بازار سهام

دماسنج مثبت بورس

1

بازار سهام معاملات روز دوشنبه را بی‌رمق شروع کرد، اما طولی نکشید که رنگ سبز در بازار نمایان شد، به‌طوری‌که روز گذشته شاخص‌کل رشد 78/ 0درصدی را تجربه کرد و تا سطح یک‌میلیون و 294‌هزار واحد افزایش یافت. شاخص هموزن نیز مثبت ظاهر شد و 91/ 0درصد رشد را با خود به‌همراه داشت. گفته می‌شود که روند بورس طی چند روز اخیر تا حدودی بهبود یافته و روند نسبتا معقولی را طی می‌کند. علاوه‌بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) بالغ بر 2329‌میلیارد تومان در روز گذشته رقم خورده است. تحلیلگران فنی بر این باور هستند؛ در صورتی‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از سطح مقاومت فنی یک‌میلیون و 300هزار واحدی عبور کند، این سطح می‌تواند برای بازار به‌عنوان حمایت عمل کند.

 

بازار سکه

افزایش حباب سکه

3

افت قیمت سکه امامی روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که قیمت دلار نیز در فاز نزولی قرار داشت، به‌طوری‌که هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 12‌‌میلیون و 230‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به اینکه روز گذشته این سکه از کاهش نرخ دلار تاثیر گرفت و افت قیمت را به‌همراه داشت، اما رشد قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی ترمزی بر ریزش هرچه بیشتر این فلز گرانبها شد. بر این اساس لازم به ذکر است که حباب سکه امامی افزایش یافته؛ به‌طوری که ارزش ذاتی این کالا مجددا به زیر سطح 12میلیون تومان نزول کرده است. عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای از تحلیلگران بازار سکه معتقدند درصورتی‌که بهای طلای‌جهانی به سمت 1750‌دلار نزول کند و انتظارات کاهشی در بازار ارز همچنان باقی بماند، احتمال ریزش قیمت سکه بیشتر خواهد شد.

 

بازار طلای جهانی

افزایش ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار طلا

4

طلای جهانی در اوایل روز دوشنبه تحرکات افزایشی داشت. این افزایش قیمت به دلیل تلاش سرمایه‌گذاران برای جبران بخشی از ضررهای خود طی افت شدید هفته گذشته بود، به‌طوری‌که هر اونس طلا در سطح 1791‌دلار معامله شد. لازم به ذکر است که کاهش شدید طلای جهانی آن‌هم به دلیل تاثیر بازار از تصمیمات فدرال‌رزرو برای کنترل تورم ایالات‌متحده آمریکا به پایین‌ترین حد طی دو هفته اخیر خود رسید و آن را در موقعیتی قرار داد که بدترین‌ ماه خود را از سپتامبر به ثبت برساند. بر این اساس این فلز گرانبها ‌ماه گذشته را با عملکرد منفی 13/ 2‌درصد پشت‌سر گذاشت. گفته می‌شود که با پیشروی فدرال‌رزرو برای درخواست نرخ‌های بالاتر، احتمال دارد تغییرات قیمت طلا محدود شود. همچنین با ثابت‌‌‌‌‌‌‌‌تر نگه‌داشتن شاخص دلار، طلا را برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران سایر ارزها گران‌تر می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و می‌تواند باعث کاهش تقاضا شود.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش مجدد هزینه تامین وام مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن معاملات خود را در روز دوشنبه نیز بر مدار صعودی سپری کردند، به‌طوری‌که تسه9812 نیز همسو با بازار سبزپوش شد و توانست با رشد 76/ 0درصد، معادل 910تومان تا قیمت پایانی 120‌هزار و 790‌تومان صعود کند. گفتنی است که داد و ستدهای این اوراق‌ بانکی روز گذشته مجددا با تقاضای مناسبی در سمت خریداران پشت‌سر گذاشته شد. لازم به ذکر است که اوج‌گیری دوباره نرخ تسه‌‌‌‌‌‌‌‌ها هزینه تامین وام خرید مسکن را توسط خانه‌اولی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مجددا افزایش و قدرت تامین مسکن را برای این متقاضیان کاهش می‌دهد. طرح نهضت ملی مسکن طرحی است که در ادامه تکمیل‌کردن طرح‌‌‌‌‌‌‌‌های ناتمام مسکن و با هدف حمایت دولت برای تامین مسکن به‌عنوان اولین نیازهای زندگی در کشور آغاز شده که البته به عقیده کارشناسان نمی‌تواند در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی داشته باشد.

 

بازار نفت

شروع سبز نفت

6

نگرانی در مورد کمبود عرضه جهانی نفت همراه با خطرات ژئوپلیتیکی مکرر باعث شده بازار نفت معاملات خود را در اولین روز هفته با قدرت شروع کند، به‌طوری‌که هر بشکه نفت WTI روز دوشنبه به قیمت 87‌دلار و 37سنت معامله شد. لازم به ذکر است که بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا طی روزهای اخیر به بالاترین حد خود از اکتبر2014 رسیده بود. علاوه‌بر این قیمت این نفت به دلیل عرضه و برخی نگرانی‌های منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌ای توانست در‌ماه گذشته نزدیک به اوج 7‌ساله خود باقی بماند و عملکرد ماهانه مثبت 17/ 16‌درصد را با خود به‌همراه داشته باشد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار با این انتظار که اوپک‌پلاس سیاست فعلی افزایش تدریجی تولید را حفظ کند، قیمت نفت احتمالا دارد در هفته جاری به روند صعودی خود ادامه دهد.