بازار سهام

واگذاری مجدد کانال۳/ ۱ در بورس

1

شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته، برخلاف روزهای قبل کار خود را در محدوده منفی آغاز کرد؛ به این ترتیب، نماگر اصلی بازار سهام برای پنجمین بار در سال‌جاری ابرکانال 3/ 1میلیون واحد را واگذار کرد؛ به طوری که شاخص کل روز یکشنبه با72/ 1‌درصد کاهش تا رقم یک‌میلیون و 281‌هزار واحد عقب‌‌‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز روز گذشته همسو با بازار افت 87/ 1‌درصدی را تجربه کرد. در تقابل عرضه و تقاضا ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) اما افزایشی بود و به 2896‌میلیارد تومان رسید. این فضای کاهشی سبب شد تا سهامداران حقیقی مالکیت حدود 1300‌میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی‌‌‌ها بسپارند تا دومین خروج سنگین سرمایه‌‌‌های خرد در سال‌جاری شکل بگیرد.

 

بازار سکه

افت و خیزهای سکه

3

سکه امامی روز یکشنبه در ادامه روند نزولی روز شنبه تحت‌تاثیر افت  چند روزه نرخ دلار در بازار آزاد در پی انتشار اخبار خوشایند از روند مذاکرات هسته‌‌‌ای، افت و خیزهای متعددی را به خود دید اما در نهایت با اندکی افزایش به قیمت 11‌میلیون و 960‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال گفته می‌شود در صورتی که طلای جهانی نیز در بازگشایی این هفته، با افت قیمت مواجه شود، می‌توان انتظار داشت سکه طلا روندی نزولی در پیش بگیرد. تحلیلگران فنی نیز بر این باور هستند در صورتی که سکه به زیر سطح 11‌میلیون و 700 تومان تنزل یابد؛ احتمال نزدیک شدن قیمت این کالا به سطح مهم حمایت فنی 11‌میلیون و 500‌هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. ضمن آنکه در شرایط فعلی، بازار گرفتار هیجان و ترس است و معاملات بزرگی صورت نمی‌گیرد.

 

بازار طلای جهانی

هفته‌‌‌ای سخت برای فلز زرد

4

طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته توانست از پایین‌‌‌ترین سطح هفتگی خود صعود کند و به سطوح بالاتر از 1800 دلار دست پیدا کند. این فلز ارزشمند همچنان به دلایلی همچون سیاست‌های جنگ طلبانه فدرال رزرو برای تغییر نرخ بهره و همچنین کنترل تورم ایالات متحده توسط این سازمان، دچار تردیدهایی است که مانع از افت شدید بهای آن در بازارهای جهانی شده است؛ به طوری که برخی تحلیلگران بر این باور هستند که طلا با وجود تمامی فشارها همچنان سنگری امن برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌‌‌آید و می‌تواند معاملات هفته جاری را صعودی طی کند و حتی تا سطح 1820 دلار رشد قیمت را تجربه کند. در مقابل نیز برخی معتقدند که فشارهای فدرال رزرو به صورت روز افزون در حال افزایش است، بنابراین احتمال کاهش شدید قیمت‌ها تا سطح 1780 دلار نیز وجود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

رکورد جدید اوراق وام مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن معاملات روز یکشنبه را نیز بر مدار صعودی سپری کردند. به طوری که تسه 9812 در روز گذشته با رشد قوی 5‌درصدی معادل 5‌هزار و 506 تومان افزایش توانست رکوردی بی‌‌‌سابقه را برای خود رقم بزند و تا قیمت پایانی 132‌هزار و 29 تومان جهش داشته باشد. همچنین این اوراق تسهیلات با تعداد 144 معامله و به ارزش بیش از 290‌میلیون تومان روز گذشته را با افزایش هر چه بیشتر قدرت در سمت خریداران پشت سر گذاشت. اوج‌گیری ارزش اوراق تسهیلات بانک مسکن باعث شده تا هزینه‌‌‌های متقاضیان وام خرید مسکن روز به‌روز بیشتر شود که می‌تواند به رکود بازار دامن بزند. ضمن آنکه گفته می‌شود سازنده‌‌‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در بازار ساخت با سه مساله مهم یعنی انتظارات تورمی، فروش واحدهای ساخته شده و احتمال رشد هزینه ساخت مواجه هستند.

 

بازار نفت

پیچ و خم رشد طلای سیاه

6

روز جمعه قیمت نفت WTI به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید؛ به طوری که این نفت طولانی‌‌‌ترین رشد خود را از اکتبر سال 2021 ثبت کرد. رشد بازار در دو روز آخر معاملاتی پرشتاب شد؛ زیرا انتظارات نشان می‌دهد تامین‌کنندگان جهانی به تلاش خود برای تامین تقاضا ادامه خواهند داد. کمیسیون معاملات آتی کالا در آمریکا اعلام کرد که با انعکاس پیش‌بینی رشد قیمت تا 100 دلار باعث شده تا مدیران نفتی ارزش معاملات آتی خود را در هفته منتهی به اول فوریه افزایش دهند. در مقابل نیز برخی معتقدند که شرایط به زودی در سه‌ماهه آینده به مازاد عرضه تبدیل می‌شود و مانع ادامه افزایش قیمت‌ها می‌شود. با این حال توفان‌‌‌های زمستانی شرایط سختی را در آمریکا به‌ویژه در تگزاس ایجاد کرده و باعث بروز نگرانی در عرضه نفت شده است.