بازار سهام

دومین عقب‌‌‌نشینی دماسنج بورس

1

بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته جاری، از ابتدا سرخ‎ پوش ظاهر شد و شاهد سنگینی عرضه نسبت به تقاضا بودیم. رفته‌‌‌‌رفته شرایط نزولی بر کلیت بازار سرایت کرد و موجب صف ‎نشینی فروشندگان در نمادهای بزرگ و شاخص ‎ساز شد. در نهایت، شاخص کل بورس با افت0/59 درصدی به ارتفاع یک‌‌‌‌میلیون و 274‌هزار واحدی تنزل یافت. شاخص هموزن نیز همراستا با روند نزولی بازار سرخ‌پوش شد و 0/77 درصد افت کرد. ضمن آنکه بورسی‌ها شاهد خروج 304‌میلیارد تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات بودند. در چنین شرایطی ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) 1803‌میلیارد تومان ثبت شد. به نظر می‌رسد این تمایلات نزولی به شکست حمایت پولی از بازار و همچنین نگاه بورس‌‌‌بازان به تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار ارز تهران بازمی‌گردد.

 

بازار سکه

تلاش برای نگهداری قیمت سکه

3

قیمت سکه از ابتدای هفته جاری توانست از سطح ۱۲‌میلیون تومان عقب‌نشینی کند. این فلز گرانبهای داخلی روز دوشنبه با تمام توان سعی داشت مجددا به سمت سطح یاد شده پیشروی کند. با این حال سکه امامی دیروز نیز بر مدار نزولی خود باقی ماند؛ آن هم در شرایطی که قیمت دلار اندکی افزایش را تجربه کرد. بر این اساس هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 11‌میلیون و 920‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. گفته می‌شود از دلایلی که می‌توان برای روند معکوس سکه به آن اشاره کرد، جریان پول سرمایه‌گذاران از بازار سکه به سمت بازار ارز است. در این میان گفته می‌شود در صورت ورود بازارساز به بازار ارز و ایجاد مانع برای افت دلار، ریزش قیمت سکه را ملایم‌‌‌تر کنند.

 

بازار طلای جهانی

افزایش مقاومت طلا

4

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی با ادامه نگرانی‌های تورم و تاثیر افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده پس از آمارهای این کشور افزایش یافت. در این بین نیز تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی از این فلز ارزشمند حمایت کردند تا نرخ طلا به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر نزدیک شود. بر این اساس هر اونس طلا در روز دوشنبه به قیمت 1813 دلار و 35 سنت معامله شد. سرمایه‌گذاران این بازار در حال حاضر در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی از تورم ایالات متحده آمریکا، از جمله شاخص قیمت مصرف‌کننده هستند. به طوری که داده‌‌‌های قوی این احتمال را افزایش می‌دهد که فدرال رزرو مجددا شروع به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد. موضوعی که می‌تواند برای روند طلا در هفته جاری اندکی مشکل‌‌‌ساز شود و آن را با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو کند.

 

بازار اوراق مسکن

پرش بلند تسه

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه نیز بر روند صعودی خود مداومت کرد و جهش قیمتی بزرگی را تجربه کرد. به طوری که تسه 9812 در روز گذشته با رشد 3/74 درصدی معادل 4‌هزار و 931 تومان افزایش توانست برای دهمین روز متوالی بر مدار صعودی حرکت کند و تا قیمت پایانی 136‌هزار و 961 تومان اوج بگیرد. همچنین این اوراق تسهیلات با تعداد 163 معامله و به ارزش معاملاتی بیش از 540‌میلیون تومان روز گذشته را پشت سر گذاشت. به عقیده کارشناسان در اجرای پروژه جهش تولید و تامین مسکن قرار است مشارکت‌‌‌های خارجی به دلیل استفاده از تکنولوژی نوین که می‌تواند در سرعت اجرای پروژه موثر باشد، استفاده شود. در حالی که آنچه عملا به کند شدن فرآیند ساخت منجر شده، طولانی بودن روند صدور پروانه، تورم نهاده‌‌‌های ساختمانی و کمبود منابع است که به دست‌‌‌اندازهای بزرگی در مسیر طرح تبدیل شده‌‌‌اند.

 

بازار نفت

شروع کاهشی قیمت نفت

6

قیمت نفت در روز دوشنبه یک دلار کاهش یافت چون نشانه‌‌‌هایی از پیشرفت در مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران و آمریکا که می‌تواند منجر به لغو تحریم‌های ایالات متحده بر فروش نفت ایران شود، نگرانی‌ها در مورد عرضه محدود را تا حد اندکی خنثی کرد. بر این اساس هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت روز گذشته به قیمت 91 دلار و 50 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به گفته برخی از کارشناسان این بازار، در صورتی که آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند، این کشور می‌تواند محموله‌های نفتی را افزایش دهد و به عرضه جهانی بیفزاید و باعث آرام شدن تب و تاب کمبود عرضه شود که در نهایت کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد. در این بین نیز اوپک‌پلاس به‌رغم فشار مصرف‌کنندگان بزرگ برای افزایش سریع‌‌‌تر تولید، در تلاش برای دستیابی به اهداف مورد نظر است.