بازار سهام

برآیند مثبت افت و خیز بورس

01

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را با نوسانات زیادی آغاز کرد. به طوری که بازار در ساعات ابتدایی افت و خیزهایی را تجربه کرد، اما رفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفته در ساعات پایانی از تعداد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فروش و حجم عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاسته و بر تعداد صفوف خرید و حجم تقاضا افزوده شد و بورس رنگ سبز را به خود دید. در پی اقبال بیشتر سهامداران به نمادهای بزرگ و شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز، شاخص کل با 25/ 0‌درصد رشد در ارتفاع یک ‌‌‌میلیون و 284‌هزار واحدی آرام گرفت. علاوه بر این شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با رشد 19/ 0‌درصدی به کار خود پایان داد. همچنین در چنین شرایطی ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌‌‌تقدم) 1886‌‌‌میلیارد تومان ثبت شد. در ضمن بازار سهام در روز گذشته پس از گذشت ماه‌‌‌ها میزبان یک عرضه اولیه بود.

 

بازار سکه

کاهش حجم تقاضابرای سکه

03

بازار طلا و سکه طی معاملات روز چهارشنبه اندکی افت قیمت را تجربه کرد؛ به طوری که سکه امامی در روز گذشته به دلیل کاهش حجم تقاضا و همچنین هدایت شدن شماری از سرمایه‌گذاران سکه به بازار ارز داخلی، افت قیمت را تجربه کرد. بر این اساس هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی به قیمت 11‌میلیون و 770‌هزار تومان داد و ستد شد. با این حال وجود برخی تمایلات صعودی در روند طلای جهانی نیز می‌تواند عاملی باشد که در این روزها مانع از افت هر چه بیشتر و سریع‌‌‌تر قیمت سکه ‌‌‌شود. برخی از فعالان این بازار بر این باور هستند که در صورت پابرجا ماندن این تمایلات صعودی در طلای جهانی، با انتشار مجدد اخبار مثبت از روند مذاکرات هسته‌‌‌ای نیز نمی‌توان انتظار ریزش سریع را برای این کالا متصور بود.

 

بازار طلای جهانی

افزایش احتمال جهش قیمت طلا

04

با توجه به فشارهای مداوم ناشی از تورم ایالات متحده انتظارات رو به رشد در مورد افزایش نرخ بهره و افزایش بازدهی اوراق خزانه آمریکا، بهای اونس طلا روز چهارشنبه اندکی افزایش یافت. به طوری که این فلز گرانبها توانست برای سومین روز متوالی در معاملات هفته جاری صعودی ظاهر شود. بر این اساس طلای جهانی روز گذشته تا

ساعت 19به قیمت 1828 دلار مورد معامله قرار گرفت. به عقیده عده‌‌‌ای از فعالان بازار طلا، معامله‌گران اکنون توجه خود را به قرائت تورم قیمت مصرف‌کننده در روز پنج‌شنبه معطوف کرده‌‌‌اند تا بتوانند سرنخ‌‌‌هایی را در ارتباط با روند بزرگ آتی طلا داشته باشند. علاوه بر این انتظار می‌رود که این آمار اقتصادی رکورد را نشان دهد که بزرگ‌ترین جهش سالانه در تورم مصرف‌کننده ایالات متحده از اوایل دهه 1980 خواهد بود و می‌تواند روند فعلی طلا را تشدید کند.

 

بازار اوراق مسکن

مدار صعودی تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهار‌‌‌شنبه بر مدار صعودی خود مداومت کرد و به سطوح بالاتری صعود کرد. به طوری که تسه 9812 در روز گذشته با رشد02/ 3‌درصدی معادل 4‌هزار و 331 تومان افزایش توانست به ارتفاع خود بیفزاید و تا قیمت پایانی 147‌هزار و 628 تومان اوج بگیرد. همچنین این اوراق تسهیلات با تعداد 109 معامله و به ارزش معاملاتی بیش از 257‌میلیون تومان روز گذشته را سبز پشت سر گذاشت. به گفته برخی از کارشناسان از عوامل رشد بی‌‌‌سابقه تسه را می‌توان نوسان‌گیری دلالان از اوراق تسهیلات مسکن در روزهایی دانست که سایر نمادهای بورسی با سوددهی بالایی روبه‌رو نیستند. از این رو هجوم برخی سودجویان به این بازار در کنار محدودیت‌های معاملاتی باعث افسار گسیختگی قیمت این اوراق شده است.

 

بازار نفت

عقب‌نشینی قیمت نفت

06

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا طی معاملات روز چهارشنبه در بازار جهانی به دلیل نگرانی از افزایش احتمالی عرضه از سوی ایران در صورت به توافق رسیدن در مذاکرات و رفع تحریم‌های نفتی کاهشی شد. ضمن آنکه داده‌‌‌های صنعت نفت حاکی از کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا بود. به این ترتیب قیمت این نفت در روز چهارشنبه برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت و از اوج 7 ساله خود که مرز 90 دلار بوده عقب‌نشینی کرد و به قیمت 89 دلار در هر بشکه معامله شد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان این حوزه، کمبود عرضه عامل کلیدی است که قیمت نفت را تاکنون افزایش داده است. بر این اساس که سرمایه‌گذاران ممکن است مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران را فرصتی برای کسب سود بدانند، اما تردید دارند که روند نزولی قیمت شدید باشد زیرا برخی مسائل بنیادی عرضه در بازار نفت هنوز بسیار ضعیف است.