بازار سهام

رنج منفی بازار سهام

1

بورس تهران در ابتدای هفته آغاز به کاری متعادل داشت. اما این روند چندان پایدار نماند و در روز یکشنبه مجددا تمایلات صعودی در این بازار فروکش کرد و معاملات بازار سیری کاهشی به خود گرفت. از این رو اکثر سهام شاخص‌ساز در روز یکشنبه سرخ‌پوش شدند. در روز گذشته خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار سهام کماکان ادامه داشت، به‌طوری که شاخص‌کل در روز یاد شده 63/ 0‌درصد افت کرد و تا سطح یک‌‌میلیون و 276‌‌هزار واحد به عقب نشست. شاخص‌کل هموزن نیز همسو با بازار سرخ ‌پوش بود و 44/ 0‌درصد از سطح قبلی آن کاسته شد. خالص تغییر مالکیت نیز نزدیک به 159‌میلیارد تومان به سمت حقوقیهای بورس تهران بود. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار داد‌و‌ستدهای بورس همچنان با چالش‌هایی همچون ادامه خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روبه‌رو است و در صورت عدم تغییر در شرایط شاخص کاهش بیشتری خواهد یافت.

 

بازار سکه

تغییرات پرشتاب سکه

3

بازار طلا و سکه روز یکشنبه پس از پشت سر گذاشتن فشارهای هیجانی واردشده از سوی اخبار برجامی و نوسانات اونس طلا در پی آمار اقتصادی ایالات متحده، افزایش چشمگیری را تجربه کرد؛ به طوری که سکه امامی در ساعاتی از روز گذشته نوسانات زیادی را شاهد بود. اما در ادامه داد و ستد‌ها در واکنش به بسته بودن بازار جهانی و نبود قیمت برای اونس طلا اندکی آرام‌تر شد. اما به دلیل رشد نرخ دلار در بازارداخلی در بالای مرز 12‌میلیون و 150‌هزار تومان باقی ماند. کارشناسان بر این باورند که هیجانات معامله‌‌‌گران تحت شرایط رشد نرخ دلار از سر گرفته شده است. آنها همچنین اذعان دارند، تا زمانی که قطعیتی بر کنترل یا حتی کاهش نرخ دلار در بازار ایجاد نشود، همچون خبر نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای، بهای فلز ارزشمند داخلی روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.

 

بازار طلای جهانی

درخشش طلا در هرج‌ومرج

4

اونس طلا در آخرین روز معاملاتی خود به دلیل افزایش تنشها میان اوکراین و روسیه و همچنین گزارش قوی از مشاغل ایالات متحده و آمار تورم بالای این کشور با جهش بیش از 30 دلاری به مرز 1860 دلاری رسید و هفته را با افزایش 85/ 2‌درصدی و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به پایان رساند. از آنجا که بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا روند کاهشی را دنبال کرده و ریسک‌گریزی بر بازارها طی معاملات هفته اخیر بیشتر شد، طلا در میان این هرج و مرجها درخشید. به گفته برخی از کارشناسان این بازار، طلا از سطوح مقاومت چندگانه خود یکی پس از دیگری با قدرت بالا عبورکرده و انتظار می‌رود که این کالا در هفته جاری نیز بر مدار صعودی باقی بماند و به سمت 1870 دلار و حتی 1880 دلار نیز حرکت کند.

 

بازار اوراق مسکن

رشد مجدد تسه

5

پس از افت‌‌‌‌‌‌ یک‌روزه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شوند، روز یکشنبه مجددا تمام این اوراق بر مدار صعودی قرار گرفتند. در این میان تسه 9812 روز گذشته با رشد 4‌درصدی، معادل بیش از پنج‌هزار تومان افزایش در قیمت پایانی 146‌‌هزار و 55 تومان ایستاد. لازم به ذکر است که روز گذشته این اوراق تسهیلات بانکی با تعداد 76 معامله و به ارزش بیش از 132‌میلیون تومان دادوستدهای خود را به پایان رساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که معاملات روزگذشته این اوراق تسهیلات بانکی با قدرت بالایی در سمت خریداران شکل گرفت. به گفته عدهای از کارشناسان این حوزه سمت عرضه مسکن در ماه مذاکرات به این برداشت رسیده که احتمال تحقق شرایط تخلیه حباب قیمت‌ها برای مسکن نسبت به گذشته اندکی افزایش پیدا کرده است

 

بازار نفت

گمانه‌زنی‌های نفت 100 دلاری

6

قیمت‌های آتی نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا اواخر روز جمعه پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که بازارهای جهانی نفت با رکود مواجه هستند، بالاتر رفت. در این میان عربستان سعودی و امارات می‌توانند نوسانات بازار نفت را با تولیدات خود کاهش دهند. در همین حال، حفاری‌های ایالات متحده به افزودن دکل‌های حفاری در تلاش برای افزایش تولید برای برآوردن تقاضای آینده ادامه دادند. لازم به ذکر است که اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای جهانی نفت ممکن است در سال‌جاری به دلیل رشد قوی اقتصاد جهانی و قیمت‌های بالا، به شدت افزایش یابد و از سطح فعلی خود در 93 دلار به ازای هر بشکه نیز فراتر رود. همچنین ظرفیت مازاد موثر ممکن است تا پایان سال به 5/ 2‌میلیون بشکه در روز کاهش یابد که تقریبا به طور کامل توسط عربستان سعودی و تا حدی امارات حفظ می‌شود.