بازار سهام

چرخش استراتژی در بورس تهران

1

بورس تهران معاملات روز سه‌‌‌شنبه را نسبتا متعادل آغاز کرد. به طوری که افزایش عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در گروه‌های خودرو و بانک سبب عقبگرد شاخص‌‌‌ها به محدوده قرمز تابلو نشد؛ زیرا رشد قیمت نفت، باعث تغییر نگاه سهامداران از دو گروه یاد شده به پالایشی‌‌‌ها شد. بر این اساس شاخص کل در پایان توانست 25/ 0‌درصد به ارتفاع خود بیفزاید و تا سطح یک ‌‌‌میلیون و 284‌هزار واحد رشد کند. گفته می‌شود که همچنان فضای معاملاتی مملو از احتیاط است، تا حدی که هنوز ارزش دادوستدهای خرد بورس به زحمت به بیش از ۲‌هزار میلیارد تومان می‌‌‌رسد. لذا به نظر می‌رسد شرایط برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نسبت به گذشته مساعدتر است؛ چرا که به دلیل حجم پایین معاملات تغییرات قیمتی کمتری ایجاد می‌شود.

 

بازار سکه

دو اهرم برای رشد سکه

3

بازار طلا و سکه طی معاملات روز سه‌‌‌شنبه مجددا پیرو افزایش نرخ دلار در بازار داخلی و رشد اونس جهانی طلا صعودی شد. این رشد که عمدتا تحت‌تاثیر روند دلار بوده، تمایلات صعودی اونس طلا در بازار جهانی رشد این فلز گرانبهای داخلی را تشدید کرد که در نهایت باعث شد سکه امامی روز گذشته به قیمت 11‌میلیون و 940‌هزار تومان دادوستد شود. به گفته کارشناسان با توجه به افزایش نرخ دلار در صرافی ملی، تصور معامله‌‌‌گران بر کف‌سازی جدید این ارز توسط بازارساز بود. همین امر تا حدی دلالان را در بازار طلا فعال کرد. این مساله موجب شد سرمایه‌گذاران سکه با جسارت بیشتری خریدهای خود را بالا ببرند. بر این اساس تقاضای این فلز در روز گذشته رونق گرفت و رشد قیمت را تا مرز یادشده داشت.

 

بازار طلای جهانی

ورود فلز زرد به کانال 1900

4

طلای جهانی در معاملات روز سه‌‌‌شنبه با نوسانات زیاد به بالای سطح 1900 دلار صعود کرد. به طوری که هر اونس طلا روز گذشته (ساعت 16) به قیمت 1901 دلار و 60 سنت معامله شد. مهم‌ترین عاملی که باعث شده است تا قیمت طلا بتواند پس از ماه‌‌‌ها در بالای سطح ۱۹۰۰ دلار معامله شود، تشدید تنش‌‌‌ها میان روسیه و ایالات متحده بر سر اوکراین و رسمیت دادن روسیه به استقلال مناطقی در شرق اوکراین بود که موجب شد جریان‌‌‌های ریسک‌‌‌گریز بر بازارهای مالی تسلط یابند و بار دیگر دارایی‌‌‌های مصون از ریسک مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند. از طرف دیگر افزایش تورم ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشور‌‌‌ها و نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به عدم‌توان بانک‌های مرکزی به‌ویژه فدرال رزرو آمریکا برای کنترل تورم نیز عامل دیگر بنیادین افزایش قیمت طلاست.

 

بازار اوراق مسکن

نشست قیمت در تسه

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود روز سه‌‌‌شنبه سرخ‌پوش شدند. به طوری که تسه 9812 نیز در این روز افت قیمت را با 5‌درصد کاهش معادل 8‌هزار و 334 تومان تجربه کرد و کار خود را با تعداد 105 معامله و به ارزش بیش از 16‌میلیون تومان در قیمت پایانی 158‌هزار و 348 تومان خاتمه داد. در ضمن معاملات برای روز یاد شده در سمت فروشندگان رونق داشت. به عقیده شماری از کارشناسان این حوزه سناریوی محتمل برای بازار مسکن این است که در صورت کاهش ریسک متغیر غیراقتصادی، تحت‌‌‌تاثیر نهایی شدن احتمالی توافق هسته‌‌‌ای بر سر رفع تحریم‌ها، اثر آن می‌تواند به شکل کاهش قیمت مسکن مشهود ‌‌‌شود و با قدری فاصله زمانی، این افت وارد فاز ثبات نسبی قیمتی شود.

 

بازار نفت

محرک روسی در بازار نفت

6

نفت به دلیل تنش‌‌‌های بیشتر بین روسیه و غرب بر سر اوکراین افزایش یافت و بر نگرانی‌های عرضه آن افزود. به طوری که قیمت نفت‌‌‌ برنت تا نزدیکی ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت. نفت WTI نیز روند صعودی را طی کرد و در سطح 94 دلار و 25سنت معامله شد. پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را برای به رسمیت شناختن مناطق جدا شده شرق اوکراین، «دونتسک» و «لوهانسک» به عنوان کشورهای مستقل امضا کرد، اروپا و آمریکا خبر دادند که برای مقابله با این اقدام پوتین تحریم‌هایی را اعلام خواهند کرد. روسیه روزانه  بیش از 10‌میلیون بشکه معادل 10‌درصد از نفت جهان را تولید می‌کند. از این رو درصورتی که تحریم‌ها به اختلال در عرضه نفت روسیه منجر شود، طبیعتا شوک قیمتی در بازار نفت رخ خواهد داد.