بازار سهام

بهبود پتانسیل رشد بازار سهام

01

با وجود تغییر نگاه‌‌‌های سهامداران در روز سه‌‌‌شنبه از دو گروه خودرو و بانکی‌‌‌ به سمت پالایشی‌‌‌ها، روز چهارشنبه این نگاه‌‌‌ها مجددا به سمت دو صنعت برجامی بورس بازگشت و معاملات پالایشی‌‌‌ها نیز متعادل سپری شد. شاخص کل روز گذشته را نیز مثبت پشت سر گذاشت و با رشد 27/ 0‌درصدی در سطح یک‌میلیون و 288‌هزار واحد ایستاد. گفته می‌شود که روند بازار سهام طی چند روز اخیر تا حدودی بهبود یافته و مسیر نسبتا معقولی را طی می‌کند. علاوه‌‌‌بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌‌‌تقدم) روز گذشته با اندکی افت بالغ بر 1919‌میلیارد تومان رقم خورده است. بورسی‌‌‌ها که مدت‌‌‌هاست در انتظار حذف دلار 4200 تومانی هستند، روز سه‌‌‌شنبه پس از آنکه خبر رسید کمیسیون تلفیق مجددا با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرده است، تا حدودی ناامید شدند.

 

بازار سکه

مقاومت 12‌ میلیون تومانی سکه

03

سکه امامی روز چهارشنبه نیز به نوسانات خود در نزدیکی سطح 12‌میلیون تومان ادامه داد. به طوری که هر سکه روز گذشته به قیمت 11‌میلیون و 930‌هزار تومان داد و ستد شد. با توجه به افزایش بهای طلای جهانی در روزهای گذشته و روند نرخ دلار در بازار داخلی، یک پله دیگر به ارزش ذاتی سکه افزوده شد. همین عامل زمینه‌ساز افزایش اطمینان معامله‌گران برای ورود به بازار شد. علاوه بر این لازم به ذکر است برای اینکه سکه از مرز یاد شده عبور کند، ‌‌‌ نیاز به حمایت معنادار قیمت دلار در بازار داخلی دارد. در مقابل نیز برای کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها نرخ دلار باید به زیر سطح 26‌هزار تومان بازگردد و توجهات سرمایه‌گذاران سکه مجددا به روند مثبت مذاکرات جلب شود؛ امری که خواهد توانست زمینه‌ساز افت قیمت فلز گرانبهای داخلی شود.

 

بازار طلای جهانی

جدال سخت طلا با تنش‌‌‌ها

4

اونس طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی به دلیل افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده به دنبال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه، کاهش یافت. به طوری که اعلام این تحریم‌ها احساس ریسک را در بازار طلا افزایش داد و باعث شد تا این فلز گرانبها روز گذشته به قیمت 1895 دلار در هر اونس معامله شود. هرچند  تا ساعت 19 دیروز به وقت تهران دوباره تا 1907 دلار بالا رفت. البته احتمالاتی وجود دارد که طی روزهای آتی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر فضای کاهش نرخ طلا بیفزاید و قیمت آن را تا نزدیکی 1880 دلار کاهش دهد. با این حال، گفته می‌شود اگر اقدامات روسیه در اوکراین تشدید و تحریم‌های غرب دنبال شود، قیمت طلا به سرعت تا 2000 دلار افزایش خواهد یافت.

 

بازار اوراق مسکن

تداوم عقب‌‌‌نشینی تسه از سقف

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود روز چهارشنبه مجددا سرخ پوش شدند. به طوری که تسه 9812 نیز در این روز افت قیمت را با 5‌درصد کاهش معادل 7‌هزار و 917 تومان تجربه کرد و کار خود را با تعداد 80 معامله و به ارزش بیش از 12‌میلیون تومان در قیمت پایانی 150‌هزار و 430 تومان خاتمه داد. لازم به ذکر است در حال حاضر قیمت اوراق تسه تا حد زیادی افزایش یافته که از نظر اقتصادی فشاری را بر متقاضیان خرید مسکن وارد می‌کند و از سوی دیگر نیز صرفه اقتصادی وام‌‌‌های بانک مسکن را به شدت کاهش داده است. اقداماتی همچون جلوگیری از سفته‌‌‌بازی در این اوراق و همچنین اعمال تخفیف 50‌درصدی برای متقاضیان وام جهت صدور اوراق، آنچنان تاثیرگذار نبود و مانع سر به فلک کشیدن قیمت تسه‌‌‌ها نشد.

 

بازار نفت

اثرات تنش اوکراین بر آینده نفت

06

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز چهارشنبه در بالای سطح 90 دلار تغییرات کاهشی را شاهد بود و با افت حدود یک دلار به قیمت 91 دلار و 70 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به این ترتیب عقب‌‌‌نشینی بهای طلای سیاه از سطح 100 دلار ادامه یافت. به گفته بانک آمریکایی گلوبال ریسرچ  در صورت بدتر شدن بحران اوکراین، احتمال افزایش 20 دلاری قیمت نفت وجود دارد. به عبارت دقیق‌‌‌تر اگر این تنش‌‌‌ها شدت یابد بهای نفت ممکن است بین 5 تا 20 دلار افزایش یابد و در مقابل نیز در صورت کاهش تنش‌‌‌ها بین 2 تا 4 دلار افت کند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال 2022 شاید بهای نفت به 120 دلار در هر بشکه برسد. همچنین خاطرنشان کردند که یک توافق هسته‌‌‌ای بالقوه با ایران و رفع تحریم‌های مرتبط با آن و افزایش عرضه جهانی نفت به سرعت سبب کاهش قیمت نفت خواهد شد.