بازار سهام

هفته سبز بورس برای سهامداران

1

بازار سهام هفته گذشته روند افزایشی آرامی را دنبال کرد. اگر چه این روند در دامنه نوسان محدودی دنبال شد ولی باعث عملکرد هفتگی مثبت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای شد. به‌‌‌طوری که شاخص‌‌‌کل از سطح یک ‌‌‌‌‌‌میلیون و 282‌هزار واحد تا ارتفاع یک‌‌‌‌میلیون و 288‌هزار واحد رشد کرد. همین امر باعث شد تا شاخص کل در اولین هفته از اسفند ماه، معاملات مثبتی را تجربه و عملکرد مثبت 5/ 0‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. در این میان شاخص‌‌‌کل هموزن نیز همسو با بازار تغییرات افزایشی محدودی را دنبال کرد. هر چند این روند صعودی نتوانست حقیقی‌‌‌های بازار را به زمین خرید سهام بازگرداند اما از شتاب حقیقی‌‌‌ها برای خروج کاسته شد؛ به این ترتیب این دسته از سهامداران برای بیست‌‌‌وششمین هفته متوالی فروشنده ظاهر شدند.

 

بازار سکه

تاثیر طلای جهانی بر سکه

3

حمله روسیه به اوکراین طی روزهای اخیر افزایش بهای طلا در بازار جهانی را در پی داشت که همین عامل باعث شد تا طلا و سکه در بازار داخلی نیز سیر صعودی به خود بگیرد. به طوری که بهای هر سکه امامی هفته گذشته پس از کاهش تا سطح 11‌میلیون و 770‌هزار تومان، مجددا با افزایش تمایلات صعودی به بالای مرز مهم 12‌میلیون تومان بازگشت و در این محدوده داد و ستد شد. علاوه بر این لازم به ذکر است این فلز گرانبهای داخلی توانست با عملکرد هفتگی مثبت 83/ 0 ‌درصدی هفته را به پایان برساند. گفتنی است که دلیل عمده رشد قیمت طلا در تنش‌‌‌ها این است که معامله‌‌‌گران فلز زرد را به عنوان حاشیه امن سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنند. بنابراین با بالا رفتن تنش‌‌‌ها تقاضا برای این کالا نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

بازار طلای جهانی

تغییر مسیر طلای جهانی

4

طلای جهانی در بحبوحه تشدید بحران روسیه و اوکراین تا پایان روز پنج‌شنبه رشد چشمگیری را تا سطح 1976 دلار و 50 سنت تجربه کرد به طوری که قیمت طلا به بالاترین حد خود در 15 ماه گذشته رسید. اما این فلز گرانبها از روند صعودی در روز جمعه باز ایستاد و به دلیل افزایش تورم آمریکا کاهش قیمت را تا 1890دلار (تا ساعت 19:30 به وقت تهران) داشت. به‌رغم افزایش تورم در جهان و وضعیت‌‌‌های ژئوپلیتیکی، برخی تحلیلگران معتقدند که افزایش بهای اونس طلا می‌تواند به دلیل رشد نرخ بهره در آینده، کوتاه‌مدت باشد. از سوی دیگر نیز عده‌‌‌ای از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که طلا می‌تواند در سال‌جاری میلادی به بالای 2000 دلار جهش کند. بر این اساس معامله‌‌‌گران همچنان به ارزیابی مجدد وضعیت پیرامون تهاجم روسیه به اوکراین و همچنین تحریم‌های بیشتر غرب علیه روسیه برای سرمایه‌گذاری خود ادامه می‌دهند.

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌‌‌نشینی تسه پس از سه هفته افزایش

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، هفته گذشته را بر مدار نزول سپری کردند. به طوری که سرخ‌‌‌پوشی و افت قیمت پس از فتح کانال 170‌هزار تومان برای تمامی تسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به چشم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد. بر این اساس تسه 9812 در آخرین روز معاملاتی خود در نزدیکی 150‌هزار تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب هر برگه از این اوراق تسهیلات بانکی پس از سه هفته رشد متوالی عملکرد هفتگی منفی 56/ 6‌درصد را در کارنامه خود به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه به دلیل وجود رکود در بازار مسکن طی دو ماه اخیر، تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات کاهش پیدا کرده است، که در نتیجه قیمت اوراق نیز برای هفته‌‌‌های آتی به سمت تعادل پیش خواهد رفت. علاوه بر این گفته می‌شود که قیمت‌ها در حال حاضر با توجه به شرایط چندان منطقی نیستند.

 

بازار نفت

رفت و برگشت طلای سیاه

6

در پی افزایش تنش‌‌‌ها و حمله روسیه به اوکراین از روز پنج‌شنبه، بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز رسید. به طوری که نفت برنت تا سطح 105 دلار و 79 سنت افزایش قیمت داشت. نفت WTI نیز رشد چشمگیری را تجربه کرد و برای دقایقی سطح 100 دلار را به ازای هر بشکه در کارنامه خود ثبت کرد. این رشد قیمت‌ها از آگوست سال ۲۰۱۴ تاکنون بی‌‌‌سابقه بوده است. این اضافه پرش اما روز جمعه بازپس داده شد و هر دو شاخص نفتی تا ساعت 16 به زیر مرز 100 دلار نزول کردند. برخی تحلیلگران انتظار دارند که بهای هر بشکه نفت طی معاملات هفته آینده همچنان با نوسانات قوی تحت‌تاثیر بحران روسیه و اوکراین باقی بماند و حتی برخی از کشورهای غربی نیز تحریم‌های بیشتری را در نظر بگیرند.