بازار سهام

مرزبانی ۳/ ۱ میلیون واحدی شاخص

1

بازار سهام روز دوشنبه در آستانه تعطیلات تقویمی میان هفته، با رشد همراه شد و بیش از نیمی از نمادهای این بازار مثبت شدند. بر این اساس شاخص کل توانست در روز یاد شده با 21/ 0‌‌‌‌‌‌درصد رشد تا سطح یک ‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و 281‌‌ هزار واحد صعود کند و در نزدیکی مرز مقاومتی بایستد. شاخص کل هم‌‌‌‌‌‌وزن اما با سرعت بیشتری صعود کرد و 95/ 0 درصد به ارتفاع خود افزود. علاوه بر این با وجود سبزپوشی در بازار، داد و ستدهای روز مذکور با تداوم حاکمیت رکود دنبال شد و ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌‌تقدم) از یک ‌‌‌‌‌‌هزار و 554 میلیارد تومان فراتر نرفت. به عقیده برخی کارشناسان این بازار، در ایام پایان سال، حضور حقیقی‌‌های بورس عمدتا به منظور کسب سودهای کوتاه‌‌مدت و نوسانگیری است که با نیم‌نگاهی به اخبار غیراقتصادی دنبال می‌‌شود.

 

بازار سکه

روند احتیاطی سکه

Untitled-1 copy

سکه امامی با تکیه بر افزایش نرخ اونس طلا در بازار جهانی و همچنین با نگاه به روند دلار در بازار داخلی توانست با قدرت محدودی در مسیر افزایشی قدم بردارد. به طوری که این فلز گرانبها طی روزهای دوشنبه و سه‌‌شنبه در نزدیکی مرز 12 میلیون تومان نوسان داشت که در نهایت  روز گذشته این سکه در زیر سطح یاد شده به قیمت 11 میلیون و 900 هزار تومان دادوستد شد. گفته می‌‌شود در شرایطی کنونی سرمایه‌‌گذاران سکه قصد دارند تا مشخص شدن نتایج برجام،‌‌ با احتیاط بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. تصور می‌‌کنند که ممکن است یکباره توافق شود و دلار سیر نزولی بگیرد و باعث افت هر چه بیشتر این فلز داخلی شود. احتیاط معامله‌‌گران موجب شده است که از یکسو نوسانات سکه کاهش پیدا کند و از سوی دیگر نیز میزان حباب آن در مسیر نزولی قرار بگیرد.

 

بازار طلای جهانی

تثبیت طلا بالای 1900 دلار

3

پس از اینکه ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن تحریم‌‌های بیشتری را علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین وضع کردند، قیمت طلا در بازار جهانی روز سه‌‌شنبه نیز بر روند افزایشی خود تداوم بخشید و خود را به سطوح بالاتر هدایت کرد. به این ترتیب این فلز گرانبها روز گذشته تا سطح 1928 دلار به ازای هر اونس بالا رفت اما تا ساعت 19 به 1920دلار بازگشت. به همین دلیل رالی روز گذشته باعث شد تا طلای جهانی به سرعت بیشترین درصد رشد ماهانه خود را در 9 سال اخیر با بازدهی 9/ 6درصدی در کارنامه ماهانه خود به ثبت برساند. گفته می‌‌شود  در موقعیت کنونی طلا تا حدودی در سطح 1900 دلار به دام افتاده و ممکن است تا زمانی که نگرانی‌‌های مربوط به تورم جهانی و بحران‌‌های ژئوپلیتیک اخیر تشدید شود، این روند صعودی ادامه داشته باشد.

 

بازار اوراق مسکن

مسکن در انتظار احیای برجام

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس ایران مورد معامله قرار می‌‌گیرد، روز دوشنبه معاملات خود را صعودی طی کرد و تمامی تسه‌‌ها رشد قیمت را تجربه کردند. یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه9812 نیز در روز دوشنبه، معاملات خود را مثبت آغاز کرد و تا پایان بازار هم موقعیت سبز آن حفظ شد. به این ترتیب، این اوراق تسهیلات بانکی در روز یاد شده با یک درصد افزایش معادل یک هزار و 434 تومان رشد، کار خود را در قیمت پایانی 144 هزار و 349 تومان به اتمام رساند.درضمن تقاضای خرید برای تسه 9812 در این روز رونق نسبی داشت. برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی فعلی معتقدند در صورتی که برجام احیا شود، بازار مسکن می‌‌تواند تغییر و تحولی را به خود ببیند.

 

بازار نفت

درخشش نفت در اوج 7 ساله

5

بهای نفت برنت روز سه‌‌شنبه با توجه به نگرانی‌‌ها در مورد اختلالات احتمالی عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌‌های مرتبط با آن که بر مذاکرات درباره انتشار هماهنگ ذخایر نفت برتری داشت، افزایش یافت و جایگاه خود را در بالای سطح مهم 100 دلار تثبیت کرد. علاوه بر این قیمت نفت WTI نیز روز گذشته روند افزایشی را دنبال کرد و در مرز 100 دلار معامله شد. همچنین عملکرد این دو نفت برای ماه فوریه مثبت بوده. به طوری که نفت برنت با 72/ 10 درصد و نفت WTI با 31/ 8درصد بازدهی ماه میلادی گذشته را پشت سر گذاشتند. گفته می‌‌شود که وضعیت شکننده در اوکراین و تحریم‌‌های مالی و انرژی علیه روسیه، می‌‌تواند بحران انرژی و قیمت نفت را در کوتاه‌‌مدت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه نگه دارد و در صورت تشدید درگیری‌‌ها از این سطوح نیز بالاتر بروند.