بازار سهام

روز سبز بورس

1

بازار سهام روز شنبه را مثبت و صعودی آغاز کرد. به طوری که شاخص کل با 38/ 1درصد افزایش تا سطح یک‌میلیون و 298‌هزار واحد رشد یافت و جایگاه خود را در نزدیکی مرز مقاومتی 3/ 1‌میلیون واحدی تثبیت کرد. شاخص هموزن نیز روز گذشته49/ 0درصد به ارتفاع خود افزود. از عمده دلایل سبزپوشی بازار می‌توان به حضور سرمایه‌گذاران در گروه‌های برجامی همچون بانک و خودرو و همچنین جذابیت نماد شستا به دلیل تعدیل قیمت ناشی از افزایش سرمایه آن‌‌‌ اشاره کرد. علاوه بر این افزایش قیمت‌های جهانی نیز باعث رونق در نمادهای پالایشی و برخی نمادهای فلزی شد که در رشد شاخص موثر بودند. همچنین طی دادوستدهای روز یادشده سهامداران حقیقی توانستند خالص خرید مثبتی را رقم بزنند. علاوه بر این نیز ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) 2741‌میلیارد تومان ثبت شد.

 

بازار سکه

افت حباب سکه

3

سکه امامی روز شنبه نیز در زیر سطح حساس 12‌میلیون تومان نوسانات محدودی را به همراه داشت. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته با توجه به بازگشت نرخ دلار به زیر سطح 26‌هزار تومان و همچنین تعطیلی معاملات طلا در بازار جهانی، با تغییرات اندکی در محدوده 11‌میلیون و 900‌هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این با توجه به روند طلای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی لازم به ذکر است که فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری آن بسیار محدود شده است. به عبارت دیگر از آنجا که معاملات در این بازار جنبه مصرفی گرفته است، حباب سکه امامی به حداقل رسیده است. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌رود تا مشخص شدن نتیجه قطعی مذاکرات، ثبات قیمتی در بازار ارز و بالطبع بازار طلا و سکه مشهود باشد.

 

بازار طلای جهانی

جهش بزرگ طلا

4

طلا هفته گذشته تحت‌تاثیر تشدید حملات روسیه به اوکراین و افزایش خطرات ژئوپلیتیکی صعودی بود. به طوری که این فلز گرانبها کار خود را در آخرین روز معاملاتی در سطح 1973 پایان داد و تا نزدیکی مقاومت روانی 2000 دلاری خود رشد کرد. بر این اساس طلای جهانی توانست بزرگ‌ترین رشد هفتگی خود از دو سال گذشته را با عملکرد مثبت 02/ 4درصد رقم بزند. گفتنی است که انتشار گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده که حکایت از عدم‌افزایش فوق‌‌‌العاده دستمزدها داشت، عامل تقویت بیشتر قیمت‌ها شد. علاوه بر این طلا به عنوان محافظ تورم نیز با رشد قیمت‌های آمریکا به دلیل نرخ‌های بهره بسیار پایین و تریلیون‌‌‌ها دلار هزینه‌‌‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر کرونا، به شدت

تقویت شده است.

 

بازار اوراق مسکن

روزهای پایان تسه 9812

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز شنبه را نزولی سپری کردند. در این میان تسه 9812 نیز افت 12/ 4‌درصدی را در روز گذشته به همراه داشت. این اوراق تسهیلات بانکی با کاهش بیش از 6‌هزار تومان از ارزش خود در قیمت پایانی 141‌هزار و 802 تومان به معاملات خود خاتمه داد. لازم به ذکر است که تسه 9812 در روزهای پایانی خود به سر می‌برد. به طوری که در 15 اسفند سال‌جاری این نماد متوقف خواهد شد. برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند اگرچه نهاد سیاستگذاری بخش مسکن در توقف رشد ماهانه قیمت‌های خرید و فروش مسکن تا حدودی توفیقاتی داشته اما در کنترل رشداجاره‌بهای مسکن چندان موفق نبوده است. همچنین گفتنی است اگر قیمت دلار در صورت احیای برجام برای مدت طولانی در سطوح پایین باقی بماند، می‌توان نسبت به کاهش قیمت مسکن امیدوار شد.

 

بازار نفت

عملکرد قوی هفتگی نفت

6

در پی تداوم بحران اوکراین و امتناع خریداران از نفت روسیه، هر دو نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا و نفت خام برنت جهش بزرگ قیمتی داشتند. به طوری که با عبور از محدوده 115 دلار در هر بشکه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون افزایش یافت. بر این اساس نفت برنت هفته گذشته با عملکرد مثبت 55/ 20‌درصدی در سطح 118 دلار ایستاد. همچنین نفت WTI نیز شاهد رشد چشمگیری بود و با عملکرد هفتگی 30/ 26‌درصدی تا قیمت 115 دلار و 68 سنت صعود کرد. به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی که بحران جنگ روسیه به اتمام نرسد و اوپک‌پلاس نیز تصمیماتی را برای جبران کمبود عرضه اتخاذ نکند و همچنین نفت ایران نیز وارد بازار جهانی نشود احتمال رشد هر چه بیشتر قیمت‌ها و عبور از سطح 120 دلار در کوتاه‌‌‌مدت وجود دارد.