بازار سهام

رشد شاخص با گروه‌‌‌های دلاری

1

بازار سهام پس از گذشت بیش از یک ماه نوسان در زیر مرز روانی3/ 1‌میلیون واحدی در روز یکشنبه به بالای سطح مذکور بازگشت و دوشنبه به پیشروی در این ابرکانال ادامه داد. به طوری که بازار مجددا با ورود سرمایه حقیقی‌‌‌ها و افزایش تقاضا همراه شد. بر این اساس شاخص کل روز گذشته را با 54/ 1‌درصد افزایش تا سطح یک‌میلیون و 342‌هزار واحد صعود کرد. علاوه بر این شاخص هموزن با 84/ 0‌درصد رشد به ارتفاع خود افزود. بازگشایی مثبت بازارهای جهانی و ثبت رکوردهای جدیدی در میان نفت و فلزات، باعث شد تا گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور پرقدرت ظاهر شوند و عامل سبزپوشی بورس روز گذشته به حساب آیند. البته با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای دلار ترجیحی 4200 تومان و همچنین آرام شدن هیجانات برجامی در بازار، دماسنج بازار با سرعت کمتری رشد کرد.

 

بازار سکه

بلاتکلیفی روند سکه

3

بازار طلا و سکه روز دوشنبه نیز مجددا به بالای سطح 12‌میلیون تومان رشد کرد. با وجود فشارهای کاهشی بر بازار ارز داخلی از سمت توافق احتمالی برجام و روند مثبت مذاکرات هسته‌‌‌ای دلار نیز در برابر افت، مقاومت نشان داد و مانع از تنزل بیشتر بهای سکه شد. علاوه بر این با وجود رشد قوی قیمت طلا در بازار جهانی، این فلز گرانبهای داخلی در یک وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته است. چرا که چنین شرایطی باعث ایجاد یک روند رفت و برگشتی در قیمت سکه امامی شده است. گفتنی است که در این موقعیت از سال و نزدیک شدن به عید انتظار می‌رود که تقاضا در این بازار رونق یابد. اما برخلاف انتظارات وضعیت کنونی بازارها مانع از بهبود معاملات شده است. بر این اساس هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 12‌میلیون و 90‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

 

بازار طلای جهانی

عبور طلا از مرز 2000 دلار

4

با تشدید تنش‌ها در شرق اروپا و همچنین نگرانی‌ها از اختلال عرضه پالادیوم و نیکل که مرتبط با تحریم‌ها علیه روسیه بود، بهای جهانی فلز زرد افزایش یافت. به موجب همین امر سرمایه‌گذاران به این پناهگاه امن روی آوردند و باعث افزایش تقاضا و در نهایت رشد قوی‌‌‌تر قیمت‌ها شدند. به طوری که طلای جهانی روز دوشنبه جهش بزرگی داشت و برای اولین بار به بالاترین میزان خود در یک سال و نیم گذشته صعود و از مرز 2000 دلار نیز عبور کرد و قیمت 2007 دلار و 30 سنت را دید. اما با آرام شدن نسبی هیجانات بازار، قیمت‌ها به زیر مرز یاد شده کاهش یافت و در ساعت 19:45 به قیمت 1981 دلار معامله شد. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به عبور قوی طلا از مرز روانی 2000 دلار و همچنین افزایش ناآرامی‌‌‌ها انتظار می‌رود که طی روزهای آتی قیمت‌ها افزایشی باشند.

 

بازار اوراق مسکن

مهلت یکساله تسه 9912

5

عموما اوراق تسهیلات وام مسکن با سررسید دوساله در فرا‌‌‌بورس عرضه شده و در مواردی تا 6 ماه قابل‌‌‌تمدید است، اما این امر شامل حال تسه 9812 که در 15 اسفند 98 در فرابورس منتشر شده بود، نشد و در روز مقرر داد و ستدهای این نماد متوقف شد. تسه 9912 نیز مانند سایر اوراق سررسید دوساله دارد که یک سال آن به پایان رسیده و فقط 12 ماه دیگر مهلت معامله دارد. لازم به ذکر است که تسه 9912 روز دوشنبه با افت 7/ 4درصدی معادل بیش از 6‌هزار تومان در قیمت پایانی 126‌هزار و 24 تومان به کار خود خاتمه داد. اگرچه این اوراق با هدف معامله‌‌‌گری مبادله نمی‌‌‌شوند و فقط متقاضیان وام مسکن معامله‌‌‌گران این دسته اوراق هستند؛ اما با وجود مبلغ ناچیز وام مسکن در مقابل قیمت‌های بالای خرید ملک؛ به راستی چند متر خانه می‌توان با این وام خریداری کرد؟

 

بازار نفت

رکورد 14 ساله قیمت نفت

6

بهای نفت روز دوشنبه به سطوحی صعود کرد که از سال 2008 تاکنون مشاهده نشده بود. این رشد قیمتی به دلیل اینکه ایالات متحده و متحدان غربی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی نگرانی‌های عرضه را تشدید کرد. به طوری که نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا روز گذشته از سطح 120 دلار گذشت و در قیمت 123 دلار و 20 سنت در هر بشکه معامله شد. بهای هر بشکه نفت خام برنت نیز رشد چشمگیری داشت و پس از لمس سطح 139 دلاری کمی کاهش یافت و به قیمت 125 دلار و 30 سنت رسید. از نگاه برخی کارشناسان بازار نفت با توجه به اینکه روسیه یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت خام به اروپا و آسیاست، هرگونه محدودیت رسمی بر نفت این کشور می‌تواند تعادل بازار را چالش برانگیزتر کند.