بازار سهام

جریان سرمایه حقیقی‌‌‌ در تالار شیشه‌‌‌ای

1

بازار سهام در شرایطی معاملات هفته گذشته را سپری کرد که هفته‌‌‌های پیش از آن، بازار شاهد تمایلات نزولی بود اما در هفته اخیر روندی متفاوت را تجربه کرد. به طوری که در سومین هفته کاری اسفند ماه خروج بی‌‌‌وقفه پول‌‌‌های حقیقی متوقف شد و بازار ورود سرمایه خرد را پس از گذشت 27 هفته دوری به خود دید. بورس تهران هفته گذشته تنها یک روز رنگ قرمز داشت. بر این اساس شاخص کل توانست عملکرد مثبت2/ 5 درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت برساند. از دلایل رشد بازار در هفته سوم اسفند می‌توان به اوج‌‌‌گیری قیمت‌های کامودیتی‌‌‌ها در بازار جهانی که رشد نمادهای دلاری را در پی داشت و همچنین نگاه مثبت سرمایه‌گذاران به گروه‌‌‌‌‌‌های برجامی اشاره کرد. انتظار می‌رود در روزهای پایانی سال بازار روند متعادلی را دنبال کند.

 

بازار سکه

حفظ تمایلات صعودی سکه

3

 سکه هفته گذشته را با افزایش تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی جایگاه خود را از سطوح 11‌میلیون تومان به بالای 12‌میلیون تومان هدایت کرد. بر این اساس سکه امامی هفته گذشته را با عملکرد مثبت 3/ 2درصدی سپری کرد. نکته قابل‌توجه معاملات هفته اخیر رشد پله‌‌‌ای ارزش ذاتی قیمت سکه بود و قیمت این فلز در بازار به دلیل تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار رشد بسیار آرام‌‌‌تری را به همراه داشت. به عقیده برخی از کارشناسان از آنجا که بهای طلای جهانی رشد چشمگیری داشته و سکه برخلاف آن رفتار احتیاطی را پیش گرفته و همسان با طلای جهانی رشد نداشت، انتظار می‌رود که با مشخص شدن روند آتی دلار در بازار ارز داخلی سرعت تغییرات قیمت سکه نیز تغییرات قابل‌توجهی داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

افت تب‌و‌تاب بازار طلا

4

با افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نسبت به آخرین گزارش تورم از این کشور که بیشترین افزایش از 40 سال گذشته را نشان می‌‌‌داد، طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی کاهش یافت و حتی به زیر مرز روانی 2000 دلار نیز عقب‌نشینی کرد. با این حال پس از اینکه مذاکرات بین روسیه و اوکراین تاکنون پیشرفت چندانی را در پی نداشت، طلا توانسته است در مسیر ثبت دومین رشد هفتگی قرار گیرد. بر این اساس این فلز گرانبها ساعت 19:30روز گذشته 1982 دلار معامله شد. سرمایه‌گذاران به طور گسترده انتظار دارند که فدرال رزرو ایالات متحده با صدور تصمیم سیاستی خود در 16مارس، نرخ بهره را افزایش دهد. همین امر می‌تواند بهای طلای جهانی را مجددا به سطوح پایین هدایت کند. به همین دلیل انتظار می‌رود که این بازار روند متعادل‌‌‌تری را برای هفته آینده پیش بگیرد.

 

بازار اوراق مسکن

ناکارآمدی اوراق تسهیلات مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با افزایش تمایلات نزولی پشت سر گذاشتند. علاوه‌‌‌ بر این لازم به ذکر است که تاریخ سر رسید تسه 9812 در روز 15 اسفند به پایان رسید و در همان روز نیز این نماد متوقف شد. تسه 9912 نیز در طول هفته گذشته روند نزولی را دنبال کرد که این اوراق تسهیلات بانکی عملکرد منفی نزدیک به 20‌درصد کاهش قیمت را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به عقیده عده‌‌‌ای از کارشناسان این حوزه با افزایش قیمت و اجاره‌بهای مسکن و افت توان خرید خانه، اعطای تسهیلات مسکن می‌تواند گامی موثر برای بهبود تقاضا باشد. اما در مقابل نیز برخی بر این باور هستند که حتی اعطای چنین تسهیلاتی تا زمانی که رکود تورمی در این بازار وجود دارد، نمی‌تواند بر بهبود معاملات بازار مسکن تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

بازار نفت

نفت در مسیر افت شدید هفتگی

6

بهای نفت پس از حملات روسیه به اوکراین افزایش را به خود دید و به بالاترین سطح خود از سال 2008 صعود داشت. اما این هفته به این امید که برخی از کشورهای تولیدکننده ممکن است برای افزایش عرضه اقدام کنند؛ در طول روزهای گذشته اندکی عقب‌نشینی کرد. همچنین ترس از تشدید ممنوعیت‌‌‌ها برای نفت روسیه ادامه دارد. همین امر در روز جمعه مجددا در کانون توجهات قرار داشت و قیمت هر بشکه نفت در مسیر بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از نوامبر قرار گرفت؛ این افت روز گذشته اندکی جبران شد. به طوری که نفت برنت در حدود سطح 5/ 110 دلار و نفت WTI به قیمت 9/ 107 دلار معامله شد. علاوه بر این برخی از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس از جمله آنگولا و نیجریه، برای دستیابی به اهداف تولید خود با مشکل مواجه شده‌‌‌اند که توانایی این گروه برای جبران ضررهای عرضه روسیه را محدودتر کرده است.