بازار سهام

رشد برجامی بورس تهران

1

پس از انتشار خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به روسیه به منظور رایزنی درباره مذاکرات هسته‌‌‌ای، تحت‌تاثیر همین اخبار گروه‌‌‌های برجامی از جمله خودرویی‌‌‌ها و بانکی‌‌‌ها تماما سبزپوش شدند. همین امر باعث شد تا بازار سهام روز دوشنبه بر مسیر صعود قرار بگیرد. به طوری که شاخص کل روز گذشته توانست با 19/ 0‌درصد جایگاه خود را تا سطح یک‌میلیون و 337‌هزار واحد افزایش دهد. شاخص هموزن نیز همسو با نماگر اصلی رشد کرد و 36/ 0‌درصد به ارتفاع خود افزود. علاوه بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز گذشته افت روز ماقبل خود را اندکی جبران و رقم 1955‌میلیارد تومان را ثبت کرد. عده‌‌‌ای از کارشناسان معتقدند در صورت مثبت شدن مذاکرات و وجود پتانسیل رشد بالا در بورس، می‌توان انتظار صعود پرشتاب بازار را داشت.

 

بازار سکه

دو اهرم فشار معکوس سکه

2

بازار سکه طلا در این روزهای پایانی سال برخلاف سال‌های گذشته فضای بی‌‌‌رمقی را تجربه می‌کند. روند معکوس نرخ دلار در بازار داخلی ارز و قیمت‌های طلای جهانی، سایه‌‌‌ای از بلاتکلیفی بر سر این بازار افکنده است. به طوری که روز سه‌‌‌شنبه نیز سکه امامی نتوانست رشد قابل‌توجه همزمان با نرخ دلار را داشته باشد و همچنین نتوانست همسو با روند نزولی شدید بهای طلای جهانی بر مدار کاهش قرار بگیرد. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی با تحرکات ناچیز به قیمت 12‌میلیون و 450‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است با توجه به شرایط مبهم حاکم بر این بازار بسیاری از سرمایه‌گذاران معاملات سنگینی را انجام نمی‌‌‌دهند و تنها معاملات کوچکی که مرتبط با خرید و فروش‌های عیدانه است در بازار به چشم می‌‌‌خورد.

 

بازار طلای جهانی

سقوط قیمت طلای جهانی

3

بهای طلای جهانی روز سه‌‌‌شنبه در بازار جهانی کاهش مجدد یافت و به پایین‌‌‌ترین حد خود در بیش از یک هفته گذشته رسید. بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده پیش از تصمیم سیاستی فدرال رزرو افزایش یافت و امید به پیشرفت در مذاکرات بین اوکراین و روسیه جذابیت این فلز گرانبها را کاهش داد. بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده در روز دوشنبه به بالاترین حد در دو سال و نیم اخیر رسید و سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم سیاست فدرال رزرو هستند که روز چهارشنبه اعلام خواهد شد. انتظار می‌رود که «فد» برای اولین بار در سه سال گذشته نرخ بهره را افزایش دهد. همین امر می‌تواند طی روزهای آینده نرخ طلای جهانی را به سطوح پایین‌‌‌تر هدایت کند. بر این اساس این فلز ارزشمند سطوح حمایتی خود را یکی پس از دیگری شکست و در قیمت 1930 دلار و 95سنت معامله شد.

 

بازار اوراق مسکن

دور نزولی تسه‌‌‌ها

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز سه‌‌‌شنبه را نیز همچون روزهای پیشین به روند نزولی خود ادامه دادند. به طوری که تمامی تسه‌‌‌ها در روز گذشته کاهش قیمت را به همراه داشتند. بر این اساس تسه اسفند 99 با نماد تسه 9912 افت قیمت را با 25/ 2 ‌درصد ریزش معادل 2‌هزار و 504 تومان تجربه کرد. بر این اساس این اوراق بانکی یاد شده معاملات خود را در قیمت پایانی 108‌هزار و 842 تومان خاتمه داد. همچنین تسه 9912 روز گذشته را با ارزش معاملات بیش از 78‌میلیون تومان پشت سر گذاشت. بسیاری از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌‌‌های اتخاذی دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت در بخش مسکن، روند نزولی رشد نرخ تورم و افزایش تولید مسکن در سال آینده می‌تواند تا حدود زیادی قیمت‌ها را با تاثیر‌گذاری در بلندمدت به بازار املاک تعادلی کند.

 

بازار نفت

شرایط فشرده بازار نفت

5

نفت روز سه‌‌‌شنبه کاهش مجدد قیمت‌ها را تجربه کرد و به پایین‌‌‌ترین حد خود در دو هفته اخیر تنزل یافت. زیرا مذاکرات آتش‌‌‌بس بین روسیه و اوکراین ترس از اختلالات بیشتر در عرضه جهانی نفت را کاهش داد و در مقابل افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در چین نگرانی‌ها را در مورد کاهش تقاضا در این بازار افزایش داد. به همین دلیل نفت خام برنت روز گذشته در بالای محدوده 100 دلار معامله شد. علاوه بر این نفت WTI به زیر مرز حساس 100 دلار نزول کرد و در نزدیکی 97 دلار در هر بشکه دادو ستد شد. به گفته برخی از کارشناسان حتی در صورت برقراری آتش‌‌‌بس، انتظار می‌رود قیمت نفت با مقاومت در برابر افت در سطوح بالا باقی بماند، زیرا تلاش‌‌‌های غرب برای منزوی کردن مسکو از طریق تحریم‌ها ادامه خواهد یافت و بازار جهانی نفت را در شرایط فشرده‌‌‌ای نگه می‌دارد.