بازار سهام

ارزش دادوستد سهام در سقف ۷ ماهه

سهامداران بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه رفتند که در دومین روز هفته شاخص کل بیشترین رشد‌درصدی در ۳ ماه اخیر را پشت سر گذاشت. با این حال دادوستدهای روز دوشنبه تحت‌تاثیر فعال شدن موجی از شناسایی سود و هراس معامله‌‌‌گران از نزدیک شدن شاخص کل به مرز روانی ۵/ ۱ ‌میلیون واحد قرار گرفت. به این ترتیب قدرت صعود شاخص‌‌‌ها در میانه بازار اندکی کاهش یافت اما ارزش معاملات خرد سهام، رکورد ۷ماهه خود را ارتقا داد. در این راستا شاخص کل توانست تنها با ۴۷/ ۰درصد افزایش تا سطح یک‌میلیون و ۴۶۸‌هزار واحد صعود کند. شاخص هموزن نیز مسیر مشابه دماسنج اصلی بازار را طی کرد و توانست ۱۵/ ۰‌درصد به ارتفاع خود بیفزاید. با این حال کارشناسان نزدیک شدن به فصل مجامع همزمان با سطوح مناسب قیمت سهام را عاملی برای تداوم رشد نماگرهای بورسی عنوان می‌کنند.

1

 

بازار سکه

افت و خیز بهای سکه

بازار طلا و سکه روز دوشنبه با افزایش بهای طلا در بازار جهانی و همچنین صعود نرخ دلار آزاد داخلی به بالای مرز 27‌هزار تومان، تحت‌‌‌الشعاع قرار گرفت و همسو با این دو بازار موازی اثرگذار رشد قیمت را تجربه کرد. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در نزدیکی سطح مقاومت فنی 5/ 12‌میلیون تومانی مورد داد وستد قرار گرفت. علاوه بر این با رشد نرخ دلار در بازار داخلی و طلای جهانی، ارزش ذاتی سکه امامی مجددا بر مدار صعود قرار گرفت و همین امر باعث شد تا روز گذشته مقداری از حباب این فلز ارزشمند کاسته شود. بر این اساس به نظر می‌رسد که در بازار روز گذشته سطح معاملات سکه به دلیل وجود سایه ابهامات بر سر بازار و بالطبع دست به عصا حرکت کردن سرمایه‌گذاران پایین باقی ماند.

3

 

بازار طلای جهانی

فشارهای وارده بر طلا

طلای جهانی در روز دوشنبه به دلیل بازدهی شاخص دلار و اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا که به دنبال گزارش‌های حقوق و دستمزد این کشور انتظارات رشد شدید نرخ‌ها را افزایش داد، فشارهای نزولی در بازار شکل گرفت. اما در مقابل نیز با بدتر شدن بحران اوکراین این تمایلات نزولی رنگ باختند و سرمایه‌گذاران طلا از خرید این فلز ارزشمند حمایت کردند و باعث شد تا طلا رشد قیمت اندکی را تجربه کند. به طوری که  عصر دیروز با حدود10 دلار افزایش در سطح 1931 دلار و 90 سنت معامله شد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه درگیری در اروپای شرقی ممکن است یک باد ملایم برای کاهش قیمت طلا ایجاد کند، اما کاملا واضح است که قیمت‌گذاری اصلی طلا تحت‌تاثیر بازدهی بالاتر اوراق یاد شده ایالات متحده و افزایش شاخص دلار این کشور قرار گرفته است.

4

 

بازار اوراق مسکن

احتمالات بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه نیز بر مدار نزول قرار گرفت. به طوری که تمامی تسه‌‌‌ها سرخ پوش شدند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته با افت 5‌درصد معادل 5‌هزار و 56 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و کار خود را در زیر سطح 100‌هزار تومان به قیمت 96‌هزار و 74 تومان پایان داد. به عقیده برخی کارشناسان بازار مسکن جریان کاهش قیمت در طول ماه‌‌‌های سال گذشته وارد بازار مسکن ۱۴۰۱ شده است و احتمال دارد ریزش نرخ‌های پیشنهادی و ثبات قیمت در سال‌جاری با تکیه بر ساخت مسکن دولتی و نتیجه‌‌‌گیری از روند مذاکرات و رفع احتمالی برجام وجود داشته باشد. همچنین گفتنی است در صورتی که توافقی حاصل نشود، منظور این نیست که مسکن رشد نخواهد داشت، بلکه رشد قیمت مسکن در سال آینده ممکن است کمتر از تورم باشد.

5

 

بازار نفت

افزایش احتمال ریزش نفت

با وجود آتش‌بس در یمن و آزادسازی گسترده ذخایر استراتژیک نفتی، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی به علت ادامه نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت، برنت اندکی کاهش و WTI اندکی افزایش یافت. با این حال، تنش‌‌‌زدایی شکننده نمی‌تواند کمبود نفت روسیه را کاهش دهد که همین امر مانع از رشد بیشتر قیمت‌‌‌ نفت شد. بر این اساس هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت روز دوشنبه به قیمت 99 دلار و 38 سنت و نفت برنت نیز در سطح 104 دلار و 35 سنت معامله شد. برخی تحلیلگران معتقدند که تلاش‌‌‌های مشترک آمریکا و متحدانش می‌تواند به طور موقت کمبود عرضه را در سال 2022 متعادل کند، اما ممکن است راه‌حل بلندمدتی نباشد. با این حال بر این باور هستند که آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک نفتی، افزایش تولید اوپک‌‌‌پلاس، و تنش در شرق اروپا روند حرکت قیمت‌های نفت را نزولی کرده‌‌‌اند.

6