بازار سهام

زمین سبز بورس

در اولین روز معاملاتی آخرین هفته فروردین ماه، بورس تهران توانست موقعیت خود را در مدار صعود حفظ کند. این رشد شاخص‌‌‌های بورسی به دلیل کاهش التهاب ناشی از شوک وضع عوارض صادراتی و همزمان ایجاد فضایی مثبت از انتشار خبری مبنی بر افزایش دامنه نوسان از روز دوشنبه به مثبت و منفی ۶‌درصد بود. در این میان سبزپوشی فلزی‌‌‌ها و پالایشی‌‌‌ها نیز کمک شایانی به رشد بازار داشت. به طوری که شاخص کل روز شنبه توانست با ۹۳/ ۰ ‌درصد افزایش در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۶۷‌هزار واحد قرار بگیرد. کوچک‌ترها اما روز شنبه وضعیت مناسب‌‌‌تری داشتند به طوری که شاخص هموزن نیز روند صعودی را طی و ۲۲/ ۱‌درصد رشد را تجربه کرد. همچنین گفتنی است که روز گذشته حقیقی‌‌‌های بازار توانستند خالص خرید مثبت به میزان ۱۰۶‌میلیارد تومان را رقم بزنند.

1

 

بازار سکه

نوسانات صعودی سکه

بازار طلا و سکه روز شنبه به دلیل رشد مجدد نرخ دلار در بازار آزاد افزایش قیمت را تجربه کرد. با توجه به اینکه روند هفته گذشته سکه امامی تا حدودی نزولی بود، اما برای کاهش هر چه بیشتر و بازگشت قیمت این فلز گرانبهای داخلی به زیر سطح مهم 13‌میلیون تومان مقاومت شدیدی دیده می‌‌‌شد. بر این اساس سکه امامی روز گذشته با 3‌درصد افزایش معادل بیش از 130‌هزار تومان در قیمت 13‌میلیون و 245‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است با افزایش هیجانات در بازار ارز و رشد قیمت دلار و همچنین صعودی شدن بهای طلا در بازار جهانی، سکه یاد شده می‌تواند تا اواخر هفته سطوح بالاتری را از آن خود کند. اما در مقابل گفته می‌شود که طی روزهای آتی برخی هیجانات بازار به آرامی فروکش خواهد کرد و افت نسبی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

3

 

بازار طلای جهانی

افزایش جذابیت طلا

طلای جهانی هفته گذشته رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای را با عملکرد هفتگی38/ 1‌درصد از خود به نمایش گذاشت و به سمت سطوح بالاتر حرکت کرد. به طوری که این فلز گرانبها توانست تا بالای سطح 1970 دلار نیز رشد داشته باشد. ترکیبی از عوامل مختلف باعث شده تا طلا افزایش قیمت داشته باشد و بسیاری از سرمایه‌گذاران را مجذوب خود کند. بنزین به عنوان عامل تورم بی‌سابقه آمریکا در 40 سال اخیر که تورم را تا 5/ 8درصد رشد داده به همراه محدودیت‌های ایجاد شده از جنگ میان روسیه و اوکراین به همراه افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی و به خصوص نقدینگی ایجاد شده به منظور کمک‌‌‌های دولتی برای عبور از دوران کرونا؛ باعث شدند تا طلا مجددا جذابیت خود را پس بگیرد. بنابراین انتظار می‌رود فلز زرد بر مدار صعودی همچنان باقی بماند.

4

 

بازار اوراق مسکن

احتمال افزایش مجدد تسه‌‌‌ها

روز شنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از افت‌‌‌های پی‌‌‌درپی رشد قیمت را شاهد بودند. به طوری که بسیاری از تسه‌‌‌ها در محدوده 80‌هزار تومان قرار گرفتند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته رشد قیمت 5‌درصدی را معادل 3‌هزار و 838 تومان تجربه کرد و کار خود را در قیمت پایانی 80‌هزار و 603 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی کارشناسان بازار مسکن در صورتی که توافقات برجامی صورت نگیرد رشد قیمت‌‌‌ مسکن در کلان‌شهر‌‌‌ها به دلیل اشباع قیمتی بسیاری از مناطق نسبت به شهر‌‌‌های دیگر از سرعت پایین‌‌‌تری برخوردار خواهد بود. همچنین در صورت احیای برجام نیز با وجود تورم نمی‌توان انتظار افت شدید قیمت‌ها را داشت. بنابراین احتمال اینکه رکود تورمی دیگری در بازار مسکن رخنه کند وجود دارد. روز جمعه نیز اعلام شد سقف وام مسکن جوانان در پایتخت به 2‌میلیارد تومان افزایش یافته است.

5

 

بازار نفت

شیب صعودی طلای سیاه

بازار طلای سیاه هفته گذشته با توجه به محدودیت‌های عرضه و کاهش تقاضای بنزین به دلیل افزایش قیمت آن و همچنین به دلیل کاهش تقاضا در چین با توجه به قرنطینه مجدد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با رشد شاخص‌‌‌های نفتی همراه شد. به طوری که هر دو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدییت آمریکا جایگاه خود را به بالای 100 دلار در هر بشکه افزایش دادند. بر این اساس نفت خام برنت به‌رغم عرضه اعلام ‌‌‌شده همچنان بالای 111 دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که WTIبیش از 106 دلار معامله می‌شود؛ زیرا اتحادیه اروپا روی طرحی برای توقف خرید نفت خام روسیه در ماه‌‌‌های آینده به خاطر اختلالات لجستیکی و پرداخت‌‌‌ها بر اثر تحریم‌ها برنامه‌‌‌ریزی می‌کند. به این ترتیب نفت برنت عملکرد مثبت 62/ 8‌درصدی را برای هفته اخیر به دست آورد. نفت WTI نیز بازدهی 4/ 8‌درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد.

6