بازار سهام

بورس همچنان به پیش

پس از صعود شاخص کل به قله ۷ ماهه همزمان با افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان در روز دوشنبه، معاملات بازار سهام روز سه‌‌‌شنبه با توجه به خبرهای مبهم و رفت و برگشتی از لغو عوارض بر صادرات و همچنین ابهامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد تا روند صعودی بازار اندکی آرام‌‌‌تر شود. علاوه بر این شکست سطح مقاومتی یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحدی و تثبیت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در بالای سطح یاد شده به متعادل شدن بازار روز گذشته نیز کمک کرد. به طوری که حقیقی‌‌‌های بازار برخلاف روزهای قبل نتوانستند خالص خریدی مثبت را رقم بزنند. اما با حفظ تقاضا در نیمی از نمادها مجددا شاخص کل رنگ سبز را دید و توانست با ۷۵/ ۰‌درصد رشد تا سطح یک‌میلیون و ۵۱۳‌هزار واحد صعود کند. شاخص هموزن نیز همسو با بازار افزایش ۷/ ۰ ‌درصدی را تجربه کرد.

1

 

بازار سکه

فشار دوجانبه افت سکه

پس از بازگشت نرخ دلار در بازار آزاد به زیر سطح مهم 28‌هزار تومان و تثبیت قیمت‌ها در یک مسیر کاهشی، روز سه‌‌‌شنبه سکه امامی با ادامه‌‌‌دار بودن روند نزولی قیمت دلار، افت قیمت را شاهد بود. این کاهش بهای فلز گرانبهای داخلی روز گذشته با عقب‌‌‌نشنی کردن قیمت طلا در بازار جهانی تشدید شد. همین امر نیز باعث شد تا حباب سکه همچنان زیر 300‌هزار تومان باقی بماند. بر این اساس سکه با قیمت 13‌میلیون و210‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی کارشناسان معتقدند که با تقویت فضای نزولی در بازار ارز و همچنین بلاتکلیف ماندن روند طلای جهانی، این احتمال وجود دارد که بهای سکه طی روزهای آتی با حفظ تمایلات نزولی هفته را پشت سر بگذارد. علاوه بر این آنها اذعان دارند که نباید انتظار افت شدید قیمت را داشت.

3

 

بازار طلای جهانی

عقب‌‌‌نشینی طلای جهانی

طلای جهانی پس از رسیدن به نزدیکی مرز 2000 دلار، روز سه‌‌‌شنبه از این سطح عقب‌‌‌نشینی کرد. از آنجا که شاخص دلار معکوس روند طلا حرکت می‌کند، شاخص دلار با نزدیک شدن به بالاترین حد خود از آوریل 2020 و تقویت بازدهی اوراق خزانه‌داری 10 ساله آمریکا جذابیت فلز زرد را به عنوان پناهگاه امن کاهش داد و از رشد قبلی بازگشت. بر این اساس طلا  ابتدای روز در محدوده سطح 1980 دلار نوسان داشت؛ اما در ادامه روز به شدت کاهش قیمت داشت و در ساعت 19:30 به وقت تهران به 1954 دلار رسید. برخی نگرانی‌ها از ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و گرانی مواد غذایی و همچنین انرژی و بالطبع رشد تورم جهانی این امیدواری را در بین کارشناسان ایجاد کرده که افزایش قیمت طلا را در میان‌مدت پیش‌بینی کنند.

4

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت تسه بر مدار صعود

عمده نمادهای گروه امتیاز تسهیلات مسکن در معاملات روز سه‌‌‌شنبه خوش درخشیدند و مجددا با قرار‌گیری بر مدار صعود سطوح قیمتی بالاتری را تجربه کرد. به این ترتیب تسه 9912 روز گذشته همسو با سایر هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود در بازار فرابورس 5‌درصد افزایش را تجربه کرد و از سطح 80‌هزار تومان نیز گذشت. این نماد یاد شده پس از ازسرگیری روند صعودی پس از افت‌‌‌های پی‌‌‌در‌‌‌پی با رشد 4‌هزار و 443 تومان، هر ورق آن در قیمت پایانی 83‌هزار و 308 تومان مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند در حالی که هنوز چند هفته‌‌‌ای به آغاز فصل نقل و انتقالات در بازار اجاره مسکن باقی‌ مانده بررسی‌‌‌ها نشان از قیمت‌های سرسام‌‌‌آور دارد. علاوه بر این با وجود رکود سنگین در معاملات ملکی انتظار رونق تقاضا به حداقل رسیده است.

5

 

بازار نفت

افزایش نگرانی‌های عرضه نفت

با اعلام شرکت ملی نفت لیبی از اینکه توقف تولید به تاسیسات این شرکت ضربه زده  و شرایط فوری در میدان نفتی الشراره و سایر سایت‌‌‌ها ایجاد شده؛ بر نگرانی‌های طرف عرضه افزوده شد و فشار روانی بر عرضه جهانی ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کرد. بنابراین روز سه‌‌‌شنبه نیز هر دو شاخص نفتی مجددا افت قیمت را تجربه کردند. به طوری که نفت برنت به قیمت 111 دلار و 60 سنت و نفت WTI به قیمت 106 دلار در هر بشکه معامله شد. برخی کارشناسان معتقدند عرضه جهانی در حال حاضر بسیار کم است و جزئی‌‌‌ترین اختلال تاثیر زیادی بر قیمت‌ها دارد. داده‌‌‌های روز دوشنبه نشان داد که چین در ماه مارس ۲‌درصد کمتر از سال قبل نفت پالایش کرده، چرا که افزایش قیمت‌های نفت‌‌‌خام باعث کاهش حاشیه سود شده و تقاضا نیز به علت اعمال محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه کاهش یافت.

6