بازار سهام

فروردین ‌‌ماه سبز بورس

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی فروردین پس از عبور از سطح مقاومتی ۵/  ۱ میلیون واحدی با تعادل نسبی در معاملات اندکی افت را تجربه کرد. به‌طوری که شاخص کل روز چهارشنبه با ۰۵/  ۰ درصد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد ایستاد. با این حال شاخص کل در نخستین ماه قرن جدید توانست با اعمال برخی سیاست‌ها همچون نمایش نامحدود عمق مظنه‌ها و افزایش دامنه نوسان در مسیر صعودی گام بردارد و در این میان امیدواری به احیای برجام و انتشار اخبار امیدبخش از روند آن باعث شد تا گروه‌های برجامی همچون خودرویی ها و بانکی‌‌ها در کنار گروه‌های صادراتی که با افزایش قیمت کامودیتی‌‌ها جذاب ظاهر شده‌‌اند، محرک بازدهی ۶۱/  ۱۰ درصدی دماسنج تالار شیشه‌‌ای در فروردین ۱۴۰۱ شدند. به این ترتیب بورس در نخستین ماه قرن جدید رتبه اول بازارها از نظر بازدهی را به خود اختصاص داد.

1

 

بازار سکه

نشست و برخاست سکه

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه با توجه به افت زیاد نرخ دلار آزاد در نیمه اول بازار، در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ به‌طوری که سکه امامی سطح 13 میلیون تومانی خود را از دست داد و برای مدت کوتاهی در زیر این سطح معامله شد. اما با افزایش هیجانات بازار ارز و رشد قیمتی دلار این فلز گرانبهای داخلی نیز رفتاری صعودی را در پیش گرفت و مجددا به بالای سطح یاد شده بازگشت. در این میان سقوط نرخ طلا در بازار جهانی مانع از رشد هر‌چه بیشتر سکه امامی در دادوستدهای روز چهارشنبه شد. حباب سکه اما بار دیگر افزایش یافت و به بالای 300 هزار تومان رسید. بر این اساس هر قطعه از سکه امامی در آخرین روز ماه با بازدهی ماهانه 77/  6 درصدی با قیمت 13 میلیون و 90 هزار تومان مورد داد وستد قرار گرفت.

3

 

بازار طلای جهانی

سقوط قیمت جهانی طلا

روز چهارشنبه باقی ماندن شاخص دلار در بالاترین سطح یک ساله خود و همچنین پیشروی بازدهی خزانه‌‌داری 10 ساله ایالات متحده و تاثیر‌‌گذاری آن بر تقاضا روند قیمتی فلز زرد را تحت‌الشعاع قرار داد تا شاهد کاهش قیمت طلای جهانی باشیم. از این رو دیروز بهای این فلز ارزشمند به پایین‌‌ترین حد در یک هفته اخیر نزول کرد و ساعت 19:30به وقت تهران به قیمت 1954 دلار در هر اونس معامله شد. در حالی که جنگ در اوکراین نگرانی‌‌های ناشی از افزایش تورم و گرانی را بیشتر ‌‌کرده بود، انتظار می‌رفت بهای طلا با بازگشت سرمایه‌‌گذاران به پناهگاه امن به راحتی به بالای سطح 2000 دلار صعود کند اما با تقویت بازدهی خزانه‌‌داری آمریکا به سمت بالاترین سطح چند ساله خود و انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کنترل تورم در ماه‌های آینده فشار نزولی بر بازار طلا تشدید شد.

4

 

بازار اوراق مسکن

بهار سبز اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهارشنبه را با افزایش 5 درصدی بر مدار صعود پشت‌‌سر گذاشتند. به‌طوری که اوراق تسهیلات اسفند 99 که نیمی از مسیر خود را تاکنون طی کرده است روز گذشته با 5 درصد افزایش معادل 4 هزار و 665 تومان، معاملات خود را در قیمت پایانی 97 هزار و 973 تومان خاتمه داد. بر این اساس داد و ستد‌های این اوراق با افزایش قدرت خریداران به پایان رسید. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به شرایطی که برای طرح نهضت ملی مسکن در توانایی تامین آورده و پرداخت اقساط اعلام شده است احتمال اجرای پروژه به‌صورت کامل وجود ندارد. علاوه بر این لازم به ذکر است که تسه 9912 با ثبت بازدهی مثبت 41/  10 درصد ماه فروردین 1401 را به پایان رساند.

5

 

بازار نفت

نوسانات شدید نفت

قیمت هر دو شاخص نفتی در روز چهارشنبه پس از کاهش شدید در جلسه قبل به دلیل تقویت نگرانی‌‌ها برای کاهش عرضه جهانی طلای سیاه از روسیه و لیبی اندکی بهبود یافت. داده‌های صنعت نیز نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته کاهش داشته است. همچنین پس از آنکه صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌‌شنبه پیش‌‌بینی خود را از رشد جهانی تقریبا یک درصد کاهش داد، هر دو معیار نفتی روز سه‌‌شنبه حدود 5 درصد تنزل یافتند. بر این اساس روز گذشته با جبران اندکی از افت شدید، نفت برنت به قیمت 108 دلار و نفت WTI نیز به قیمت 102 دلار و 80 سنت در هر بشکه معامله شد. گفته می‌شود در حال حاضر ابهامات زیادی از اینکه بازار نفت به چه سمتی حرکت می‌کند وجود دارد و انتظار می‌‌رود طلای سیاه در دامنه نوسان وسیعی به معاملات خود ادامه دهد.

6