بازار سهام

استراحت موقت بورس

بازار سهام در اولین روز کاری اردیبهشت ماه، معاملات خود را قرمز آغاز کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز یکشنبه پس از چند روز صعود و تثبیت جایگاه خود در بالای مرز ۵/ ۱میلیون واحد، با کاهش ارتفاع مواجه شد. بر این اساس دیروز دماسنج اصلی بازار با ۵/ ۰درصد کاهش تا یک‌میلیون و ۵۰۴‌هزار واحد عقب‌‌‌نشینی کرد. اما در مقابل شاخص هموزن با وجود تقاضای بالا در خودروسازان رفتاری متفاوت از خود نشان داد و با رشد ۲۴/ ۰‌درصد سپز‌‌‌پوش شد.عمده دلایل دیگر عقبگرد شاخص کل را می‌توان به افت پایان هفته قیمت‌ها در بازار جهانی ارتباط داد. علاوه بر این به عقیده کارشناسان از آنجا که سطح ۵/ ۱‌میلیون واحد برای معامله‌‌‌گران سطح حساسی به حساب می‌‌‌آید، با کوچک‌ترین رخداد نامطلوبی شاهد افزایش فروشندگان در تالار شیشه‌‌‌ای هستیم.

1

 

بازار سکه

فشار طلای جهانی بر سکه

افت شدید بهای طلا در بازار جهانی در اواخر هفته گذشته، بازار طلا و سکه داخلی را تحت‌‌‌الشعاع قرار داد و باعث شد سکه امامی از روند صعودی خود بایستد. به‌رغم اینکه نرخ دلار در بازار آزاد افزایش قیمت را دنبال می‌کند و تمایلات صعودی سکه را تحریک می‌کند، فشار کاهشی طلای جهانی برای توقف رشد قیمت سکه بسیار بیشتر بود. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی روز یکشنبه تا نزدیکی سطح 13‌میلیون تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. اما گفتنی است که افت قیمت سکه در نیمه بازار اندکی ضعیف شد و این فلز توانست بخشی از ضرر خود را جبران کند و در قیمت 13‌میلیون و 100‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرد. از نگاه برخی تحلیلگران این حوزه با توجه به موقعیت طلای جهانی احتمال اینکه سکه امامی جهش را تجربه کند به حداقل رسیده است.

3

 

بازار طلای جهانی

فرود قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در بازار جهانی که هفته گذشته را صعودی آغاز کرده بود در نیمه دوم هفته در یک روند نزولی قرار گرفت که در نهایت این افت قیمت‌ها در روز جمعه تشدید پیدا کرد. این در حالی اتفاق افتاد که شاخص دلار در روز جمعه به بالاترین حد بیش از دو سال گذشته خود یعنی34/ 101 رسید و بازدهی 10 ساله خزانه‌‌‌داری آمریکا به بالاترین حد خود از دسامبر 2018 نزدیک شد که همین موجب شد بهای طلای جهانی کاهش یابد. بر این اساس فلز گرانبها کار خود را در قیمت 1932 دلار و 50 سنت در هر اونس به پایان رساند. با این حال طلا توانست عملکرد هفتگی مثبتی را معادل 03/ 2درصد از خود به جای گذارد. برخی کارشناسان معتقدند تورم بالا و فضای نامطمئن اقتصادی از فلز زرد بسیار حمایت کرده است. گفته می‌شود هرچه قیمت بازارها انقباض داشته باشد، شاهد افزایش ناگهانی قیمت طلا خواهیم بود.

4

 

بازار اوراق مسکن

نشانه‌‌‌های رونق اوراق مسکن

تسه 9912، یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مود معامله قرار می‌گیرد، روز یکشنبه به رشد خود ادامه داد و مجددا وارد کانال 100‌‌‌‌هزار تومانی شد. بر این اساس هر برگه از این اوراق تسهیلات یاد شده روز گذشته با 96/ 4درصد افزایش معادل 4‌‌‌‌هزار و 846 تومان در قیمت پایانی 102‌هزار و 819 تومان به کار خود خاتمه داد. قیمت مسکن به دلیل کسری تولید به شدت افزایش پیدا کرده و با درآمدها همخوانی ندارد و حتی دهک‌‌‌های بالا را هم درگیر خود کرده است. با این حال برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند شرایطی که در بازار معاملات مسکن برای فروردین ماه سال‌جاری مشاهده شد در واقع می‌تواند نشان ‌‌‌دهنده نوعی گرایشات مثبت به منظور رونق در خرید و فروش املاک باشد که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

5

 

بازار نفت

احتمالات حاکم بر عرضه نفت

قیمت‌‌‌ شاخص‌‌‌های نفت در روزهای پایانی هفته گذشته مجددا کاهش یافت. این در حالی اتفاق افتاد که اتحادیه اروپا با در نظر داشتن ممنوعیت نفت روسیه، عرضه را محدودتر کرد. علاوه بر این با وجود چشم‌‌‌انداز ضعیف از رشد اقتصاد جهانی و همچنین نرخ بهره بالاتر و اعمال قرنطینه ناشی از ویروس کرونا در چین به تقاضای این بازار آسیب رساند. به طوری که بهای هر دو نفت‌‌‌خام در هفته اخیر به دلیل این نگرانی‌ها، نزدیک به ۵‌درصد کاهش یافتند. به این ترتیب نفت برنت کار خود را در قیمت 106 دلار و 20 سنت به پایان رسند. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز به قیمت 101 دلار و 75 سنت در هر بشکه معامله شد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند در صورتی که اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم کند، عرضه ممکن است کاهش بیشتری داشته باشد.

6