بازار سهام

رشد ملایم شاخص کل

بورس تهران روز دوشنبه داد و ستدهای خود را در شرایطی به پایان رساند که دماسنج اصلی بازار با رشدی ملایم توانست کانال ۵/ ۱میلیون واحدی را حفظ کند. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با رشد ۱۷/ ۰‌درصد در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۰۷‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هموزن با ۷۷/ ۰درصد رشد سبزپوش شد. دلیل روند متزلزل روزهای اخیر بازار سهام به باور برخی از کارشناسان درجا زدن و تغییرات محدود نرخ ارز و بازگشایی منفی بازار جهانی بود و همین امر باعث شده تا زمینه برای تکرار یک روند رکودی برای بسیاری از نمادهای کامودیتی‌محور فراهم شود. علاوه بر این گفته می‌شود که وضعیت گروه‌‌‌های برجامی همچون بانک و خودرویی‌‌‌ها با شروع احتمالی دور جدید مذاکرات و به پایان رسیدن آن بهبود یابند و روند رو به رشدی را به همراه داشته باشند.

1

 

بازار سکه

شیب ملایم نزولی سکه

بازار سکه همزمان با تحرکات مبهم و محدود نرخ دلار در بازار آزاد روز دوشنبه بر مسیر کاهش قرار گرفت و افت قیمت را تجربه کرد. علاوه بر این سقوط مجدد بهای طلا در بازار جهانی روز گذشته شوکی قوی در جهت افزایش تمایلات نزولی به سکه امامی وارد کرد و باعث شد تا این مسکوک داخلی به زیر سطح 13‌میلیون تومان عقب‌‌‌نشینی کند. بر این اساس سکه امامی به قیمت 12‌میلیون و960‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین لازم به ذکر است با چنین افت‌‌‌هایی حباب این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته تا نزدیکی 500‌هزار تومان نیز رشد پیدا کرد. به این ترتیب گفته می‌شود که با توجه به افزایش فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه احتمال حضوری دلالان و معامله‌‌‌گران برای کسب سود از این بازار افزایش یافته است.

3

 

بازار طلای جهانی

سقوط آزاد طلای جهانی

قیمت طلا روز دوشنبه در بازار جهانی کاهش یافت و به پایین‌‌‌ترین حد در پیش از چهار هفته گذشته رسید. این افت در حالی اتفاق افتاد که رویکرد تهاجمی و شدید فدرال رزرو آمریکا برای تشدید سیاست‌های پولی و کنترل تورم، شاخص دلار را تقویت کرد و بار دیگر تقاضا برای این فلز گرانبها را تحت فشار قرار داد. علاوه بر این قیمت طلا روز گذشته تحت‌تاثیر برخی نگرانی‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین، حرکت نزولی خود را تسریع کرد. بر این اساس طلای جهانی با افت شدید، ساعت19:40به وقت تهران در قیمت1898 دلار به ازای هر اونس معامله شد. انتظار می‌رود که فدرال رزرو رویکردی انقباضی و به شدت تهاجمی در قبال سیاست پولی اتخاذ کند. این امر موجب افزایش هر چه بیشتر شاخص دلار و در نهایت تشدید فشار نزولی قوی بر طلا می‌شود.

4

 

بازار اوراق مسکن

واکنش تسه به سطح مقاومتی

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز دوشنبه تمام سرخ‌پوش شدند و افت قیمت را تجربه کردند. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 نیز روز گذشته را بر مدار کاهشی پشت سر گذاشت و با 93/ 3‌درصد کاهش افت 4‌هزار و 38 تومانی را از آن خود کرد. بر این اساس تسه 9912 معاملات خود را در قیمت 98‌هزار و 781 تومان به پایان رساند. برخی کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند در صورتی می‌توانیم انتظار ثبات یا کاهش قیمت ملک را داشته باشیم که عوامل موثر بر این بازار همچون تورم عمومی، رشد نقدینگی، افزایش قیمت نهاده‌‌‌های ساختمانی کنترل شود و ساخت‌وساز افزایش پیدا کند. اما با توجه به شرایط موجود در این بازار نمی‌توان انتظار رشد چندانی را در بازه زمانی کوتاه‌مدت داشت.

5

 

بازار نفت

نفت در تنگنای سیاست‌ها

بهای نفت در روز دوشنبه برای شروع معاملات خود نزدیک به 4‌درصد سقوط کرد و به کمترین میزان در حدود دو هفته اخیر رسید و کاهش هفته گذشته خود را افزایش داد. این کاهش در حالی رقم خورد که نگرانی‌ها در مورد طولانی شدن مدت قرنطینه در شانگهای به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا و همچنین افزایش بالقوه نرخ‌های بهره ایالات متحده توسط فدرال رزرو که رشد جهانی و تقاضای نفت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، افزایش یافت. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 102 دلار معامله شد و نفت WTI نیز به زیر 100 دلار در هر بشکه تنزل یافت. علاوه بر این به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه و اجتناب از خرید نفت این کشور، عرضه کاهش یافته است که گفته می‌شود با ممنوعیت بالقوه اروپا بر نفت روسیه ممکن است بازار در تنگنا قرار گیرد.

6