بازار سهام

روزهای آرام بورس تهران

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته مسیر متعادلی را طی کرد؛ به‌طوری‌که شاخص‌‌های بازار در روز چهارشنبه دو رفتار متفاوت نشان دادند. به عبارت دیگر روند نماگرها در نیمه اول بازار با تمایلات صعودی همراه بود. اما طولی نکشید که بر شیب نزول قرار گرفتند. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با افت محدود 1/ 0درصد تا سطح یک‌میلیون و 521هزار واحد عقب‌‌نشینی کرد. در مقابل نیز شاخص هموزن با 34/ 0درصد افزایش سبزپوش شد. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) همچنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و دیروز رقم 4365 میلیارد تومان به ثبت رسید. همچنین حقیقی‌‌های بورس تهران نتوانستند میدان را نگه دارند و خالص فروش 152میلیارد تومانی را رقم زدند. به گفته کارشناسان، انتظار می‌‌رود روند بازار برای هفته آتی تا حدودی مشابه هفته اول اردیبهشت ماه باشد.

بازار سکه

سرگیجه در بازار سکه

2

روز چهارشنبه بازار طلا و سکه برای بار دیگر تحت تاثیر دو عامل نرخ دلار در بازار داخلی و بهای طلای جهانی که در دو جهت مخالف در حرکت بودند، تغییرات ناچیزی را شاهد بود؛ به‌طوری‌که قیمت سکه امامی تحت فشار دو عامل مذکور در حال نوسان است و مسیر مشخصی را طی نمی‌‌کند. بر این اساس سکه امامی روز گذشته با باقی ماندن در بالای سطح حساس 13میلیون تومان و با تغییرات قیمتی محدود به ارزش 13میلیون و 100هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به شرایط حاکم بر بازار معامله‌‌گران سکه چندان تمایلی به انجام معامله برای کسب سود با ریسک بالای موجود در بازار را ندارند. بنابراین انتظار می‌‌رود که بازار طلا و سکه برای مدتی از تقاضا بی‌‌روح باقی بماند.

بازار طلای جهانی

محور مقاومتی طلای جهانی

3

قیمت طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی با تثبیت ارزش شاخص دلار در بالاترین سطح بیش از دو ساله گذشته خود و تحت فشار قرار دادن تقاضای خرید برای این فلز گرانبها پس از یک روز افزایش قیمت ناچیز مجددا کاهش یافت و به زیر محور 1900دلار عقب‌‌نشینی کرد. بر این اساس طلا در بازار جهانی ساعت 20 روز گذشته به قیمت 1886دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. بحران جنگ میان روسیه و اوکراین به تازگی به اندازه هفته‌های گذشته برای طلای جهانی یک داستان صعودی نبوده و به عقیده تحلیلگران این بازار اندکی دور از انتظار است که تقاضای خرید و روی آوردن سرمایه‌‌گذاران به پناهگاه امن همیشه دوام داشته باشد. بنابراین احتمال اینکه سیاست‌‌های فدرال‌رزرو میدان را برای کاهش تورم و بالطبع افت قیمت طلا را به دست بگیرد، افزایش پیدا کرده است.

بازار اوراق مسکن

نسیم یا تندباد مسکن

4

در آخرین روز معاملاتی هفته عمده اوراق تسهیلات مورد معامله بانک مسکن در بازار فرابورس افت قیمت را شاهد بودند و برخی دیگر رشد قیمت ملایمی را تجربه کردند. یکی از این اوراق بانکی که با نماد «تسه9912» مورد بررسی قرار می‌‌گیرد، روز چهارشنبه 09/ 1درصد افت قیمت را به همراه داشت. بر این اساس اوراق یادشده با یک‌هزار و 29تومان کاهش کار خود را در قیمت پایانی 93هزار و 710تومان خاتمه داد. به نظر می‌‌‌‌رسد با توجه به افزایش فایل‌‌های فروش، فروشنده‌ها با نزدیک شدن به هفته پایانی ماه رمضان، تصمیم به عرضه املاک خود گرفته‌‌‌‌اند. انتظار می‌رود تعداد متقاضیان پس از اتمام ماه رمضان با وجود برخی بلاتکلیفی‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی افزایش پیدا کند. بنابراین انگیزه فروش در میان فروشندگان بالقوه بازار مسکن در این روزها نسبت به گذشته بیشتر به چشم می‌‌خورد.

بازار نفت

آماده‌باش در بازار نفت

5

هر دو شاخص نفتی در روز چهارشنبه با وجود توقف صادرات گاز روسیه به بلغارستان و لهستان به‌دلیل تشدید اختلافات گسترده روسیه با غرب بر سر اقدامات این کشور در اوکراین که مسکو آن را عملیات نظامی می‌‌خواند، تا حدودی ثابت ماندند و تغییرات قیمتی محسوسی را تجربه نکردند. اگرچه نگرانی‌‌های باقی‌مانده درباره قرنطینه‌های چینی ناشی از ویروس کرونا که بر رشد اقتصادی و تقاضای نفت تاثیر می‌‌گذاشت، باز هم رشد قیمت‌‌ها را در روز گذشته محدود کرد؛ به‌طوری‌که نفت‌خام برنت به قیمت 105دلار و 64سنت و همچنین نفت WTI به قیمت 102دلار و 37سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به گفته عده‌‌ای از کارشناسان، واقعیت این است که تاثیر کاهش تولید روسیه هنوز به‌طور کامل احساس نشده و زمانی که احساس شود، می‌‌تواند قیمت نفت را با رشد قوی روبه‌رو کند.