بازار سهام

رشد ملایم بورس

بازار سهام نخستین روز معاملاتی هفته خود را مثبت آغاز کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای روز شنبه تا ساعات میانی بازار با روند ملایم صعودی توانسته بود تا سطح یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد افزایش یابد. اما در ساعات پایانی شاخص کل به دلیل افزایش فشار فروش کمی از سقف روزانه عقب نشست. به‌این‌ترتیب این نماگر بازار با ۰۷/ ۰ درصد رشد در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز روز گذشته با ۸۵/ ۰ درصد افزایش سبزپوش شد. لازم به ذکر است ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) تا حدودی کاهش یافت و به زیر ۴ هزار میلیارد تومان افت پیدا کرد و رقم ۳۸۹۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند. کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط غیراقتصادی و اقتصادی حاکم بر بازار احتمال روند نسبتا متعادلی برای هفته جاری وجود دارد.

1

 

بازار سکه

بازار متزلزل سکه

بازار طلا و سکه روز شنبه روندی مخالف نرخ دلار آزاد طی کرد. در واقع سکه امامی روز گذشته با توجه به وجود تمایلات صعودی در بازار ارز داخلی اندکی افت قیمت را شاهد بود اما در بالای مرز حساس 13 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این لازم به ذکر است که باقی ماندن بهای طلای جهانی در زیر سطح مهم 1900 دلار باعث شد تا فاصله بین ارزش ذاتی و بازار این سکه همچنان در سطوح بالای 600 هزار تومان باقی بماند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سکه شانس زیادی برای رشد بیشتر ندارد. در واقع این عده باور دارند که با توجه به حباب سنگین سکه، نگهداری آن چندان منطقی نیست و معامله‌گران تنها به دنبال فرصت مناسبی برای فروش ذخیره فلز گرانبهای داخلی خود هستند.

3

 

بازار طلای جهانی

دست و پازدن طلای جهانی

قیمت طلای جهانی تحت تاثیر عقب‌نشینی موقت شاخص دلار آمریکا و همچنین آمار جدید از منفی شدن رشد اقتصادی این کشور، حدود یک درصد افزایش داشت و به بالای مرز 1900 دلار برگشت. اما طولی نکشید که فضای مثبت از بازار دور شد و این فلز گرانبها مجددا به زیر مرز یادشده بازگشت. به‌این ترتیب هفته گذشته دومین هفته نزولی متوالی برای طلای جهانی با عملکرد هفتگی منفی 84/ 1 درصدی رقم خورد. با وجود اینکه در اکثر روزهای آوریل 2022 طلای جهانی بالای مرز حساس مذکور بود، با این حال این فلز گرانبها در ماه آوریل دومین بازدهی منفی ماهانه در سال جاری را با رقم منفی 86/ 2درصد به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار، تب تورم و نگرانی‌های موجود از شرایط بحران اوکراین و تاثیرات آن بر قیمت‌ها و بازار جهانی مانع از افت هر چه بیشتر طلا شده است.

4

 

بازار اوراق مسکن

دو نظر متفاوت در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز شنبه معاملات خود را بر مدار صعود آغاز کردند و رشد قیمتی را به همراه داشتند. در این میان تسه 9912 نیز روز گذشته مثبت ظاهر شد و با 53/ 3 درصد رشد معادل 3 هزار و 306 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 97 هزار و 34 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه مدعی هستند سال ۱۴۰۱، سال کاهش قیمت مسکن خواهد بود. علاوه بر این نیز انتظار می‌‌رود این شرایط تا دو سال دیگر همچنان در کشور ادامه‌دار خواهد بود و شاهد تداوم کاهش قیمت مسکن خواهیم بود. اما در مقابل نیز برخی از کارشناسان برخلاف این ادعا انتظار رشد قیمت‌ها را در برخی از شهرهایی که از رشد قیمت عقب مانده‌‌اند دارند. با این حال گفتنی است که نتایج مذاکرات بر بازار بی‌‌تاثیر نخواهد بود.

5

 

بازار نفت

خلل‌‌های بازار نفت

شاخص‌های نفتی طی معاملات ماه گذشته با توجه به نگرانی‌های زیاد از مختل شدن عرضه نفت روسیه که بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان است، آن هم به دلیل تداوم جنگ با اوکراین، با پشتیبانی نسبی قیمت‌ها همراه بود. اما تمایلات صعودی بازار تحت تاثیر کاهش تقاضای سوخت در چین آن هم به دلیل بحران کرونا و اعمال قوانین سخت قرنطینه‌‌ و همچنین اعمال فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا برای تحریم عرضه نفت روسیه، چندان قوی باقی نماند و باعث شد بهای هر بشکه نفت برنت و WTI در یک بازه قیمتی محدود در نوسان باشد. همین عامل باعث شد تا تمایلات صعودی بازار به مرور کاهش یابد. به‌طوری که قیمت‌ها در هفته گذشته به زیر 100 دلار نیز کاهش یافت. با وجود این WTI ماه آوریل را با عملکرد مثبت 82/ 3درصد و نفت برنت با بازدهی منفی 13/ 1 درصد به پایان رساند.

6