بازار سهام

رشد پلکانی بورس

بازار سهام روز یکشنبه را نیز مانند روزهای قبل مثبت و صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که روز گذشته نمادهای بزرگ و شاخص ‌‌ساز بورس تهران نیز مثبت بودند و توانستند شاخص کل را سبزپوش کنند. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با ۶۰/ ۰‌درصد افزایش در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۵۳هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هموزن همسو با روند مثبت بازار ۶۳/ ۰ ‌درصد رشد را تجربه کرد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همچنان در سطح مطلوبی نسبت به میانگین دو ماه اخیر قرار دارد و ۴۶۱۹‌میلیارد تومان برای روز گذشته به ثبت رسید. برخی کارشناسان بازار بر این باور هستند که با تزریق منابع جدید به بورس این احتمال وجود دارد که اعتماد سهامداران به بازار افزایش و تالار شیشه‌‌ای روند صعودی پایداری را به خود بگیرد.

1

 

بازار سکه

چراغ زرد بازار سکه

روز یکشنبه بازار طلا و سکه تحت‌تاثیر تعطیلی معاملات طلا در بازار جهانی و همچنین با توجه به تمایلات صعودی شناور در بازار ارز داخلی نوسانات محدودی را تجربه کرد. اما این تغییرات قیمت سکه امامی عمدتا به دلیل استراحت قیمت دلار آزاد کاهشی بود. به ‌‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته با حدود 50‌هزار تومان کاهش به قیمت 13‌میلیون و 320‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه امامی همچنان در نزدیکی سطح 700‌هزار تومان باقی مانده است. برخی کارشناسان این حوزه باور دارند که بهای سکه مانند سال‌های گذشته توان جهش ناگهانی قیمت و تثبیت در سطوح بالا را ندارد. اما در مقابل برخی تحلیلگران معتقد هستند که با وجود شرایط اقتصادی و غیراقتصادی کشور ممکن است تاریخ تکرار شود.

3

 

بازار طلای جهانی

نشست و برخاست طلا

طلای جهانی هفته گذشته را با وجود تمامی اتفاقات مثبت و منفی با عملکرد مثبت5/ 1درصدی به پایان رساند. انتشار آمارهای اقتصادی مشاغل غیر‌کشاورزی ایالات متحده که نشان از رشد مشاغل و افزایش دستمزد داشت باعث نزولی شدن بهای طلا شد. اما مهم‌ترین عامل تاثیر‌‌گذار روی بازار هفته اخیر، جلسه فدرال رزرو به منظور افزایش نرخ بهره بود که افزایش کمتر از انتظار آن باعث شد تا این فلز گرانبها موقتا به بالای 1900 دلار صعود کند. اما طولی نکشید که مجددا به زیر سطح یاد شده عقب‌‌نشینی کرد. گفتنی است که از طرفی کاهش شدید ارزش شاخص‌‌های بازار سهام جهانی در روزهای پایانی از افزایش قیمت طلا حمایت کرد و مانع از سقوط شدیدتر این دارایی امن شد. بر این اساس طلا در قیمت 1882 دلار و 80 سنت در هر اونس به کار خود پایان داد.

4

 

بازار اوراق مسکن

شوک مبهم به بازار مسکن

روز یکشنبه بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن مجددا بر مدار صعود معاملات خود را سپری کرد. به طوری که تمامی تسه‌‌ها روز گذشته در بازار فرابورس سبزپوش شدند. همچنین اوراق تسهیلات اسفند 99 همسو با بازار مثبت شد و با 09/ 1‌درصد افزایش یک‌هزار و 153 تومان رشد قیمت را تجربه کرد. به طوری که تسه 9912 معاملات خود را در قیمت پایانی 106‌هزار و 879 تومان خاتمه داد. علاوه بر این لازم به ذکر است که انتشار مصوبه مبهمی مبنی بر دریافت عوارض ساخت ‌‌و سازهای مسکونی در سال۱۴۰۱ شوک ناگهانی به بازار مسکن وارد کرده است. گفته می‌شود که این شوک شهری وارد شده به بازار مسکن می‌تواند در آینده نه چندان دور به منزله سمی در این بازار عمل کند که از تحقق روند پیش‌بینی شده در راستای تخلیه حباب قیمت مسکن جلوگیری می‌کند.

5

 

بازار نفت

نفت در کشمکش‌‌های متناقض

تحریم‌های قریب‌‌الوقوع اتحادیه اروپا بر عرضه نفت روسیه که چشم‌انداز کاهش عرضه را در جهان افزایش داد و بر چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی جهان غلبه کرد، باعث شد تا شاخص‌‌های نفتی رشد قیمت را در معاملات هفته اخیر تجربه کنند و دومین افزایش هفتگی متوالی را به ثبت برسانند. به این ترتیب نفت خام برنت توانست از سطح 106 دلار به قیمت بیش از 113 دلار در هر بشکه صعود کند و بازدهی 9/ 5 ‌درصدی را به همراه داشته باشد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با عملکرد هفتگی 64/ 5‌درصدی در سطح بیش از 110 دلار ایستاد. به عقیده عده‌‌ای از کارشناسان تحریم قریب‌‌الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت روسیه باعث کاهش شدید عرضه می‌شود. در هر صورت، اوپک‌پلاس تمایلی به کمک ندارد، حتی در شرایطی که افزایش قیمت‌های انرژی، سطوح تورم را تحریک می‌کند.

6