بازار سهام

شاخص‌‌های سرخ و سبز

20

نماگرهای بازار سهام روز سه‌‌شنبه دو رفتار متفاوت داشتند. به‌طوری که شاخص کل روز گذشته در نیمه اول بازار بر مدار نزول قرار داشت. اما روند این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در نیمه دوم بازار همراه با بازگشایی یک نماد زراعی و همچنین استقبال سهامداران از برخی نمادهای شاخص‌‌ساز و افزایش تقاضا در گروه‌های زراعت و محصولات غذایی به دلیل خبر حذف ارز 4200 تومانی تغییر کرد و مانع از افت بیشتر روزانه شاخص شد. بدین‌ترتیب شاخص کل با 04/ 0درصد کاهش در سطح یک میلیون و 539 هزار واحد ایستاد اما در مقابل شاخص هموزن با سبزپوشی صنایع ریالی رشد 49/ 0 درصدی را تجربه کرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نه‌تنها احتمال دارد حاشیه سود برخی شرکت‌‌ها را با کاهش روبه‌رو نکند، بلکه در بلندمدت این سهام می‌تواند با رشد سود همراه باشد.

بازار سکه

تغییرات پلکانی سکه

21

سکه امامی روز سه‌‌شنبه با توجه به روند صعودی چند روزه اخیر دلار در بازار آزاد رشد قیمت را تجربه کرد. به‌طوری که فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 13 میلیون و 470 هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. لازم به ذکر است حباب سکه امامی همچنان در سطوح بالای 600 هزار تومان قرار دارد. بر این اساس از نگاه برخی کارشناسان با تغییرات پلکانی قیمت سکه احتمال افزایش خرید و فروش در این بازار به دلیل ریسک حباب موجود همچنان در سطوح پایین قرار دارد. بنابراین تا زمانی که تب معاملات در بازار ارز در سطوح بالایی قرار دارد، انتظار می‌‌رود سطح معاملات در بازار طلا و سکه کم‌رمق و در سطوح پایینی باقی بماند. گفته می‌شود در صورتی که سکه از محدوده مقاومت 13 میلیون و 500 هزار تومان عبور کند، ممکن است هیجانات بیشتری به بازار تزریق شود.

بازار طلای جهانی

انتظار سرمایه‌‌گذاران طلا

22

دلار که معمولا معکوس روند طلا حرکت می‌کند، روز سه‌‌شنبه پس از سیاست سختگیرانه فدرال رزرو برای مبارزه با تورم ایالات متحده که باعث افزایش این شاخص برای پنج هفته‌‌ متوالی شده، با آرام شدن فضای هیجانی کاهش یافت. همین امر باعث شد تا بهای طلا در بازار جهانی در روز گذشته یک پله رشد پیدا کند. اما به دلیل نگرانی‌‌ها از آمار اقتصادی کمی عقب نشست. بر این اساس این فلز گرانبها به قیمت 1857 دلار و 40 سنت در هر اونس معامله شد. گفتنی است که سرمایه‌‌گذاران اکنون در انتظار انتشار آمارهای مرتبط با شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) در روز جاری (چهارشنبه) و همچنین شاخص قیمت تولید‌کننده این کشور و مطالبات اولیه بیکاری هستند که در روز پنج‌شنبه ارائه خواهد شد، تا بتوانند برای دادو ستدهای هفته آتی خود برنامه معاملاتی معینی را مشخص کنند.

بازار اوراق مسکن

غبار ابهامات بازار مسکن

23

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز سه‌‌شنبه تماما با رشد قیمت همراه شدند و سبزپوشی را به خود اختصاص دادند. تسه 9912 نیز همسو با بازار افزایش قیمت یافت و با 5 درصد رشد معادل 5 هزار و 558 تومان معاملات خود را در قیمت پایانی 116 هزار و 720 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود در برخی مناطق کشور بازار مسکن در رکود کامل است و با افزایش مبلغ وام مسکن، این بازار رونق پیدا می‌کند. اما از سوی دیگر نیز میزان معاملات و قیمت اوراق تسه در بورس افزایش پیدا کرده که با افزایش قیمت این اوراق تسهیلات هزینه دریافت وام برای متقاضیان نیز افزایش می‌‌یابد. از این رو کارشناسان معتقدند وجود چنین روند ناهماهنگی می‌تواند از سرعت خانه‌‌دار شدن متقاضیان بکاهد و با تورم موجود به رکود بازار مسکن بیفزاید.

بازار نفت

تشدید نگرانی‌‌های نفتی

24

بهای شاخص‌‌های نفتی در روز سه‌‌شنبه بیش از یک درصد کاهش یافت و افت شدید روز قبل را که به دلیل اعمال قرنطینه‌های سخت ناشی از شیوع مجدد ویروس کرونا در چین و همچنین باقی ماندن شاخص دلار در سطوح بالا و خطرات رکود فزاینده و افزایش نگرانی‌‌ها درباره چشم‌‌انداز تقاضای جهانی بود، ادامه داد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 104 دلار و 13 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به قیمت 101 دلار و 42 سنت معامله شد. لازم به ذکر است که تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه باعث ایجاد تغییراتی در بازارهای نفت خام اروپا و جهان خواهد شد. بر این اساس به عقیده برخی کارشناسان این حوزه تا زمان ممنوعیت کامل و نگرانی‌‌های ناشی از عرضه و تقاضای نفت باعث شود طی روزهای آینده قیمت‌‌ها تغییرات محسوسی داشته باشند.