بازار سهام

بازگشت بورس پس از یک روز

1

بورس تهران پس از استراحتی یک‌روزه، دادوستدهای روز دوشنبه را با رشد 69/ 0‌درصدی به پایان رساند تا حالا از کف اخیر خود بیش از 31‌درصد فاصله بگیرد. از نکات قابل‌توجه معاملات روز گذشته تغییر کانون‌‌‌های بورس‌‌‌بازی بود؛ به طوری که پس از افزایش تقاضای چندروزه در سهام تولیدکننده کالاهای اساسی، روز دوشنبه این صنایع با فروکش تب خرید از سوی سرمایه‌گذاران به سطوح منفی تابلوی معاملاتی بورس حرکت کردند و در مقابل شاهد افزایش تقاضا برای برخی از سهام کامودیتی‌‌‌محور و البته خودروسازان بودیم. به نظر می‌رسد اخبار مربوط به عرضه خودروهای جدید در بورس کالا و امید به پایان یافتن قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو مهم‌ترین دلیل رفتار دیروز بورسی‌‌‌ها بود. در صورت عبور شاخص کل از مقاومت 6/ 1‌میلیون واحد و تثبیت ارزش معاملات خرد در سطوح فعلی می‌توان به اتمام دوران رکودی بورس امیدوار بود.

بازار سکه

کشمکش عوامل موثر برسکه

2

بازار طلا و سکه روز دوشنبه بیشترین تاثیر را از نوسان جهانی طلا پذیرفت تا با وجود رشد نرخ دلار نتواند به حرکت در مسیر صعود ادامه دهد. این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در سطح 14‌میلیون و 370‌هزار تومان دادوستد شد. همان‌طور که اشاره شد افت شدید بهای طلا در بازار جهانی و نوسان آن به مرز 1800 دلار بر هر اونس باعث شد تا فعالان بازار سکه نتوانند بهره‌‌‌ای از نوساناتنرخ ارز ببرند. بر این اساس عده‌‌‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند که با توجه به کشمکش موجود بر سر روند قیمت سکه بین دلار و طلای جهانی انتظار می‌رود طی روزهای آتی نیز رفتار مشابهی را شاهد باشیم. با این حال این مسکوک از ابتدای سال تاکنون بیش از 17‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرده تا در صدر گزینه‌‌‌های داخلی سرمایه‌گذاری خودنمایی کند.

بازار طلای جهانی

عقبگرد موقت طلا

3

طلا در معاملات پرتلاطم روز دوشنبه بازار جهانی همچنان در مسیر کاهش بود زیرا تقویت شاخص دلار باعث لطمه زدن به تقاضای خرید برای این فلز گرانبها شد. این مهم باعث شد تا طلا نزدیک به پایین‌‌‌ترین سطح سه‌ماهه خود در نوسان باشد. علاوه بر این قرار گرفتن قیمت طلا در سطح مقاومتی سخت باعث شد تا افت آن به نسبت محدودتر شود. به طوری که این فلز گرانبها  موقتا به زیر سطح1800دلار نزول کرد و پس از بازگشت، ساعت 19:45در قیمت1812دلار معامله شد. به گفته برخی از کارشناسان بازار طلا اگرچه این فلز به عنوان یک محافظ تورمی تلقی می‌شود، اما نسبت به افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت ایالات متحده و بازده اوراق قرضه حساس بوده و با توجه به شرایط فعلی هزینه فرصت نگهداری این کالای با ارزش افزایش یافته است.

بازار اوراق مسکن

میدان سبز اوراق تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه را نیز صعودی دنبال کرد. به طوری که این اوراق بانکی مجددا در سطح قیمتی بیش از یک ماهه خود قرار گرفتند و جایگاه خود را با رشد 5‌درصدی در بالای سطح 140‌هزار تومان تثبیت کردند. تسه 9912 نیز با رشد 5‌درصدی خود معادل 6‌هزار و 755 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 141‌هزار و 874 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه در شرایط فعلی طولانی شدن روند مذاکرات و همچنین افت توان خرید متقاضیان، انتظارات کاهشی در بازار مسکن را کمرنگ کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار می‌رود که تا حدودی قدرت مالی خریداران واقعی مسکن بهبود پیدا کند و معاملات رونق نسبی داشته باشد.

بازار نفت

ترس حاکم بر بازار نفت

5

بهای هر دو شاخص نفتی روز دوشنبه مجددا کاهش یافت. هرچند با نزدیک شدن اتحادیه اروپا به ممنوعیت واردات نفت روسیه، بازار حمایتی پیدا کرده اما قرنطینه‌‌‌های گسترده در چین و داده‌‌‌های ضعیف اقتصادی در این کشور ترس از رکود جهانی را تشدید کرده است. آخرین داده‌‌‌های چین نشان می‌دهد که خرده‌‌‌فروشی در ماه آوریل تقریبا 11‌درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، در حالی که تولید کارخانه‌‌‌ها 9/ 2درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در راستای کاهش غیرمنتظره تولید صنعتی، چین در ماه آوریل 11‌درصد کمتر نفت خام را فرآوری کرد که تولید روزانه آن کمترین میزان از مارس 2020 است. بر این اساس نفت خام برنت تا ساعت 16 روز دوشنبه به قیمت 3/ 110 دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین نفت WTI در سطح 3/ 109 دلار قیمت خورد تا اختلاف این دو شاخص به یک دلار کاهش یابد.