بازار سهام

رشد بورس پس از استراحت

1

بازار سهام در اولین روز خرداد معاملات خود را صعودی آغاز کرد. بورس تهران این روزها تحت‌تاثیر برخی عوامل همچون رشد قیمت دلار در بازار آزاد و باقی ماندن آن در سطوح بالا، گزارش‌های سالانه پالایشی‌‌ها و به خصوص وضعیت بلاتکلیفی که از مذاکرات برجام به جای مانده با نوسانات محدودی دنبال می‌شود. به طوری که شاخص کل روز یکشنبه با پولبک به سطح مقاومتی یک‌میلیون و 580‌هزار واحد کار خود را با افزایش 16/ 0‌درصد در ارتفاع یک‌میلیون و 582‌هزار واحد به پایان رساند. شاخص هموزن نیز همسو با بزرگان بازار، رشد3/ 0درصد را تجربه و سبزپوش شد. برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود بورس هفته متعادلی را در پیش داشته باشد. با این حال بر اساس تجربیات گذشته در صورت تعدیل مثبت سود پالایشگاه‌‌ها در گزارش‌های حسابرسی شده امکان تحریک تقاضا و افزایش شتاب نماگرهای بورسی در مسیر صعود، محتمل است.

بازار سکه

مرز حساس سکه

2

بازار طلا و سکه تحت‌تاثیر بازار ارز داخلی و همچنین تغییرات قیمت طلای جهانی طی روزهای اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. هر چند که قیمت اونس جهانی به طور کلی روندی کاهشی داشته، اما در چند روز اخیر با افزایش قیمت همراه بود و بر ارزش ذاتی سکه موثر واقع شد. با این حال باید توجه داشت مساله تقاضا و موضوعات غیراقتصادی نیز بر روند قیمت سکه امامی تاثیر‌گذار است. شرایطی که در حال حاضر تقاضا را به حداقل رسانده و باعث شده سکه یاد شده تغییرات محدودی به همراه داشته باشد. به هر حال روز یکشنبه هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی به قیمت 14‌میلیون و 410‌هزار تومان و در نزدیکی مرز حساس مقاومت تکنیکی خود مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این حباب سکه امامی همچنان بیش از یک‌میلیون تومان قرار دارد که ریسک معاملات را برای سرمایه‌‌گذاران این حوزه در سطوح بالایی قرار داده است.

بازار طلای جهانی

زمینه صعود احتمالی طلا

3

بهای طلا در معاملات بازار جهانی پس از چهار هفته حرکت نزولی، هفته گذشته توانست صعود قیمتی قابل‌توجهی را به نمایش بگذارد و احساسات معامله‌‌‌‌گران را نسبت به سرمایه‌گذاری مجدد و حضوری پررنگ در این بازار بهبود ببخشد. به طوری که این فلز گرانبها جایگاه خود را از مرز 1800 دلار ارتقا داد و تا مرز مهم 1850 دلار در هر اونس اوج گرفت. بر این اساس طلای جهانی توانست سودآوری 04/ 2‌درصدی عاید سرمایه‌گذاران خود کند. با این حال برخی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به حضور فدرال رزرو برای کنترل تورم ایالات متحده و اعمال سیاست‌های پولی خود ممکن است تا خریداران با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند. از سوی دیگر نیز با توجه به افزایش امیدواری‌‌ها نسبت به رشد طلا در کوتاه‌‌مدت این احتمال وجود دارد که برخی سرمایه‌گذاران برای کسب سود‌‌های مقطعی وارد بازار شده و زمینه را برای تقویت تقاضا و رشد بهای فلز زرد فراهم سازند.

بازار اوراق مسکن

شیب کاهشی تسه

4

روز یکشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن با افت قیمت همراه بودند. به طوری که تمامی تسه‌‌ها سرخ‌‌پوش شدند. بر این اساس اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز در معاملات اولین روز از خرداد ماه کاهش54/ 3‌درصدی را شاهد بود. به این ترتیب «تسه9912» روز گذشته با افت 4‌هزار و 548 تومان کار خود را در قیمت پایانی 124‌هزار و 21 تومان خاتمه داد. برخی از تحلیلگران بازار مسکن بر این باور هستند که خرید و فروش‌‌ ملک با وجود طولانی شدن روند مذاکرات و چشم‌‌انتظاری سرمایه‌گذاران برای تعیین‌تکلیف این بازار، در تعادل نسبی قرار دارد و هنوز رکود قوی در معاملات این بازار رخنه نکرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که با افزایش هزینه خانوارها این احتمال وجود دارد که خرید مسکن در میان‌‌مدت حتی با وجود تسهیلات برای متقاضیان و به خصوص خانه اولی‌‌ها درصورتی که سیاست‌هایی برای کنترل قیمت اعمال نشود، دشوار و کمی دور از دسترس واقع خواهد شد.

بازار نفت

احساس ترس در بازار نفت

5

 شاخص‌‌های نفتی در روز جمعه اندکی رشد را به دلیل ممنوعیت برنامه‌‌ریزی شده اتحادیه اروپا بر نفت روسیه و همچنین کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا در چین با نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه کند شدن رشد اقتصادی به تقاضا آسیب می‌‌رساند، تجربه کردند. به این ترتیب بهای معاملات آتی نفت‌‌ خام برنت کار خود را با عملکرد هفتگی مثبت 35/ 4درصد در قیمت 112 دلار و 91 سنت در هر بشکه به پایان رساند. اما در مقابل نفت وست تگزاس اینترمدییت توانست این رشد قیمت را نگه دارد و با افزایش تمایلات نزولی به قیمت 110 دلار و 35 سنت در روز جمعه معامله شد و بازدهی هفتگی منفی13/ 0درصد را به ثبت رساند. علاوه بر این به گفته برخی از تحلیلگران این حوزه، با توجه به بهبود محدودی‌‌های قرنطینه در چین و تلاش‌‌های مستمر غرب برای تحریم نفت روسیه، خطرات افت قیمت‌ها و بازگشت به زیر 100 دلار در هر بشکه همچنان در بین معامله‌‌گران احساس می‌شود.