بازار سهام

حال و هوای سبز بورس

1

بازار سهام کار خود را در آخرین روز هفته مثبت آغاز کرد و تا پایان معاملات صعودی باقی ماند. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته توانست با رشد57/ 0درصدی بخشی از افت‌‌‌ روزهای گذشته را جبران کند و تا ارتفاع یک‌میلیون و 564‌هزار واحد بایستد. همچنین شاخص هموزن همسو با بازار سبزپوش شد و 29/ 1‌درصد رشد را تجربه کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که معاملات روز گذشته با سلطه خریداران بسته شد و حقیقی‌‌‌های بازار توانستند خالص خرید مثبتی را به ثبت برسانند. با این حال روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) تعریف چندانی نداشت و تنها توانست رقم 3858‌میلیارد تومان را ثبت کند. به باور عده‌‌‌ای از کارشناسان بورس تهران در حال حاضر روند متعادلی را تجربه می‌کند و انتظار می‌رود که هفته‌‌‌ آینده تغییرات محدودی داشته باشد و در سطوح میانی 5/ 1 ‌میلیون واحد بماند.

بازار سکه

نوسانات محدود سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه در پی افت ناچیز دلار در بازار آزاد به همراه وجود سایه‌‌ ابهامات اقتصادی و غیر‌‌‌اقتصادی بر سر بازارها تغییرات محدودی را تجربه کرد. علاوه بر این با رفت و برگشت قیمت طلا در بازار جهانی و افزایش تمایلات نزولی در آن مانع نوسانات صعودی سکه امامی شد. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 14‌میلیون و 310‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با بازگشت آرامش نسبی حباب سکه امامی با کاهش محسوسی در مرز یک‌میلیون تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه مانند گذشته نیست و تا حدود زیادی کمرنگ شده است. بنابراین انتظار می‌رود تا متعادل شدن روند قیمت‌ها و به‌خصوص مشخص شدن عوامل غیراقتصادی همچون نتیجه مذاکرات هسته‌‌‌ای و رفع تحریم‌ها، قیمت‌ها در سطوح بالای شناور باقی بمانند.

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلای جهانی

3

بهای طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی با تقویت مجدد و استراحت موقت شاخص دلار کاهش یافت. این رفت و برگشت‌‌‌ها در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار در انتظار نشست سیاستگذاری فدرال رزرو در ماه مه به منظور دریافت سرنخ‌‌‌هایی در ارتباط با روند افزایش نرخ بهره هستند و معاملات خود را با احتیاط بالایی انجام می‌دهند. بر این اساس روز گذشته این فلز گرانبها با افت (در ساعت 20) نزدیک به 16دلار به قیمت 1850 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. در حالی که طلا به عنوان یک محافظ تورم در بین سرمایه‌‌‌گذاران در نظر گرفته می‌شود، نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت بالاتر ایالات متحده هزینه فرصت نگهداری این فلز را افزایش می‌دهد. بنابراین برخی کارشناسان در حالی که فدرال رزرو با افزایش شدید نرخ بهره، برنامه خود را برای کنترل تورم بالای 40 سال اخیر تقویت می‌کند، هشدار دادند که افزایش بی‌‌‌رویه نرخ‌ها می‌تواند تحرک اقتصادی قابل‌توجهی ایجاد کند.

بازار اوراق مسکن

تغییر رنگ تسه‌‌‌ها

4

روز چهارشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند برخلاف جلسه قبل عمدتا مثبت ظاهر شدند و تنها تعداد معدودی از این اوراق بانکی سرخ‌‌‌پوش شدند. در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، روز گذشته افت ناچیز09/ 0‌درصدی را تجربه کرد. بنابراین تسه یاد شده با کاهش 103 تومان کار خود را در قیمت پایانی 116‌هزار و 807 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود در این روزها با شروع تدریجی فصل اجاره، واقعیت تورم در اقتصاد، به‌‌‌خصوص در حوزه مسکن و ساختمان و مشخصا در بخش اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری در حال نمایان ‌‌‌شدن چهره واقعی خود است. بنابراین عملا رابطه منطقی بین قیمت ملک و نرخ اجاره آن به هم خورده و برای معدود اشخاصی که صرفا به دنبال کسب درآمد ماهانه از املاک مسکونی و تجاری هستند و نه از طریق سوداگری، تا حدودی جذابیت خود را از دست داده است.

بازار نفت

تقویت محرک‌‌‌های صعودی نفت

5

بهای شاخص‌‌‌های نفتی روز چهارشنبه در بازار جهانی همزمان با افت عرضه و چشم‌‌‌انداز افزایش تقاضا با آغاز فصل مسافرت‌‌‌ها و رانندگی تابستانی در ایالات متحده که به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان شناخته می‌شود، افزایش یافت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (در ساعت 16) به قیمت 114 دلار و 85 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به قیمت 111 دلار و 21 سنت معامله شد. در عین حال عرضه جهانی نفت نیز همچنان رو به افول است. زیرا مصرف‌کنندگان از خرید نفت روسیه که دومین صادرکننده بزرگ جهان است، در بحبوحه تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از تهاجم روسیه به اوکراین اجتناب می‌کنند. در این میان نیز گفته ‌‌‌می‌شود که به نظر می‌رسد ترس معامله‌‌‌گران از رکود اخیر در کنار رفع محدودیت‌های قرنطینه چین در حال بهبود و قیمت نفت را افزایش داده است.