بازار سهام

موقعیت حساس بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه و در آخرین روز کاری هفته بازار سهام روندی پرنوسان داشت. به‌طوری که معاملات روز گذشته با افزایش عرضه‌ها و افت شاخص کل به عنوان نماگر اصلی بازار آغاز به کار کرد، اما در ادامه داد‌و ستدها با بهبود نسبی تقاضا از افت شاخص کاسته شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای دیروز با کاهش ۰۵/ ۰درصدی به رقم یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این درحالی بود که شاخص هموزن با ۳۱/ ۰ درصد افزایش سبز‌پوش شد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) همچنان در سطوح پایین به سر می‌‌برد و روز گذشته رقم ۲۳۷۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. به عقیده برخی از کارشناسان به دلیل رشد نرخ دلار آزاد که روی سود شرکت‌‌ها تاثیر مثبت می‌‌گذارد، نمی‌توان انتظار افت شدیدی را در شاخص کل داشت اما با این حال نیز نباید انتظار جهشی مثبت  را داشت.

1

 

بازار سکه

درخشش هیجانات صعودی سکه

بازار طلا و سکه روزهای پایانی هفته را با افزایش هیجانات صعودی سپری کردند به‌طوری که سکه امامی روز چهارشنبه با توجه به رشد دلار در بازار آزاد از سطوح مقاومتی خود عبور کرد. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته در بالای محدوده نیمه دوم سطح 15 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. به‌این‌ترتیب حباب سکه یاد شده با افت بهای طلا در بازار جهانی و رشد دلار به بیش از 6/ 1 میلیون تومان رسید. به عقیده برخی تحلیلگران بازار حباب بالای سکه نشان از انتظارات افزایشی در بازار با توجه به تمایلات صعودی دلار دارد. معاملات در بازار ارز به دلیل محدودیت‌های عرضه رونق ندارد و دست دلالان را کوتاه کرده است. بنابراین افزایش حباب سکه می‌تواند نشان از تغییر نگاه معامله‌‌گران از بازار ارز به زمین بازی سکه باشد. در مقابل نیز برخی بر این باور هستند که بازار مملو از هیجانات افزایش است و ریسک معاملاتی روزبه‌‌روز در حال بیشتر شدن است.

2

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا

روز چهارشنبه در بازار جهانی طلا به دلیل افزایش بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده و تقویت شاخص دلار کاهش یافت. همچنین با انتظار سرمایه‌‌گذاران از مشخص شدن سیاستگذاری‌‌های پولی فدرال رزرو برای اجرای سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم آمریکا، معاملات طلا کم‌رمق دنبال شد. به‌طوری که روز گذشته بهای طلای جهانی بین 1827 تا1850 دلار نوسان داشت و  (در ساعت 20)  به قیمت 1843 دلار در هر اونس رسید. علاوه بر این سرمایه‌گذاران در حال حاضر نگران یک رکود بالقوه ناشی از انقباض پولی هستند. بر این اساس بسیاری از سرمایه‌گذاران در دو افزایش نیم واحدی نرخ بهره در ژوئن و جولای در حال برنامه‌‌ریزی  معاملات آتی خود هستند. لذا انتظار می‌‌رود طلا طی روزهای آتی نوسانات محدودی داشته باشد و بیشتر تغییرات خود را با تمایلات نزولی دنبال کند.

3

 

بازار اوراق مسکن

سایه ابهامات بر بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته اول خرداد کار خود را نزولی به پایان رساند. به‌طوری که تمامی تسه‌ها سرخ‌‌پوش شدند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته با افت 34/ 2 درصدی معادل 3 هزار و 108 تومان کاهش به زیر سطح 130 هزار تومان بازگشت و داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 129 هزار و 947 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که حذف ارز ترجیحی تا حدودی در قیمت تمام شده ساخت مسکن بی‌‌تاثیر بوده و تورم عمومی ممکن است در قیمت مصالح ساختمانی اثرگذار باشد و در طولانی‌مدت قیمت واحدهای مسکونی به آرامی افزایش داشته باشند. اما برخی دیگر معتقدند با وجود کم بودن ظرفیت رشد قیمت‌‌ها در بازار ملک، این احتمال وجود دارد  که در صورت عدم توافقات برجامی هیجانات باعث گرانی کاذب و افزایش اجاره‌‌بها شود.

4

 

بازار نفت

احتمال رونق بازار نفت

شاخص‌‌های نفتی روز چهارشنبه در بازار جهانی پس از پایان قرنطینه‌های کرونایی در شانگهای توسط چین افزایش یافتند. علاوه بر این توافق ممنوعیت بخشی و مرحله‌‌ای نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا (EU) عرضه نفت را بیش از پیش محدود کرد. بر این اساس با توجه به افزایش تقاضا با فرا رسیدن فصل مسافرت‌‌های تابستانی و افزایش تقاضای سوخت در چین و محدودیت‌‌های عرضه، نفت خام برنت (تا ساعت 16) به قیمت 116 دلار و 98 سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت و بخشی از ضررهای خود را جبران کرد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با رشد بیش از یک دلار در سطح 115 دلار و 81 سنت معامله شد. بر این اساس به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه انتظار می‌‌رود با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار نفت، تمایلات صعودی بیشتر شود و برای بازه زمانی کوتاه‌مدت سطح 125 دلار را تجربه کند.

6