بازار سهام

بورس منفی با تحرکات مثبت

1

بازار سهام معاملات هفته گذشته خود را نزولی آغاز کرد. به طوری که در روزهای ابتدایی با ایجاد فضایی منفی در گروه خودرویی‌‌‌ها با افت شاخص همراه شد. اما در روزهای میانی با افزایش تقاضای حقیقی‌‌‌‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌های گروه محصولات شیمیایی آن هم به دلیل رشد قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین انتشار اخباری مانند حذف عوارض از صادرات کالاهای صنعتی- معدنی همراه با افزایش پلکانی نرخ دلار آزاد جوی مثبت را به بورس تزریق کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که خودرویی‌‌‌‌‌‌ها پس از خبر عرضه احتمالی در بورس کالا پرتقاضا شدند و سبزپوشی بازار را تثبیت کردند. با این حال در آخرین روز معاملاتی بازار مجددا نزولی شد و افت ناچیزی را شاهد بود. اما با این حال شاخص کل عملکرد منفی 4/ 1درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند و در نزدیکی محدوده روانی یک‌میلیون و 542هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز نتوانست عملکرد مثبتی را هفته گذشته به همراه داشته باشد.

بازار سکه

درخشش قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه در چند هفته اخیر با تاثیرپذیری از روند صعودی دلار در بازار آزاد و همچنین طلای جهانی و سایر اخبار سیاسی نوسانات افزایشی را تجربه کرده است. به طوری که سکه امامی پله‌‌‌های صعود را یکی پس از دیگری طی کرد و تا محدوده قیمتی 15‌میلیون و 400‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این لازم به ذکر است که ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر مبارزه با قاچاق ارز سبب ایجاد انتظارات تورمی و در نتیجه افزایش تقاضای مردم برای خرید طلا، به‌‌‌خصوص سکه شده است. هجوم این سرمایه سرگردان به سمت بازار طلا موجب شده سکه حباب غیرمتعارفی داشته باشد که در یک سال و نیم گذشته بی‌‌‌سابقه بود. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی توانست هفته گذشته را با عملکرد نزدیک به 6‌درصد پشت‌‌‌سر بگذارد. به عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌رود معاملات در این بازار برای هفته جاری کمی متعادل‌‌‌تر نسبت به هفته‌‌‌های گذشته به دلیل ترس و احتیاط ایجاد شده در بین سرمایه‌گذاران انجام شود.

بازار طلای جهانی

طلا در گیرودار محرک‌‌‌ها

3

طلای جهانی در هفته گذشته مقدار اندکی رشد را تجربه کرد. به طوری که این فلز گرانبها طی معاملات هفته‌‌‌ای که گذشت، در گیرودار عامل صعودی تورم و عامل نزولی افزایش نرخ بهره نسبتا خنثی باقی ماند. به عبارتی با کاهش بازده خزانه‌‌‌داری ۱۰ ساله ایالات‌‌‌متحده، جذابیت طلا را افزایش داد. بر این اساس طلا با عملکرد هفتگی مثبت 12/ 0‌درصد کار خود را در سطح 1853 دلار در هر اونس به پایان رساند. به عقیده تحلیلگران، فدرال رزرو حداقل در دو جلسه آینده خود افزایش نرخ بهره نیم‌درصدی را رقم خواهد زد. اما از سوی دیگر فشار تورم نیز هنوز در اقتصاد آمریکا شدید است و به همین دلیل طلا در هفته اخیر نوسان خاصی نداشت زیرا میان این دو عامل گرفتار شده بود. علاوه بر این سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط حاکم بر بازار نمی‌‌‌دانند که طلا به رفع قرنطینه در شانگهای نیز در هفته جاری چه واکنشی نشان خواهد داد.

بازار اوراق مسکن

مسیر دوراهی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد هفته گذشته روند مثبتی را طی کردند. بر این اساس «تسه9912» در معاملات هفته دوم خردادماه عملکرد مثبت 25/ 11‌درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و جایگاه خود را از محدوده 116‌هزار تومان تا نزدیکی مرز 130‌هزار تومان افزایش داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن کشش کافی برای رشد شدید قیمت مسکن را ندارد و آن دسته از فروشنده‌‌‌هایی که به امید جهش دوباره قیمت فعلا از فروش منصرف شده‌‌‌‌‌‌اند در نهایت نمی‌توانند در کوتاه‌‌‌مدت واحد خود را با قیمت‌های چندان گران‌‌‌‌‌‌تر از شرایط فعلی به خریداران عرضه کنند. با این حال هنوز موارد محسوسی از تغییر قیمت فایل‌‌‌‌‌‌های فروش در هفته‌‌‌های اخیر به گوش نمی‌‌‌رسد و واکنش فروشنده‌‌‌ها و عرضه‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌های مسکن به گرانی‌‌‌‌‌‌های اخیر، در برخی موارد تنها در شکل انصراف موقت از فروش آپارتمان‌‌‌‌‌‌های خود نمایان است.

بازار نفت

کشمکش‌‌‌های بازار نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی طی معاملات هفته اخیر به دلیل پایان قرنطینه کرونایی در چین و همچنین کشمکش‌‌‌هایی برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه توسط غرب افت و خیزهایی را شاهد بودند. به طوری که نفت خام برنت با ثبت عملکرد هفتگی مثبت 24/ 0‌درصد و نفت WTI نیز با عملکرد هفتگی مثبت 07/ 1‌درصد هفته را پشت سر گذاشتند. تحلیلگران معتقدند که تاثیر رسمی شدن تحریم‌ها قابل‌توجه خواهد بود. اگر اروپا به آنچه قصد دارد در اجرای تحریم‌ها دست یابد، روسیه حدود ۳‌میلیون بشکه از سهم صادرات روزانه خود را از دست خواهد داد. تحریم‌های نفت خام در مدت شش ماه و تحریم‌های فرآورده‌‌‌های پالایشی طی هشت ماه اعمال خواهد شد. از سوی دیگر یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت نفت را می‌توان تحولات اخیر در چین دانست. همچنین کارشناسان معتقدند که پایان قرنطینه در شانگهای افزایش تقاضا برای نفت را در پی خواهد داشت، اما معافیت احتمالی روسیه از توافق ائتلاف اوپک‌‌‌پلاس قطعا تاثیری فراتر دارد.