بازار سهام

دومین‌‌‌‌های منفی بورس ۱۴۰۱

1

بازار سهام روز دوشنبه تماما سرخ پوش شد. به طوری که شاخص کل دیروز با افت 79/ 1‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و 514‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس نماگر اصلی بورس در سال‌جاری دومین ریزش شدید را به ثبت رساند. با ثبت این عملکرد منفی، شاخص کل به کمترین سطح در محدوده 5 اردیبهشت‌‌ بازگشت. شاخص هموزن نیز کاهش 25/ 2‌درصدی داشت. در این روز افزایش عرضه از سوی سهامداران حقیقی سبب شد تا دومین خروج سنگین پول حقیقی از بازار در سال 1401 رقم خورد. دو شایعه احتمال افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم و فشار سیاستگذار ارزی برای کاهش نرخ دلار و همزمان با آن افزایش احتمال قطعی برق صنایع در روزهای آینده از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر سرخ‌‌پوشی یکپارچه بازار سهام بود. برخی کارشناسان معتقدند اگر اخبار مثبتی به بازار مخابره نشود، به نظر می‌رسد معاملات روزهای آتی نیز با عرضه سهام دنبال شود.

بازار سکه

عقبگرد قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز دوشنبه پس از پشت‌‌سر گذاشتن چند روز تعطیل، همزمان با اعمال فشارهای کاهشی در بازار ارز و کاهش محدود نرخ دلار آزاد افت پیدا کرد. به طوری که سکه امامی روز گذشته تا مرز 15‌میلیون تومان عقب‌‌نشینی داشت. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی به قیمت 15‌میلیون و 80‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان شایعه پراکنی‌هایی مبنی بر انجام اقداماتی برای کاهش نرخ دلار باعث شد تا فضای هیجانی بر بازار سکه نیز راه پیدا کند و برخی سرمایه‌گذاران در موقعیت فروش قرار بگیرند. بنابراین انتظار می‌رود این تمایلات نزولی ایجاد شده در بازار سکه تا حدودی همراه با مقاومت معامله‌‌گران و دلالان ارزی برای چند روز آینده باقی بماند و شاهد افت نسبی قیمت‌ها باشیم. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که این هیجانات نزولی موقتی بوده و بازار مجددا به روند صعودی خود بازخواهد گشت.

بازار طلای جهانی

یک گام مثبت طلا

3

طلا در بازار جهانی روز دوشنبه کار خود را صعودی آغاز کرد. به طوری که بهای این فلز گرانبها روز گذشته با گزارش مثبت مشاغل در ایالات متحده که نشان از افزایش نرخ بهره در سال‌جاری بود، یک پله افزایش یافت. اما دوباره دچار نزول شد و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1844 دلار در هر اونس رسید. علاوه بر این لازم به ذکر است که آمارهای جدید بازار کار آمریکا هیچ نشانه‌‌ای از سقوط اقتصاد این کشور را تحت تورم بالا نشان نداد. از این رو فدرال رزرو در مسیر افزایش نیم واحدی نرخ بهره در ماه ژوئن و ژوئیه و شاید حتی فراتر از آن قرار دارد. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که نرخ طلا در یک دامنه قیمتی محدودی به دام افتاده و تا زمانی که سیاست انقباضی فدرال رزرو کامل مشخص و اعمال نشود انتظار می‌رود این فلز به نوسانات محدود خود ادامه دهد.

بازار اوراق مسکن

نسیم رکود در بازار مسکن

4

روز دوشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن بر مدار صعود آغاز به کار کردند. به این ترتیب «تسه9912» نیز با رشد 7/ 4درصدی معادل 6‌هزار و 110 تومان افزایش معاملات خود را در قیمت پایانی 136‌هزار و 50 تومان خاتمه داد و مجددا به بالای کانال 130‌هزار تومان بازگشت. به عقیده برخی کارشناسان بازار مسکن جریان عرضه واحدهای مسکونی نو به بازار معاملات آپارتمان‌‌‌‌‌‌های مسکونی به حدی باریک شده که به نظر می‌رسد تنظیم آن نیازمند سیاستگذاری است و در غیر‌‌‌این صورت تبعات غفلت از ورود به این موضوع، می‌تواند اوضاع بازار مسکن را به لحاظ عمق رکود وخیم‌‌‌‌‌‌تر کند. به این ترتیب شرط کافی برای بازگشت رونق به بازار مسکن در شرایط ثبات نسبی قیمتی جبران کمبود‌‌های عرضه اخیر و افزایش واحدهای مسکونی نیست، بلکه شرط کافی چاره‌‌‌‌‌‌جویی برای واحدها‌ ی خالی و به خصوص مقابله با احتکارکنندگان ملکی به کمک دریافت مالیات بر خانه‌‌های خالی است.

بازار نفت

عرضه محدود عامل رشد نفت

5

شاخص‌‌های نفتی در اولین روز معاملاتی خود در بازار جهانی مثبت ظاهر شدند. پس از اینکه عربستان سعودی قیمت فروش نفت خام خود را در ماه ژوئیه به شدت افزایش داد، روز دوشنبه بهای نفت افزایش یافت. همچنین کمرنگ بودن نشانه‌‌های بهبود عرضه نفت با وجود موافقت اوپک‌پلاس برای تسریع افزایش عامل دیگری بود که بهای سیال سیاه را رشد داد. به طوری که (تا ساعت 16) نفت برنت به قیمت 120 دلار و 35 سنت و نفت WTI به قیمت 119 دلار و 55 سنت در هر بشکه معامله شد. تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تولید بعید به نظر می‌رسد که تقاضا را برآورده کند زیرا چند کشور عضو از جمله روسیه قادر به افزایش تولید نیستند. در همین حال، تقاضا در ایالات متحده در بحبوحه فصل اوج رانندگی در حال افزایش قرار دارد و چین نیز در حال کاهش قرنطینه ناشی از کروناست. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به عرضه محدود در کوتاه‌‌مدت قیمت‌ها روند صعودی را پیش بگیرند.