بازار سهام

فشارهای نزولی بورس

بازار سهام معاملات خود را در اولین روز هفته در حالی آغاز کرد که با حفظ سطح ۵/ ۱‌میلیون واحدی و ادامه رفتار محتاطانه سرمایه‌گذاران همراه بود. ثبات نرخ ارز در سامانه نیما و افزایش ابهامات اقتصادی و غیر‌اقتصادی، هراس بورس‌‌‌بازان از کاهش بیشتر نرخ کامودیتی‌‌‌ها به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد جهان و ثبت رکورد ۴۰ ساله تورم آمریکا سبب افزایش ریسک در تالار شیشه‌‌‌ای و تغییر احساسات سرمایه‌گذاران برای حضور در بورس شده که در مجموع خود را در افت قیمت سهام و کم رمق شدن فضای معاملات تالار شیشه‌‌‌ای نشان داده است. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز شنبه با افت ۱۳/ ۰درصدی تا سطح یک‌میلیون و ۵۱۸‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار روند نزولی را طی کرد و ۳۶/ ۰درصد افت را شاهد بود. روز شنبه ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز رقم ۲۳۵۱‌میلیارد تومان را ثبت کرد.

1

 

بازار سکه

سکه در نیمه مسیر رکوردشکنی

بازار طلا و سکه در روز شنبه رشد قیمت را شاهد بود. کانال شکنی نرخ دلار و حفظ تمایلات صعودی قوی در بازار ارز باعث شد تا ارزش سکه امامی نیز تقویت شود. همچنین جهش بهای طلای جهانی محرک دیگری بر صعودی شدن قیمت سکه شد. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 15‌میلیون و 750هزار تومان دادوستد شد. به عقیده برخی از کارشناسان با انتشار خبرتصویب قطعنامه‌‌‌ علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار می‌رود که تمایلات صعودی در بازار ارز تقویت شود و چه بسا که رشد قیمت سکه را نیز در پی خواهد داشت. اما گفته می‌شود که با رشد بهای این فلز گرانبهای داخلی، به‌دلیل افت تقاضا این احتمال وجود دارد که سیر صعودی ملایم‌‌‌تری را داشته باشد.ضمنا رشد بی‌‌‌رویه نرخ دلار زمینه را برای سودجویی در بازارها و افزایش حباب سکه فراهم کرده است.

2

 

بازار طلای جهانی

جهش ناگهانی طلای جهانی

قیمت طلای جهانی در روز جمعه به بالاترین حد خود در چهار هفته گذشته رسید. در روزی که بازارهای سهام آمریکا بدترین عملکرد طی سه هفته اخیر را رقم زدند، چون آمارهای تورم ایالات متحده نشان می‌‌‌داد نرخ تورم این کشور به بالاترین سطح از 40 سال گذشته تا اکنون رسیده است. نگرانی‌های تورمی باعث تقویت قیمت طلا شده‌‌‌اند و همزمان شاخص دلار نیز به دلیل انتظار مجدد برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو صعودی شد. از این رو فلز گرانبها توانست روز جمعه نوسانات و ضررهای روزهای گذشته را جبران کند و معاملات خود را در قیمت 1875 دلار و 58 سنت در هر اونس به پایان برساند. بر این اساس طلای جهانی توانست عملکرد هفتگی مثبت 17/ 1‌درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا با توجه به شرایط ایجاد شده در معاملات هفته جاری شاهد رشد قیمتی متعادلی باشد.

3

 

بازار اوراق مسکن

سبزپوشی تسه 9912

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در اولین روز معاملاتی هفته عمدتا سرخ‌پوش ظاهر شدند و فقط تعداد معدودی از این اوراق رشد قیمت را شاهد بودند. به این ترتیب «تسه9912» با افزایش 75/ 1‌درصدی رشدی معادل 2‌هزار و 346 تومان را تجربه کرد و کار خود را در قیمت پایانی 137‌هزار و 404 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که در نبود اهرم مالیاتی موثر برای ایجاد ریسک و هزینه ملاکی و فریز کردن این املاک مسکونی، عملا این شرایط به نفع سرمایه‌گذارها و سفته‌‌‌‌‌‌بازهای ملکی و به زیان سازنده‌‌‌ها و تقاضای مصرفی بازار مسکن تمام می‌شود. علاوه بر این گفته می‌شود سلب امکان تنظیم قیمت در بازار مسکن از یکسو وکاهش عرضه آپارتمان همزمان با افزایش عمق رکود ساختمانی که در نهایت رشد قیمت مسکن را در پی خواهد داشت، زمینه سودجویی را فراهم خواهد کرد.

4

 

بازار نفت

نفت در سراشیبی قیمتی

شاخص‌‌‌های نفت در روز جمعه کاهش قیمت را شاهد بودند. زیرا آمارهای تورم ایالات متحده افزایش شدیدتر نرخ‌ها را با رسیدن به بالاترین حد خود در بیش از 40 سال گذشته نشان داد و دلار را به اوج رسانده است. به این ترتیب قیمت طلای سیاه برای سایر کشورهایی که ارز آنها غیر‌دلار است گران‌‌‌تر و باعث افت شدید تقاضای خرید شد. با این حال عرضه جهانی نفت همچنان محدودیت‌هایی را به همراه دارد تا مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شود. از این رو شاخص‌‌‌های نفتی همچنان در بالای سطح 120 دلار در هر بشکه قرار دارند. به طوری که نفت خام برنت چهارمین رشد هفتگی خود را با عملکرد مثبت 91/ 1‌درصدی به ثبت رساند. نفت WTI نیز سومین افزایش هفتگی متوالی را با عملکرد مثبت 51/ 1درصد تجربه کرد. با توجه به چشم‌انداز اقتصادی ضعیفی که در بین معامله‌‌‌گران وجود دارد برخی کارشناسان معتقدند که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران برای ریسک‌زدایی آرام آرام در موقعیت فروش قرار بگیرند.

6