بازار سهام

زمین سرخ بورس

1

بازار سهام روز دوشنبه در پی باقی ماندن فضای نزولی در بازار جهانی و همچنین افزایش احساسات منفی در بازار به دلیل خوشایند نبودن روند بورس در فصل مجامع، افت شدیدی را شاهد بود. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته از همان ابتدا بر مدار نزول قرار داشت و تا پایان داد و ستد‌ها بیش از 24 هزار واحد کاهش یافت. به‌طوری که شاخص کل از سطح حمایت تکنیکالی یک میلیون و 450 هزار واحد نیز عقب‌نشینی کرد و در رقم یک میلیون و 439 هزار واحد ایستاد. علاوه بر این شاخص هموزن افت بیشتری را معادل 23/ 2 درصد تجربه کرد. گروه پالایشی و پتروشیمی نیز بیشترین تاثیر منفی را در افت روز گذشته بازار داشتند. گفته می‌شود به دلیل آینده مبهم در بازارهای جهانی و همچنین بلاتکلیف باقی ماندن مذاکرات هسته‌ای، بورس اوراق بهادار تهران در فضای رکودی باقی بماند.

بازار سکه

کاهش نسبی حباب سکه

2

بازار طلا و سکه نیز در کنار تغییرات محدود نرخ دلار در بازار آزاد نوسانات محدود قیمتی را شاهد است. به‌طوری که روز دوشنبه سکه طرح جدید در پی افت تقاضا کاهش قیمت داشت. علاوه بر این بهای طلا در بازار جهانی نیز پس از چندین روز نزول، روز گذشته بر مدار صعود قرار گرفت و باعث کاهش فاصله ارزش ذاتی و بازار این فلز گرانبهای داخلی شد. بر این اساس حباب مسکوک یاد شده نزدیک به صد هزار تومان کمتر شد. به این ترتیب سکه طرح جدید در قیمت 14 میلیون و 860 هزار تومان داد و ستد شد. گفته می‌شود مهاجرت معامله‌‌گران به بازار ارز به دلیل افزایش عرضه دلار، تقاضا در این بازار را به نسبت روزهای قبل کاهش داده است. همین موضوع منجر به تقویت تمایلات نزولی در بازار طلا و سکه شد.

بازار طلای جهانی

چرخش قیمت طلای جهانی

3

شاخص دلار که به‌طور معمول معکوس با روند قیمتی طلا حرکت می‌کند، روز دوشنبه کاهش یافت، در حالی که بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده نزدیک به پایین‌‌ترین سطح هشت هفته اخیر قرار داشت. این موضوع در کنار نگرانی‌‌های سرمایه‌‌گذاران از رکود جهانی، از طلا حمایت کرد و باعث افزایش تقاضا شد. به‌طوری که این فلز گرانبها روز گذشته در قیمت 1730 دلار معامله شد. علاوه بر این سرمایه‌‌گذاران اکنون منتظر نشست سیاست دو‌روزه فدرال رزرو آمریکا هستند که در روز چهارشنبه به پایان می‌‌رسد و بازارها با افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره قیمت‌‌گذاری می‌کنند. گفتنی است با همراه شدن بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم با فدرال رزرو، انتظار می‌‌رود تا زمانی که نرخ تورم به هدف 2 درصد بازگردد، احتمال افزایش مجدد قیمت‌‌ها وجود دارد و پس از آن ممکن است طلا مجددا کاهشی شود.

بازار اوراق مسکن

مسائل پیرامون خانه‌های خالی

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس تهران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز دوشنبه پس از عقب‌‌نشینی‌‌های روزهای اخیر رشد قیمت را شاهد بود. به‌طوری که اوراق تسهیلات اسفند 99 روز گذشته رشد 32/ 1 درصدی را شاهد بود. بر این اساس تسه 9912 با افزایش یک هزار و 734 تومانی کار خود را در قیمت پایانی 133 هزار و 205 تومان خاتمه داد. با توجه به افزایش آمار خانه‌های خالی در کشور و موفق نبودن شناسایی این خانه‌ها، بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که معضل خانه‌های خالی شرایط بازار مسکن را بحرانی کرده است. به‌طوری که با افزایش نرخ‌‌های املاک و زمینه سودجویی در این بازار، این احتمال وجود دارد که بسیاری از متقاضیان خرید مسکن به اطراف شهرها مهاجرت کنند. لذا گفته می‌شود قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند در بهبود شرایط متقاضیان موثر باشد.

بازار نفت

دست و پا زدن قیمت نفت

5

شاخص‌‌های نفتی دوشنبه در نخستین روز معاملاتی بازار جهانی در ابتدا با کاهش ناچیزی به دلیل نگرانی‌‌ از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو که می‌تواند تقاضای سوخت را کاهش دهد، همراه شد. اما طولی نکشید که محدودیت‌‌های عرضه بر این نگرانی‌‌ها غلبه کرد و رشد قیمت‌‌ها را به دنبال داشت. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 104 دلار و 21 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 95 دلار و 58 سنت معامله شد. احتمالا بازار در میان نگرانی‌‌ها مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره تقاضای جهانی سوخت را کاهش می‌دهد، بر این باور هستند که از سرگیری تولید نفت خام لیبی با تولید 2/ 1میلیون بشکه در روز طی دو هفته، باعث کاهش محدودیت در عرضه جهانی می‌شود. بنابراین کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند مجددا باعث کاهشی شدن قیمت‌‌ها شود.