بازار سهام

استمرار خروج پول حقیقی

بازار سهام روز سه‌‌‌شنبه را نیز در ادامه افت روز قبل خود با برآیند منفی سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در نیمه اول بازار ۱/ ۱ ‌درصد رشد کرد. اما طولی نکشید که با افزایش خروج پول حقیقی‌‌‌ها به‌خصوص در نمادهای پتروشیمی و دیگر گروه‌‌‌ها، شاخص کل بر مدار نزول قرار گرفت. بر این اساس شاخص یاد شده روز گذشته را با۰۷/ ۰‌درصد کاهش و قرار گرفتن در سطح یک‌میلیون و ۴۳۸‌هزار واحد پشت سر گذاشت. این رویداد در حالی اتفاق افتاد که خوش‌بینی بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد نسبت به آینده بازار سهام کمرنگ شده است. علاوه بر این در بازار روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌‌‌تقدم) به رقم ۱۸۰۷میلیارد ‌‌‌تومان رسید‌‌‌ که نسبت به ‌‌‌روز معاملاتی ماقبل با رشد ناچیزی همراه شده است.

1

 

بازار سکه

سطوح سخت و مبهم سکه

سکه طرح جدید در روز سه‌‌‌شنبه همچنان کم نوسان و در زیر سطح 15‌میلیون تومان قرار داشت. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته با رشد اندک دلار، با 20‌هزار تومان افزایش، در قیمت 14‌میلیون و 880‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان در گذشته با کاهش قیمت سکه و طلا مردم برای خرید این کالا‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای و زینتی سمت و سوی بازار را در پیش می‌‌‌گرفتند. اما در موقعیت فعلی به دلیل کاهش قدرت خرید، موجب شده است تا بازار طلا حتی با سیر نزولی قیمت‌ها از رونق قوی برخوردار نباشد. بنابراین ثبات نسبی نرخ دلار همراه با کاهش اونس جهانی و افت شدید تقاضا برای خرید سکه و طلا، وضعیت این کالا‌‌‌ را با تمایلات نزولی همراه کرده است. با این حال گفتنی است که حباب سکه در مرز دو‌میلیون تومان قرار دارد.

2

 

بازار طلای جهانی

انتظار نرخ ‌‌‌بهره‌‌‌ای طلا

شاخص دلار که به طور معمول معکوس با طلا حرکت می‌کند، روز سه‌‌‌شنبه کاهش یافت. شاخص دلار برای چهارمین جلسه متوالی افت کرد و در برابر سبدی از ارزهای اصلی کاهش یافت. زیرا سرمایه‌گذاران پیامدهای افزایش احتمالی نرخ بهره تا 75 واحد در نشست دو روزه توسط فدرال رزرو را ارزیابی کردند. بر این اساس طلا روز گذشته در بازار جهانی افزایش قیمت را شاهد بود. اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران به افزایش احتمالی نرخ بهره را زیر نظر داشتند، قیمت‌‌‌ این فلز گرانبها تغییرات کاهشی را نیز تجربه کرد. به این ترتیب این کالای ارزشمند دیروز در قیمت 1714 دلار معامله شد. برخی از کارشناسان معتقدند که تا مشخص شدن کامل سیاست‌های انقباض پولی فدرال رزرو روند قیمت‌ها با نوسانات محدودی سپری شود. بنابراین انتظار می‌رود که نرخ طلا طی روزهای آتی افت و خیزهای چندانی را شاهد نباشد.

3

 

بازار اوراق مسکن

حمایت ناکام تسه از متقاضیان مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز سه‌‌‌شنبه برخلاف روند روزهای گذشته خود رشد قیمت را شاهد بودند. به طوری که تسه 9912روز گذشته با رشد 42/ 42‌درصدی همراه شد. به این ترتیب با افزایش 5‌هزار و 882 تومان معاملات خود را در قیمت پایانی 139‌هزار و 83 تومان و در مرز مهم 140‌هزار تومان خاتمه داد. به عقیده عده‌‌‌ای از تحلیلگران بازار مسکن، به‌‌‌ دلیل استمرار تورم ساختمانی و افزایش پی در پی قیمت مصالح و سایر نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی، برخی از سازنده‌‌‌ها هم ‌‌‌‌‌‌اکنون ترجیح می‌دهند از عرضه واحدهای نوساز، کلیدنخورده و آماده خود به بازار خودداری کنند. این موضوع باعث کاهش شدید عرضه واحدهای مسکونی و در نهایت افزایش روز افزون قیمت‌ها شده. تا جایی‌‌‌که پیش‌بینی می‌شود با وجود چشمگیر نبودن وام خرید و ودیعه مسکن، طی چند سال آتی با رشد سرسام‌‌‌آور قیمت‌ها بسیاری از متقاضیان به حومه شهرها مهاجرت کنند.

4

 

بازار نفت

تاثیر گاز بر قیمت نفت

پس از آنکه روسیه، تامین‌کننده اصلی نفت و گاز طبیعی منطقه، عرضه گاز از طریق خط لوله اصلی را کاهش داد، عرضه از طریق خط لوله نورد استریم 1 به آلمان به تنها 20‌درصد از ظرفیت کاهش می‌یابد. همین امر باعث شد تا قیمت نفت روز سه‌شنبه برای دومین روز افزایش یابد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 106 دلار و 83 تومان و نفت WTI در قیمت 98 دلار و 51 سنت معامله شد. گفتنی است که قیمت‌های بالاتر گاز ناشی از فشار روسیه، می‌تواند منجر به حمایت از قیمت نفت شود و قیمت‌ها مجددا در سطوح بالای 100 دلار قرار بگیرند. انتظار می‌رود فدرال رزرو در پایان نشست سیاست خود نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد، که ممکن است فعالیت اقتصادی را کاهش و در نتیجه بر رشد تقاضای سوخت موثر باشد.

5