بازار سهام

رشد پایان هفته بورس

1

بازار سهام در آخرین روز معاملات برخلاف روزهای قبل مثبت ظاهر شد. به طوری که دماسنج اصلی بازار روز گذشته با 37/ 0درصد رشد همچنان پایین نیمه کانال 4/ 1‌میلیون واحد قرار دارد. بر این اساس شاخص کل توانست در سطح یک‌میلیون و 443‌هزار واحد به کار خود پایان دهد. علاوه بر این شاخص هموزن نیز با3/ 0درصد افزایش سبز پوش شد. در این میان گفتنی است که گروه پتروشیمی بیشترین ورود پول حقیقی و گروه پالایشی نیز بیشترین خروج پول حقیقی را به همراه داشت. همچنین ثبت بیشترین ارزش معاملات به نمادهای خودرو و فلزات اساسی اختصاص پیدا کرد. به عقیده برخی کارشناسان انتشار خبر توقف رشد نرخ سود بین بانکی توانست ترمز سقوط بورس را تا حدودی بکشد. اما با این حال وضعیت بورس اوراق بهادار تهران چندان مناسب به نظر نمی‌‌‌رسد.

بازار سکه

تغییرات محدود سکه

2

بازار طلا و سکه با توجه به مقاومت نرخ دلار در بازار آزاد در برابر صعود، تغییرات محدودی را شاهد است. به طوری که سکه طرح‌جدید روز چهارشنبه با افزایش اندک قیمت دلار آزاد، همچنان در زیر سطح مهم 15‌میلیون تومان باقی ماند. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 14‌میلیون و 900 هزار تومان مورد دادو ستد قرار گرفت. علاوه بر این  فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز با تغییرات قیمتی دلار و بهای طلای جهانی مجددا به بیش از دو‌میلیون تومان افزایش یافت. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که بازار سکه اکنون در حالت تعادل قرار گرفته است. زیرا طلای جهانی و قیمت دلار آزاد در نوسان جزئی به سر می‌برند و به ثبات نسبی رسیده‌‌‌اند. بنابراین انتظار می‌رود که سکه طرح جدید طی چند روز آتی نیز تغییرات اندکی را شاهد باشد.

بازار طلای جهانی

احتمالات حاکم بر طلا

3

طلا در بازار جهانی روز چهارشنبه در ابتدای روز به‌دلیل اوج‌‌‌گیری هیجانات نزولی در پی انتظارات افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شاهد افت قیمت بود. اما این هیجانات به دلیل اینکه با افزایش نرخ بهره تا 75 واحد، شاخص دلار وارد محدوده خنثی می‌شود، کاسته و باعث رشد مجدد بهای طلا شد. به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته در قیمت 1721 دلار معامله شد. کارشناسان بر این باور هستند که محدوده خنثی به معنی افت تاثیر افزایش نرخ بهره و به تبع نیز افزایش شاخص دلار بر کاهش قیمت طلاست. به عبارتی انتظار می‌رود که این فلز افت شدید قیمتی را صرفا برای کوتاه‌مدت شاهد باشد. اما در مقابل نیز برخی معتقدند که طلا به سطوح زیر 1700 دلار ریزش خواهد کرد و به سختی می‌تواند صعود قیمت را شاهد باشد.

بازار اوراق مسکن

شرایط سخت و مبهم بازار مسکن

4

تسه 9912 روز چهارشنبه را با افزایش 9/ 0‌درصدی پشت سر گذاشت. این اوراق با رشد یک‌هزار و 246 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 140‌هزار و 329 تومان خاتمه داد. کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش قیمت خرید واجاره‌بهای مسکن طی سال‌های اخیر، به‌خصوص در سال‌جاری باعث شده تا خانوارهای زیادی نتوانند مالک شوند یا اجاره نامه‌‌‌های سابق را تمدید کنند. این مساله موجب عقب‌نشینی مردم از مرکز و بالای شهر به پایین و حاشیه شهر و حتی مهاجرت خانوارها به شهرهای کوچک اطراف کلان‌شهرها شده است. گفتنی است که تصویب قوانین مختلف در حوزه مسکن و اجاره مسکن نیازمند ضمانت اجرایی قوی است. همچنین با توجه به شرایط موجود و تورم در جامعه بسیاری از مستاجران توانایی استفاده از بسته حمایتی و ساماندهی مسکن را ندارند.

بازار نفت

روند پرفراز و نشیب نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی که از ابتدای سال 2022 روند افزایشی را پیش گرفته بودند، پس از حمله روسیه به اوکراین به نگرانی‌های عرضه جهانی افزود. در این بین نیز تقاضای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین متزلزل شد. از آن زمان، به‌رغم قطع عرضه در لیبی و نیجریه و کاهش جریان گاز روسیه به اروپا، نگرانی‌های مربوط به تضعیف اقتصاد جهانی و افزایش نرخ بهره رو به تزاید است. به‌طوری که روز چهارشنبه نفت به سختی کمتر از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 105 دلار و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت  95 دلار و 74 سنت معامله شد. گفته می‌شود تا زمان مشخص شدن قطعی تصمیمات فدرال رزرو و به ثبات رسیدن وضعیت عرضه و تقاضا، قیمت‌ها دامنه نوسان محدودی داشته باشند.