برترین‌های صادرات برق

در واقع باید توجه داشت تغییر در سطح تولید برق به معنای تغییر در مقدار مصرف نیست. به‌عنوان مثال، تعطیل شدن تنها نیروگاه هسته‌ای تولید برق لیتوانی موجب کاهش چشمگیر سطح تولیدات این محصول در این کشور شد. از طرفی این امر موجب شد تا لتونی میزان تولید برق خود را به منظور جبران کاهش واردات برق از لیتوانی افزایش دهد. بسته‌شدن یک نیروگاه برق و کاهش تولیدات این محصول در جزیره مالت به دنبال افزایش واردات از ایتالیا از دیگر نمونه‌ها در این خصوص است. پرسشی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که حجم و ارزش صادرات برق در جهان چه مقدار است و کدام کشورها در جهان و منطقه در صادرات این محصول پیشتاز هستند؟

نیرو

بر اساس آمارهایی که «سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)» آمریکا در «کتاب حقایق جهان»‌ خود منتشر کرده است، آلمان با صادرات بیش از ۷۸ میلیارد کیلووات‌ساعت برق در سال ۲۰۱۶، در جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده برق جهان ایستاد. به‌علاوه، بر اساس آمارهایی که پایگاه اینترنتی «وردز تاپ اکسپورتس» درباره ارزش صادرات برق ارائه کرده است، در سال ۲۰۱۶ آلمانی‌ها با صادرات بیش از ۳ میلیارد دلار برق، بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول بر اساس ارزش دلاری بوده‌اند. بر اساس رتبه‌بندی برترین صادرکنندگان برق از لحاظ مقدار صادرات که از سوی سازمان «سیا»‌ منتشر شده است، پس از آلمان، کانادا با ۳/ ۷۳ میلیارد کیلووات ساعت و فرانسه با ۴/ ۶۱ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق به ترتیب در رده‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین صادرکنندگان این کالا قرار دارند. در میان کشورهای مهم منطقه نیز چین با صادرات حدود ۱۹ میلیارد کیلووات ساعت برق در رده دهم، روسیه با ۱/ ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت در رده پانزدهم و ازبکستان با ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت در رده شانزدهم و بالاتر از ایران قرار دارند. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۵، ایران با بیش از ۸/ ۶ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق در رده بیست و هشتم بزرگ‌ترین صادرکنندگان این انرژی ایستاده است. از دیگر کشورهای منطقه که در این رتبه‌بندی قرار دارند می‌توان به صادرات ۱/ ۵ میلیارد کیلووات ساعتی هند، ۲/ ۳ میلیارد کیلووات ساعتی ترکمنستان، ۶/ ۱ میلیارد کیلووات ساعتی قزاقستان و ۴/ ۱ کیلوواست ساعتی ترکیه اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره شد بر اساس رتبه‌بندی که پایگاه اینترنتی «وردز تاپ اکسپورتس» بر مبنای ارزش دلاری صادرات برق منتشر کرده است، آلمانی‌ها در رده نخست قرار دارند (با سهم ۵/ ۱۱ درصدی در ارزش کل صادرات برق دنیا).  در این رتبه‌بندی نیز – مشابه رتبه‌بندی بر اساس مقدار صادرات برق – کشورهای کانادا با صادرات ۲/ ۲ میلیارد دلار (سهم ۳/ ۸ درصدی از کل صادرات دنیا) و فرانسه با صادرات ۱/ ۲ میلیارد دلاری (و سهم ۱/ ۸ درصدی) به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران اما در رتبه‌بندی بر اساس ارزش دلاری صادرات برق، با صادرات ۹/ ۲ میلیون دلار و سهم ۰۱/ ۰ درصدی از کل صادرات برق دنیا در جایگاه هفتادم ایستاده است.  در میان دیگر کشورها نیز چین با صادرات ۴/ ۱ میلیارد دلار (۳/ ۵ درصد از کل صادرات برق دنیا در سال ۲۰۱۶)، روسیه با ۶۶۰ میلیون دلار، تایلند با ۹۸ میلیون دلار، هند با ۶۵ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان و ونزوئلا با ۶/ ۴۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۷ میلیون دلار، مصر با ۶/ ۲۱ میلیون دلار، ترکیه با ۶/ ۱۳ میلیون دلار و اردن با ۲/ ۵ میلیون دلار بالاتر از ایران از لحاظ ارزش دلاری صادرات برق قرار دارند.