ریشه افزایش هزینه‌ها

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: برق منطقه‌ای تهران قدمت حدود ۶۰ ساله دارد و حدود ۲۵ درصد از مشترکان کل کشور را پوشش می‌دهد که شامل سه استان تهران، البرز و قم می‌شود. همچنین ۲۰ درصد از تاسیسات صنعت برق در حوزه برق منطقه‌ای تهران قرار دارد، بنابراین برق منطقه‌ای تهران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. خوش‌خلق ادامه داد: با تثبیت قیمت‌ها در صنعت برق از سال ۱۳۸۳ این صنعت با یک چالش بزرگ رو‌به‌رو شد. به این‌صورت که صنعت برق باید از منابعی مبهم، میزان رشد مصرف برق را هم تامین کند. تا پیش از سال ۱۳۸۳، هر سال متناسب با رشد مصرفی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد قیمت هم اتفاق می‌افتاد، اما متاسفانه از سال ۱۳۸۳ به بعد، این روند تغییر کرد و مشکلات این صنعت عمیق‌تر شد.

خوش‌خلق ضمن انتقاد از شیوه هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در زمان هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش قیمت برق به منظور تامین یارانه‌ها بود نه به منظور بهره‌مندی صنعت برق. در حال‌حاضر صنعت برق از نظر تامین نقدینگی، دچار چالش بوده و هزینه‌ها نیز همواره رو به افزایش است. همچنین نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت فلزات در سال‌های اخیر، از جمله مواردی است که باعث افزایش هزینه‌ها در صنعت برق می‌شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از پایین بودن قیمت برق، گفت: سهم هزینه برق در سبد خانوار هر ایرانی به‌طور متوسط حدود ۱/ ۱ درصد است. در اولین سال هدفمندی یارانه‎ها در سال ۱۳۹۰، رشد مصرف برق در کشور حدود پنج تا هفت درصد بود، اما در سال ۱۳۹۰ نه‌تنها رشد صفر شد بلکه ۲ درصد نیز کاهش مصرف داشتیم و این نتیجه حاصل می‌شود که قیمت بر مدیریت مصرف تاثیرگذار است. وی با بیان اینکه پول و زمان دو مولفه بسیار مهم در صنعت برق هستند، گفت: اگر نیازهای جامعه به موقع برطرف نشود، صنعت برق با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد بود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران ادامه داد: برای نگهداری شبکه، مقاوم‌سازی و بازسازی شبکه‌های فرسوده، ۸۰ پروژه با ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان برای تابستان سال ۹۷ پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با انجام این پروژه‌ها، در دوران پیک مصرف برق در کشور (حدود ۲۰۰ ساعت در سال)، تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

وی افزود: معتقدم مصرف بهینه آب و برق، ضمن کمک به حفظ محیط‌زیست، نوعی اهمیت دادن به نسل آینده است.

خوش‌خلق با اشاره به راهکارهای مقاوم‌سازی و نوسازی شبکه برق استان تهران، گفت: همان‌طور که گفتم، برق تهران اولین و قدیمی‌ترین برق منطقه‌ای در ایران است. برخی از تجهیزات و تاسیسات در این استان، عمری حدود ۶۰ ساله دارد با این حال، برق منطقه‌ای تهران برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی را به منظور بهینه‌سازی در صنعت برق انجام داده است که امیدواریم با تامین به‌موقع منابع مالی اقدامات لازم صورت پذیرد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران تصریح کرد: سال گذشته حدود ۲۵۰ کیلومتر کابل جدید، جایگزین کابل‌های فرسوده شد. همچنین برای سال ۹۷ نیز به همین میزان کابل برای بهینه‌سازی و توسعه شبکه برق استفاده می‌شود. راه‌اندازی ۳۱۲ پست برق به‌صورت فاینانس به نیابت از کل شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور، از دیگر اقدامات در دست انجام برق منطقه‌ای تهران برای سال ۹۷ است. خوش‌خلق درباره مطالبات برق منطقه‌ای تهران و نحوه وصول آن، گفت: چالش اصلی ما در حوزه مطالبات، مشترکان صنعتی هستند. در برخی موارد کارگاه‌ها یا واحدهای صنعتی با مشکل مواجه می‌شوند و این موضوع باعث به تعویق افتادن پرداخت‌های آنها می‌شود. به‌عنوان مثال صنعت سیمان وضعیت بازار مناسبی ندارد؛ از این‌رو پرداخت‌های مشتریان به صنعتگران با تاخیر رو‌به‌روست و به تبع آن پرداختی‌های شرکت‌های سیمانی به ما با تاخیر انجام می‌شود. نمونه این مشکل در برخی ارگان‌های دولتی و نظامی هم نمود دارد. وی افزود: کار برق منطقه‌ای تهران به دلیل حساسیت‌هایی که روی پایتخت وجود دارد، بسیار دشوار است. به‌عنوان مثال، زمان ما برای انجام فعالیت‌های فنی، به‌طور معمول ساعت‌های ابتدایی بامداد است. همچنین پیگیری موارد اداری و حقوقی، مجوزهای شهرداری و... زمانبر بوده و باعث می‌شود کار در زمان مقرر به سرانجام نرسد.

خوش‌خلق در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در سال‌های اخیر بابت فروش تراکم، تصریح کرد: با تخریب یک واحد مسکونی و احداث چندین آپارتمان به جای آن، میزان مصرف برق نیز افزایش می‌یابد. همچنین برق‌رسانی به این واحدها نیاز به حفاری دارد؛ دریافت مجوز برای انجام این حفاری‌ها نیازمند صرف هزینه و پرداخت به شهرداری است. به همین جهت مشکلات شرکت برق در استان تهران روز به روز افزایش می‌یابد و این در حالی است که سهمی از درآمد فروش تراکم به این شرکت پرداخت نمی‌شود، اما بابت انجام حفاری‌ها به غیر از هزینه‌های مترتب عوارض حفاری نیز باید پرداخت شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران افزود: درخواست ما از نهادهایی مانند شهرداری تهران این است که برای توسعه، آبادانی و نوسازی صنعت برق، ضمن افزایش میزان همکاری با اداره برق، تخفیفات و شرایط ویژه‌ای را برای ما درنظر بگیرد.