در سال‌های اخیر توجه دولت‌ها به دلیل بازدهی قابل‌توجه این دسته از نیروگاه‌ها به‌سوی انجام مطالعات بیشتر برای ساخت و بهره‌گیری از نیروگاه‌های CHP معطوف شده‌است. اگرچه امروز نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک تنها ۹ درصد از سهم تولید برق در جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که پتانسیل اقتصادی آنها بسیار وسیع‌تر باشد. در همین راستا برخی از کشورهای اروپایی با انجام مطالعات گسترده در این زمینه قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ سهم ۱۷ درصدی برق مصرفی خود را با استفاده از این گونه نیروگاه‌ها تامین کنند. بر اساس سند چشم اندازی که در رابطه با این نیروگاه‌ها در اتحادیه اروپا به تصویب رسیده‌است کشورهای عضو باید مطالعات و تحقیقات مستمر و وسیعی را در رابطه با پتانسیل نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک انجام دهند.دولت کانادا موفق شده است با اجرای برنامه «ارتقای CHP » از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۵ ظرفیت تولید برق در این نیروگاه‌ها را به ۱۵ گیگاوات معادل ۱۲ درصد از برق مصرفی خود برساند.

ایالات متحده آمریکا نیز تلاش کرده است تا با رساندن ظرفیت تولید برق ۴۸ گیگاواتی نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک خود به ۱۱۰ گیگاوات، سهم استفاده از این‌گونه نیروگاه‌ها از کل برق مصرفی کشور را ۴ درصد افزایش دهد و از ۸ درصد به ۱۲ درصد برساند.اما دولت آلمان برنامه‌‌ای جاه‌طلبانه را در این زمینه آغاز کرده‌است. دولت مرکل بنا دارد که تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک خود را تا ۲۵ درصد از مجموع برق مصرفی خود برساند.در ژاپن نیز با توجه به رخ دادن فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ و توقف فعالیت واحدهای هسته‌ای این کشور که دولت را وادار به واردات گسترده سوخت‌های فسیلی کرده ‌است، دولت شینزو آبه تلاش می‌‌کند که تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۱۱ درصد از برق سالانه خود را از طریق همین نیروگاه‌ها تامین کند.

هم‌اکنون دانمارک، هلند و فنلاند جزو کشور‌هایی هستند که در آنها دولت به دنبال تغییر سیاست‌های مربوط به انرژی و حرکت به‌سوی استفاده از نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک هستند. البته توسعه نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک در کشورها وابسته به میزان تقاضا برای گرمایش و سرمایش در بخش‌های صنعتی مسکونی و تجاری است. این میزان تقاضا به‌عنوان اساس رویکرد تحلیل و تحقیق در رابطه با پتانسیل CHP برای هر کشور بوده‌ است.

آمارها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ کشورهای روسیه، ایتالیا، آلمان، چین و ژاپن بیشترین پیشرفت را در استفاده از CHP برای تولید برق خواهند داشت.

اما بنابر اعلام سازمان بین‌المللی انرژی یکی از فواید ساخت و بهره‌گیری از نیروگاه‌های CHP افزایش امنیت ‌انرژی کشورها است؛ چراکه دولت‌ها در آینده می‌توانند با از رده خارج شدن نیروگاه‌های تولید انرژی، نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک را که ساخت آنها نیز هزینه کمتری درپی دارد با آنها جایگزین کنند. از منافع دیگر این نیروگاه‌ها آن است که بنابر دلیل ارزان تر بودن سرمایه‌گذاری و ساخت CHP هزینه تمام‌شده برق برای مصرف‌کنندگان نیز کاهش خواهد یافت.علاوه بر این، با توجه به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی در آینده در راستای کاهش آلایندگی‌های کربنی نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک می‌توانند جایگزینی مناسب و با آلایندگی کمتر برای سوخت‌های فسیلی باشند.