مهندس حمید بادرستانی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد» درپاسخ به این سوال که با توجه به نقش بسیار پررنگ نیروگاه گازی ری در تامین انرژی منطقه، نحوه نگهداری آن چگونه است و تعمیرات دوره‌ای آن چگونه صورت می‌‌گیرد، گفت: نیروگاه گازی ری نقش مهمی در تامین برق جنوب تهران دارد. این نیروگاه در زمینی به مساحت ۵۲۵ هزار مترمربع در جاده قدیم قم – باقرشهر – انتهای بلوار فلسطین در جنوب پالایشگاه نفت تهران و به فاصله ۷ کیلومتری شهرری قرار گرفته است.وی افزود: نگهداری و تعمیرات نیروگاه ری توسط پرسنل نیروگاه صورت می‌‌گیرد و هیچ‌گونه خدمات تعمیراتی اعم از دوره‌ای یا روتین از خارج نیروگاه دریافت نمی‌شود.

 بادرستانی اظهار کرد: در تعمیرات اساسی کلیه تجهیزات واحد مورد نظر مورد بازدید قرار می‌‌گیرد. در این نوع تعمیرات روتور توربو کمپرسور ازمحل خود خارج و مورد بازرسی و تست‌های لازم قرار می‌‌گیرد و گاهی بر حسب نیاز روتور ژنراتور نیز از داخل استاتور خارج شده و سرویس و تست‌های لازم روی آن انجام می‌‌شود. در تعمیرات اساسی کلیه یاتاقان‌ها و جعبه دنده‌ها مورد بازدید قرار گرفته و در صورت لزوم تعمیرات لازم یا تعویض قطعات انجام می‌‌شود. وی در پاسخ به این سوال که سایر بخش‌های نیروگاه چگونه بازبینی می‌‌شود،گفت: تعویض پره‌های ثابت و متحرک نیز معمولا در این نوع تعمیرات دوره‌ای انجام می‌‌شود یا احیانا بازسازی قطعات صورت گرفته و مجددا در محل خود نصب می‌‌شوند. همچنین بازدید و بازسازی اگزوز در صورت نیاز در این نوع تعمیرات دوره‌ای انجام می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری در پاسخ به این سوال که تعمیرات دوره‌ای چقدر زمانبر هستند، گفت: زمان انجام تعمیرات دوره‌ای بستگی به نوع واحدها از ۵۰ تا ۸۵ روز متغیر است و بعد از تعمیرات اساسی تست عملکرد توربین انجام می‌‌شود. در این تست میزان توان تولیدی واحد و همچنین راندمان حرارتی آن مشخص می‌شود. در این زمان فقط مسیر گاز داغ و در صورت نیاز یا گزارش خرابی از نقاط دیگر مورد بازدید قرار می‌‌گیرد و در صورت نیاز مبرم تعویض قطعات صورت می‌‌گیرد. طول زمان مسیر بین ۲۵ تا ۳۵ روز است. بازدید تجهیزات الکتریکی و تست و کالیبره کردن کارت‌های کنترلی نیز از جمله فعالیت‌ها در تعمیرات دوره‌ای است. بادرستانی افزود: در تعمیرات بازدید اتاق احتراق صرفا از اتاق‌های احتراق و مسیر هوای ورودی و نازل‌های ردیف اول بازدید می‌‌شود و این تعمیرات معمولا ۷ تا ۹ روز به‌طول می‌‌انجامد. قابل‌توجه است که با توجه به ارزبر بودن قطعات داغ و مشکلات تهیه آن، این نیروگاه از قبل بحث ساخت داخل قطعات را به شدت مورد توجه قرار داده و خوشبختانه بسیاری از قطعات داغ ساخت داخل شده‌اند. وی در پاسخ این سوال که نقش نیروگاه ری در شبکه دیسپاچینگ چگونه است، گفت: واحدها بنا به نیاز شبکه و با هماهنگی دیسپاچینگ در مدار قرار می‌‌گیرند؛ بعد از پیک تابستان که مصرف پایین می‌‌آید، معمولا واحد‌ها به‌صورت آماده قرار می‌‌گیرند تا هر لحظه نیاز باشد وارد مدار شوند. عموما واحدهای نیروگاه ری در فصول گرم کاملا در مدار است و در فصول سرد همیشه در آمادگی کامل جهت به مدار آمدن قرار دارند.نقش نیروگاه ری در تامین برق با توجه به اینکه کلیه واحدهای نیروگاه ری گازی است و می‌‌تواند به سرعت وارد شبکه شود، در هر لحظه که دیسپاچینگ اعلام نیاز کند در کمترین زمان می‌‌تواند وارد مدار شود و برای تصحیح فرکانس شبکه و ولتاژ شبکه می‌‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بادرستانی در پاسخ به این سوال که بهسازی نیروگاه ری چه کمکی به شبکه برق می‌‌کند،گفت: با توجه به اینکه این نیروگاه نزدیک به ۴۰ سال قدمت دارد، نیاز به بازسازی و بهسازی آن به‌شدت احساس می‌‌شود و از این‌رو مقرر شده که یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F جایگزین واحدهای فعلی شود که هم راندمان نیروگاه بالاتر رود و هم از لحاظ محیط زیستی و سایر موارد بهبود یابد. این نیروگاه از لحاظ شبکه سراسری در موقعیتی بسیار مهم و حساس قرار دارد، به‌طوری‌که همواره تولید پایدار در این نقطه در اصلاح پارامترهای شبکه برق تاثیرگذار است؛ بنابراین طرح بهسازی نیروگاه همواره مدنظر بوده و با توجه به قدمت و فرسودگی واحدها لزوم جایگزینی آن محرز است و تاکنون چندین طرح برای بهسازی آن ارائه شده که درحال مطالعه و بررسی جهت اجرایی کردن طرح‌های ارائه شده است. با اجرای طرح بهسازی علاوه بر پایداری شبکه و با توجه به نزدیکی نیروگاه به شهر تهران، این نیروگاه می‌تواند برای رفع کمبودهای شبکه (خاموشی‌های تهران) تاثیر بسزایی داشته باشد. وی در پاسخ به این سوال که این مجموعه پیک ۹۷ را چگونه گذراند،گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده و انجام به موقع تعمیرات واحدهای مورد نظر با بالاترین میزان آمادگی نسبت به سال‌های اخیر (طبق اعلام مدیریت شبکه برق ایران) پیک مصرف سال ۹۷ را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و برگ زرینی بر افتخارات این شرکت افزوده شد. برای پیک سال آینده نیز نیروگاه ری با توجه به اینکه واحد ۳۲ – ۳۳ – ۳۴ در اورهال انجام مسیر داغ و دوره‌ای است، قبل از شروع پیک تابستان ۹۸ با حداکثر توان در خدمت صنعت برق کشور خواهیم بود.