وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت نیرو سدها را زودتر باز نکرد و آیا می‌توانست در این حوزه مدیریت بهتری داشته باشد، اظهار کرد: مبنای مدیریت سازه‌ها تنها پیش‌بینی هواشناسی نیست، چراکه بعضا شاهد خطاهایی در پیش‌بینی سازمان هواشناسی هستیم. علاوه بر این باید گفت پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد احتمالی است و متاسفانه ما هشدار قطعی سیل نداریم. به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل حتی اگر هشدار قطعی سیل نیز وجود داشته باشد، نمی‌توان در زمان ۴۸ یا ۷۲ ساعت آب زیادی را از سدها تخلیه کرد، چراکه تخلیه سدها بسیار بالا است و نیاز به زمان بیشتری دارد. جعفرزاده ادامه داد: البته وزارت نیرو بحث‌های مربوط به مدل‌های بارش پیش‌بینی و موضوعات تحلیلی در حوزه آب و هوا را دنبال می‌کند؛ با وجود این تصمیم‌گیری تابع شرایط مختلفی است که باید با دقت انجام شود. به گفته وی علاوه بر این مساله باید در نظر گرفت که گاهی سیلاب‌ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، اما این ‌بار سیلاب‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معمولا در این بازه زمانی به‌دنبال ذخیره آب کشاورزی هستیم و باید با دقت بسیار بالایی مدیریت سدها انجام شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اظهار کرد: یک بار در سال‌های نه‌چندان دور این اتفاق افتاد و ما با استفاده از همین هشدارهای احتمالی هواشناسی قسمتی از مخزن سدی را تخلیه کردیم که در تابستان همان سال با مشکل جدی مواجه شدیم. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که حجم سیلابی که وارد استان‌ها شده با ذخیره سدها برابری نمی‌کند؛ به‌گونه‌ای‌که در حوزه گرگان‌رود دوره بازگشت بالای ۲۰۰ سال و در حوزه لرستان رودخانه کشکان که تخریب‌های زیادی را نیز شاهد بودیم دوره بازگشت ۵۰۰ساله داشته‌ایم. در حوزه کرخه نیز دوره بازگشت ۲۰۰ ساله اتفاق افتاد که هیچ‌کدام از این سیلاب‌ها قابل پیش‌بینی دقیق نبود. وی ادامه داد: علاوه بر این حداکثر آب گذری که در شهر خرم‌آباد می‌توانستیم عبور دهیم ۳۲۰ مترمکعب در ثانیه بود و سیلابی که در این شهر اتفاق افتاد، بیش از ۱۴۰۰ مترمکعب در ثانیه ثبت شده است.

همچنین در کشکان، حوضه آبریز ما تنها ۱۵۰۰ مترمکعب در ثانیه بود که بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب در ثانیه ورودی آب داشتیم. در پلدختر نیز آب گذر ما ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه تخمین زده شده که بیش از ۵ هزار مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشته‌ایم. جعفرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که اگر وزارت نیرو تاکنون رودخانه را کامل سروسامان می‌داد میزان خسارات کاهش پیدا می‌کرد نیز توضیح داد: اینکه هرچقدر به ایده‌آل نزدیک شویم موضوع مطلوبی است، اما باید به برخی مسائل توجه شود. به‌طور مثال وزارت نیرو همیشه در مجموعه آب منطقه‌ای یک ردیف اختصاصی برای ساماندهی رودخانه‌ها دارد که در اول دولت یازدهم حدود ۳۰ میلیارد تومان بود و اکنون به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و درحال‌حاضر به‌رغم کمبود اعتبارات از محل بودجه داخلی با توجه به اولویت درحال ساماندهی رودخانه‌هاست.