وی با بیان اینکه خرید از فروشنده‌های خارجی و روش‌های پرداخت توام با فرصت و حمل به‌صورت مرحله‌ای، از جمله برنامه‌ریزی‌های این شرکت است، افزود: با وجود تلاش برای آمادگی در برابر تحریم‌ها، پس از مردادماه سال گذشته با افزایش نرخ ارز تا حدودی برنامه‌ریزی‌های دوره سه ماهه و ۶ ماهه به هم ریخت. با این وجود کار را متوقف نکرده و با منابع بانکی و اقناع مشتری‌ها در رابطه با نحوه پیش پرداخت، تلاش کردیم تا کار برنامه‌ریزی شده ادامه یابد. مدیرعامل شرکت پارس سوئیچ به زمینه فعالیت شرکت که ساخت، مونتاژ، فروش کلید و سکسیونرهای پست و لوازم برق (فشار قوی، متوسط) است، اشاره کرد و گفت: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای تولیدات سال ۹۸، این تولیدات در اندازه ظرفیت سال ۹۷ خواهد بود و توقفی را در کار پیش‌بینی نمی‌کنیم.

بیات تصریح‌کرد: درحال‌حاضر برنامه‌ریزی تامین حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از نیازهای سال ۹۸ انجام گرفته شده و مابقی آن هم در مرحله ثبت‌سفارش و دریافت مجوزهای بانکی است. وی در زمینه پروژه‌های جدیدی که در دست اقدام دارند، گفت: در سال‌های گذشته برای تولید پست‌های جی‌آی‌اس (G.I.S) فعالیت‌هایمان را شروع کرده و با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی در این مورد به توافقاتی رسیده‌ایم. خوشبختانه توافقات لازم در سه ماه آخر سال گذشته نهایی و کار ساخت سالن و خط تولید نیز شروع شده است. به گفته مدیرعامل پارس سوئیچ، براساس توافقات صورت گرفته با شرکت چینی، قرار بر آن شد تا حدود ۲ سالی که زمان برای ساخت‌وساز نیاز است، پارس سوئیچ فرصت حضور در بازار را داشته باشد. در نتیجه با یک توافق‌نامه نمایندگی انحصاری تمام بازارهای ایران برای محصولات این شرکت در اختیار پارس سوئیچ قرار گرفته است. با توجه به این توافق در دو ماه گذشته این محصول به‌عنوان نمایندگی فروش، به بازار معرفی و همزمان کار ساخت‌وساز در شرکت دنبال می‌شود.

بیات ادامه داد: به‌طور کل سیاست شرکت، داخلی‌سازی محصولات در ۲ تا ۳ سال است و در انتقال دانش فنی برای سایر محصولات هم در گذشته با همین شیوه پیش رفته‌ایم که یک تا دو سال کالا را کامل و نیمه‌ساخته وارد کرده و به تدریج بخش واردات کمتر و ساخت داخل جایگزین می‌شود. وی استفاده از زمین‌های آزاد شرکت پارس‌سوئیچ را اقدام تازه‌ای از فعالیت‌های آتی شرکت عنوان کرد و افزود: درحال‌حاضر زمین‌های شرکت پارس سوئیچ ۴۸ و نیم هکتار است که شاید تنها ۱۲-۱۰ هکتار آن برای فعالیت‌های فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقی تقریبا بلااستفاده هستند. مدیرعامل پارس سوئیچ ادامه داد: قرار را بر این گذاشته‌ایم از این زمین‌های بلااستفاده به‌عنوان شهرک‌های صنعتی تخصصی استفاده شود. بخشی از آن برای تولید جی‌ای‌اس (G.I.S) صرف خواهد شد و باقی به قطعات کوچک تقسیم شده و به‌صورت سوله و واحدهای کارگاهی احداث و در اختیار مجموعه‌های دانش‌بنیان و کم سرمایه اما مستعد و از نظر تخصص افراد توانمند قرار دهیم تا راهی باشد که بخشی از نیازهای وارداتی با کمک چنین افرادی تامین شود.

بیات از ضرورت مدیریت حدود ۶ هزار قطعه برای تولیدات محصولات شرکت گفت و افزود: نیمی از این قطعات در کارخانه تولید شده و نیمی دیگر را به‌صورت برون‌سپاری به‌کارگاه‌های دیگری سپرده‌اند که بیش از ۶۰-۷۰ درصد این کارگاه‌ها در استان زنجان مستقر هستند. این کارشناس صنعت برق تصریح کرد: تلاشمان بر این است از توانایی فارغ‌التحصیلانی که علاقه‌مند به‌کار و تلاش، اما فاقد سرمایه‌اند استفاده کنیم و امکانات در اختیارشان بگذاریم تا در تولید بخشی از قطعات وارداتی دیگر هم خودکفا شویم. مدیرعامل پارس سوئیچ سود چنین فعالیت‌هایی را دوطرفه دانست و گفت: با این کار از یکسو اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر دسترسی به قطعه‌ها ساده‌تر می‌شود.

بیات تهدید تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱ را فرصتی عنوان کرد که باعث شد تا با تولیدات داخلی از خروج میلیون‌ها یورو ارز جلوگیری شود و افزود: تا سال ۹۱، زمانی که تحریم‌های اولیه شروع شد برای واردات یکسری مواد اولیه از اروپا، سالانه بالغ بر ۲۰ تا ۲۲ میلیون یورو واردات می‌شد. پس از قطع رابطه با اروپا بخش عمده‌ای از سهم واردات برای ساخت داخل صرف شد و نتیجه‌اش این بود که هزینه ۲۲ میلیون یورویی واردات مواد به ۱۰ میلیون یورو برسد. وی با اشاره به رگولاتوری صنعت برق و ایجاد شورایی در این زمینه گفت: باید تمام نگاه‌ها به سمت حفاظت از صنعت باشد و از کشورهایی مانند ترکیه و مالزی که در این زمینه موفق هستند الگوبرداری شود و برای ایجاد شرایط رقابت نباید نگاه جزیره‌ای وجود داشته باشد. بیات همچنین در زمینه افزایش تعرفه‌های برق نیز اظهار امیدواری کرد که با استفاده از درآمدهای آن به توسعه صنعت برق و نوسازی تجهیزات بینجامد؛ اتفاقی که نتیجه‌اش ایجاد اشتغال‌زایی و تاثیرات مثبت در جامعه خواهد بود.