بهره‌برداری از نخستین نیروگاه ٤٢ مگاواتی گازی

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: در قلب نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی مپنا، نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مپنا به نام MGT۴۰ جای گرفته است.  پس از مطالعات و بررسی کلیه روش‌های موجود برای طراحی توربین، بنای طراحی و ساخت تجهیزات این واحد در شهریور ۱۳۹۱ در پروژه مشترک معاونت پژوهش و فناوری گروه مپنا و واحدهای تحقیق و توسعه مستقر در شرکت‌های مپنا پایه‌گذاری شد.  با تعریف پروژه، فاز مطالعاتی آن بلافاصله آغاز و با توسعه دانش‌های فنی مورد نیاز، تجهیزات اولین واحد طراحی و ساخته شد. علی‌آبادی با بیان اینکه نیروگاه ۴۲ مگاواتی گاز مپنا به گونه‌ای طراحی شده که علاوه براستفاده از گاز طبیعی، قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد، گفت: این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی را دارد و در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) هم قابل کاربرد است. این کارشناس صنعت برق با اشاره به طراحی توربین پیشرفته MGT۴۰ توسط متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، افزود: این توربین قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارد و به‌دلیل ضریب اطمینان بالای ۹۹ درصد، علاوه براستفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پرکاربردی است.  همچنین توان این توربین در وضعیت ایزو، ۲/ ۴۲ مگاوات و راندمان آن بالای ۳۳ درصد است.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: علاوه بر توربین، ژنراتور نیروگاه با ظرفیت ۴۵ مگاوات و سامانه پیشرفته برق و کنترل آن به‌صورت کامل و به ترتیب توسط متخصصان شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی، ساخته و به اجرا درآمده است.  سایر تجهیزات جانبی توربین و ژنراتور نیز توسط متخصصان شرکت‌های گروه مپنا طراحی و ساخته شده است. علی‌آبادی درباره مجری و نصب‌کننده اولین واحد از نیروگاه گازی ۴۲ مگاوات مپنا گفت: شرکت نصب نیرو از مجموعه شرکت‌های گروه مپنا مجری و نصب‌کننده اولین واحد از نیروگاه بوده و مدیریت پروژه بر عهده بخش برق شرکت مپنا است.  همچنین شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا (O&M) کار راه‌اندازی واحد را بر عهده داشته است. وی با اشاره به مزایای این پروژه اعلام کرد: قابلیت سریع زمان ساخت، نصب و راه‌اندازی از جمله مزیت‌های این پروژه است.  گرچه نیروگاه‌های مقیاس بزرگ، پاسخگوی نیاز تعداد انبوه‌تری از مشترکان برق هستند، اما ساخت، احداث و راه‌اندازی آنها فرآیندی چندساله است.  از این رو احداث نیروگاه مقیاس کوچک ۴۲ مگاواتی که از توان تامین برق برای ۴۰ هزار مشترک در هر شبانه‌روز برخوردار است راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق است.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: عملیات احداث و راه‌اندازی اولین واحد از این محصول، از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از ۱۰ ماه محقق شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها و تجربیات کسب شده، این زمان در پروژه‌های بعدی می‌تواند به کمتر از ۶ ماه تقلیل یابد. وی افزود: توسعه محصول به منظور پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان از اهداف راهبردی گروه مپنا است و توربین پیشرفته MGT۴۰، علاوه بر آنکه محصول قابل اطمینانی برای صنعت برق کشور خواهد بود، به‌دلیل رعایت استانداردها و الزامات صنایع نفت و گاز، یکی از گزینه‌های مطلوب این صنایع جهت برآورده شدن نیازمندی‌های برق و یوتیلیتی از قبیل تولید بخار نیز به‌شمار می‌رود.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران سوالات خود را از مدیرعامل گروه مپنا پرسیدند. مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تحریم‌های آمریکا بر تولید توربین پیشرفته MGT۴۰، گفت: هزینه‌های تحمیل شده ناشی از تحریم‌های آمریکا بر تمام ابعاد جامعه قابل مشاهده است.  اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشت، فرصت ایجاد شده برای خودکفایی است.  اعتماد به نفس، خودباوری و به دنبال آن تولید بومی محصولاتی که امکان تولید آن پیش از این در کشور وجود نداشت، مهم‌ترین فرصتی است که در دوران تحریم اقتصادی به وجود آمد. علی‌آبادی ادامه داد: با وجود وضعیت دشوار فعالیت در دوران تحریم، حرکت رو به پیشرفت ملت ایران متوقف نخواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تعرفه مصرف برق در ایران، به «دنیای اقتصاد» گفت: به‌عنوان یک کارشناس باید بگویم که قیمت حامل‌های انرژی در ایران بسیار پایین و غیرواقعی است.  قیمت یک کیلووات ساعت برق در اروپا بین ۲۰ تا ۳۰ سنت است، در حالی که این میزان برق در ایران ۶۵ تومان است. بنابراین افزایش تعرفه برق در ایران به هیچ عنوان متناسب با افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه‌های جاری و نگهداری یک نیروگاه نیست.

مدیرعامل گروه مپنا درباره اینکه وضعیت دوران پیک مصرف برق سال ۹۸ چگونه خواهد بود، گفت: در بیشتر روزهای سال برخی از نیروگاه‌های ما دچار خاموشی هستند؛ زیرا تولید برق در برخی ماه‌ها بسیار بیش از نیاز داخل است.  اتفاقی که در دوران پیک مصرف می‌افتد، افزایش مصرف برق و کاهش توان تولید برق توسط نیروگاه‌ها به‌دلیل حساسیت تجهیزات نیروگاهی به گرمی هوا است. علی‌آبادی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مقابله با کمبود برق در دوران پیک مصرف، اعمال جریمه برای مشترکان پرمصرف دوران پیک است.  بنابراین تولید نیروگاه به منظور جبران کسری برق در یک دوره زمانی کوتاه، توجیه اقتصادی ندارد.