مجید تکیان، مدیرعامل شرکت‌ هامون نایزه ضمن اعلام این مطالب به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: دولت معمولا به جای پرداخت بدهی‌های خود به بخش‌خصوصی اوراق و اسناد می‌دهد. اوراق و اسنادی که بانک، دارایی، و بیمه آن را نمی‌پذیرند. وی افزود: با نپرداختن پول نقد به بخش‌خصوصی پای واسطه‌ها به میان آمده و سود را آنها می‌برند. در صورتی که دولت می‌تواند این چرخه را از بین برده و با انجام تهاتر به این مشکلات پایان دهد. مدیرعامل شرکت‌هامون نایزه معتقد است اگر بتوان از اسناد و اوراق در بانک‌ها استفاده و تسهیلات دریافت کرد هم تولید، هم اشتغال و هم صادرات رشد قابل قبولی خواهد داشت. وی افزود: سال گذشته شرکت‌هامون نایزه حدود ۶ میلیون دلار صادرات داشته که امسال می‌خواهد به ۱۰ میلیون دلار برسد. اگر امسال بتوانیم تنها ۱۵۰ میلیارد تومان از سیستم بانکی تسهیلات جدید دریافت کنیم طی دو سال اشتغال از ۵۰۰ نفر به هزار نفر خواهد رسید و از ۶ میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار صادرات دست خواهیم یافت. این نکته‌ای است که در جلسه دی سال گذشته در حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در کاشان قول دادیم.

تکیان به زمینه فعالیت شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت‌هامون نایزه از سال ۸۵ با هدف تولید و تامین لوله و اتصالات چدن‌نشکن برای انتقال آب شرب تاسیس و ۲۱ ماه بعد از این تاریخ به بهره‌برداری رسید. در این سال‌ها این شرکت علاوه بر صادرات، تلاش بسیاری برای بهبود و گسترش تنوع تولیدات انجام داد؛ به‌گونه‌ای‌که درحال‌حاضر موفق به تولید و فروش نسل جدید لوله‌های چدن مقاوم به زلزله شده است. وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۱ باتوجه به فعالیت‌های شرکت، رشد صادرات را به ۲۲ میلیون دلار رساندند؛ اما تحریم‌ها و حضور داعش در عراق و سوریه، باعث توقف رشد شده گفت: باوجود رشد صادرات در سال ۹۱ و تولید ۵۵ هزار تن در سال با پدیده تحریم‌ها، کاهش بودجه‌های عمرانی و حمله داعش به عراق و سوریه مواجه شدیم که این اتفاق موجب شد کاهش صادرات به ۸۰۰ هزار دلار و میزان تولیدات نیز به ۱۵درصد ظرفیت برسد.

وی یادآور شد: برای آنکه شرکت‌هامون نایزه بتواند به حیات خود ادامه دهد در سال ۹۳ خط تولید تازه‌ای را راه‌اندازی کرده و به تولید شمش‌های فولادی پرداختیم. این خط تولید ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن دارد که در دو سال به ۴۰ هزار تن رسیده است، اما سال گذشته به‌دلیل نوسانات ارزی به ۲۵ هزار تن از این ظرفیت رسیدیم. خط تولید اتصالات نیز گام دیگری بود که مدیرعامل شرکت‌هامون نایزه به آن اشاره و هدف از راه‌اندازی این خط تولید را گسترش و حفظ حضور در بازارهای خارجی عنوان کرد و افزود: برای حضور در بازار صادرات و حفظ کیفیت در بخش اتصالات، خط تولید به روش ریخته‌گری فوم فداشونده (Lost Foam Casting) که یکی از پیشرفته‌ترین خط‌های تولید در جهان است را وارد و راه‌اندازی کردیم. به گفته تکیان، با آغاز به کار این خط تولید بود که شرکت‌هامون‌ نایزه توانست در بخش‌های گوناگون ریخته‌گری مانند قطعات شیرآلات، قطعات خودرو، مبلمان شهری، رادیاتورهای دکوراتیو چدنی و... نیز ورود کند.

تکیان ادامه داد: اما فعالیت‌های شرکت‌هامون نایزه به این تولیدات ختم نشد و سال ۹۳ در یک نمایشگاه بین‌المللی با مشاهده پایه‌های توزیع برق چدنی که تولید آمریکا بود متوجه شدند می‌توانند در این حوزه نیز ورود کرده و باتوجه به شرایط خاکی و آب و هوایی کشور از این تکنولوژی بهره برند. وی با بیان این موضوع ادامه داد: زمانی که کاتالوگ چنین پایه‌های توزیع برق چدنی را در غرفه آمریکا در نمایشگاه بین‌المللی مشاهده کردیم بدون نمونه یا اطلاعاتی در این زمینه، شروع به تحقیق و بررسی کردیم. تا اینکه بالاخره سال ۹۷ موفق به تولید شدیم. او با اشاره به نوع خاک کشور به ویژه در بخش جنوب و شرق که خاصیت خورندگی دارد گفت: چنین پایه‌های توزیع برق چدنی می‌تواند جایگزین مناسبی در مقایسه با پایه‌های سیمانی باشد که به مرور زمان بر اثر جنس خاک و فرسایش خورده و از بین می‌رود.  مدیر عامل شرکت‌هامون نایزه در این زمینه افزود: در همین زمان بود که کمیته‌ای به سرپرستی توزیع برق شمال کرمان شکل گرفت که متخصصان حوزه برق نیز در آن حضور داشتند. در آنجا تحت عنوان کمیته مقاوم‌سازی شبکه توزیع، استفاده از چنین پایه‌های چدنی به‌عنوان راهکار بلندمدت مطرح و در چند شهر از جمله کرمان، خوزستان، کرمانشاه و تهران به‌صورت پایلوت مورد استفاده قرار دادیم تا شاهدی برای نشان دادن مقاومت و دوام این محصول باشد.

مدیرعامل شرکت‌هامون نایزه با تاکید بر اینکه ایران بعد از آمریکا و چین سومین کشوری است که به این تکنولوژی مجهز شده بیان کرد: درحال‌حاضر سه مدل پایه سیمانی، چوبی و چدنی برای توزیع برق وجود دارد که باتوجه به وزن کمتر پایه‌های چدنی نسبت به پایه‌های سیمانی، مقاومت بیشتر در برابر حادثه و خورندگی، انعطاف‌پذیری بالاتر، سرعت نصب بالا، عمر مفید بالای ۵۰ سال و... در بلندمدت استفاده از این پایه‌ها را به صرفه‌تر کرده است. تکیان ادامه داد: درکشورهای پیشرفته زمانی که صحبت از زیرساخت‌های آب شرب می‌شود تنها گزینه‌ پیشنهادی‌شان لوله چدن‌نشکن است. چون هم از نظر کیفیت، میزان هدررفت آب، مقرون به صرفه بودن و عمر مفید نسبت به مدل‌های دیگر چند پله بالاتر است. اما در ایران اغلب به قیمت خرید نگاه می‌شود بدون آنکه به میزان هدررفت آب و عمر مفید محصول توجه کنند.

وی تاکید کرد: درحال‌حاضر میزان هدررفت آب در کشور ۲۵ درصد است و در برخی از استان‌ها به ۴۰ درصد نیز می‌رسد؛ این درحالی است که در کشورهای پیشرفته این میزان هدررفت آب تنها کمتر از ۷ درصد است و ما تضمین می‌کنیم در ایران با استفاده از لوله و اتصالات چدنی این میزان هدررفت را به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسانیم. به باور تکیان، استفاده از محصولاتی با کیفیت بهتر و طول عمر بالاتر نیاز به یک مدیریت درست دارد تا بتوان دست‌اندرکاران را متقاعد کرد در دراز مدت استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند کاملا به صرفه و اقتصادی نیز باشد.