چالش اختلال در توازن شبکه برق

عباس کریمی مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم کرج، با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد»، گفت: خوشبختانه با وصول بخشی از مطالبات خود از وزارت نیرو، توانستیم عملیات تعمیرات و اوورهال نیروگاه را در زمان مناسب انجام دهیم و از ابتدای خرداد ماه با حداکثر توان در خدمت شبکه برق کشور باشیم.وی درباره سرمایه‌گذاری جدید در بخش نیروگاهی، افزود: متاسفانه بنا به دلایل اقتصادی و چالش‌های نیروگاه‌ها در وصول مطالبات خود از وزارت نیرو، قیمت پایین برق و افزایش هزینه‌های جاری، سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی در ایران توجیه اقتصادی ندارد. نکته دیگری که سرمایه‌گذاری روی توسعه نیروگاه‌های برق کشور را دشوار می‌کند، بحث عدم نیاز به برق در دوران غیرپیک است. همان طور که می‌دانید، ایران تنها چهار ماه از سال با چالش کمبود برق مواجه بوده و در بقیه فصول سال، مشکلی به جهت تامین برق در کشور وجود ندارد. بنابراین دولت نیز آنچنان رغبتی به منظور افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور ندارد.

مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم با بیان اینکه نیروگاه منتظر قائم حدود ۳ درصد از برق کشور را تامین می‌کند، گفت: به‌طور حتم چنانچه بخش خصوصی دریابد که با سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی از حاشیه سود مطمئن و توجیه‌پذیری اقتصادی برخوردار هستند، در این بخش ورود کرده و سهم بازار خود را افزایش می‌دهند.کریمی درباره حادثه‌ای که چندی پیش در نیروگاه منتظر قائم روی داد و موجب آسیب دیدگی یکی از بویلرهای بخار این نیروگاه شد، گفت: با توجه به قدمت نیروگاه منتظر قائم، بروز حادثه در این نیروگاه خیلی دور از انتظار نیست؛ در آخرین رخداد، یکی از واحدهای گاز نیروگاه دچار نقص فنی و به دنبال آن آسیب دیدگی یکی از بویلرها شد. در آن مقطع -پیش از دوران پیک مصرف- با تلاش شبانه روزی مهندسان و پرسنل نیروگاه، توانستیم در یک اقدام بی‌سابقه طی مدت زمان ۵۰ روز، واحد آسیب دیده را تعمیر و به مدار بازگردانیم. این در حالی است که در موارد مشابه، رفع ایراد و بازگرداندن واحد به مدار، دستکم چهار ماه زمان می‌برد.

وی در مورد فعالیت‌های نیروگاه منتظر قائم در زمینه بازسازی قطعات و تجهیزات، تصریح کرد: نیروگاه منتظر قائم در سال ۱۳۵۰ راه‌اندازی شده و بسیاری از قطعات آن یا دیگر تولید نمی‌شود یا دسترسی به آن غیرممکن است. یکی از دیگر اقدامات مهم و قابل تقدیر همکارانم در نیروگاه منتظر قائم، بازسازی قطعات و تجهیزات نیروگاه و به کارگیری مجدد آنها در سیستم است. در بسیاری از موارد برای نخستین بار قطعات مورد نیاز نیروگاه در کارگاه‌های ما مهندسی معکوس و بازسازی شدند که این مورد نیز در ایران کم سابقه است.مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم با اشاره به مشکلات نیروگاه‌هایی با طول عمر بالا، گفت: نخستین چالش نیروگاه‌های قدیمی، ساختار مدیریتی آنها است. بسیاری از این نیروگاه‌ها دولتی بوده و تغییر ساختار آنها به یک بنگاه خصوصی، کار دشواری است. معتقدم چنانچه بنگاه‌های اقتصادی نتوانند با موقعیت روز تطبیق پیدا کنند، آینده روشنی ندارند.کریمی تصریح کرد: تعمیر، نگهداری، کنترل سیستم‌های حفاظتی و مصرف آب نیروگاه منتظر قائم، از دیگر دغدغه‌های ما در سال جاری است که امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده در این زمینه‌ها، بتوانیم این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

وی درباره مصرف آب نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گفت: مصرف آب نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به آورده آنها بسیار ناچیز است. هدررفت آب در شبکه آبفا و بخش کشاورزی عامل اصلی کمبود آب در کشور است نه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی. با این وجود در سال‌های اخیر به منظور صرفه جویی در مصرف آب، ضمن تصفیه پساب، آن را مجددا به چرخه تولید بازگردانده و از آن استفاده می‌کنیم.مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم ضمن تاکید بر به‌روز رسانی نیروگاه‌های گازی و تبدیل آنها به نیروگاه سیکل ترکیبی، اعلام کرد: در گذشته حداقل استاندارد راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ۳۰ درصد بود و در حال حاضر این رقم حدود ۴۵ درصد است. معتقدم در صورتی که تمامی نیروگاه‌های گازی ایران تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شوند، راندمان استاندارد نیز افزایش می‌یابد و نیروگاه‌ها مجبورند به سمت نوسازی و بهینه‌سازی پیش بروند.

کریمی در واکنش به سوالی مبنی بر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: هر چند ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار هزینه بر است، اما به‌طور حتم با توجه به مزیت‌های زیست محیطی این نیروگاه‌ها، ایجاد و توسعه آنها باید در اولویت باشد. وی افزود: همان طور که می‌دانید نیروگاه‌های گازی در ایران هزینه چندانی بابت گاز مصرفی خود پرداخت نمی‌کنند؛ زیرا قیمت حامل‌های انرژی در ایران از جمله گاز بسیار ارزان است. بنابراین اگر قیمت گاز برای نیروگاه‌ها به‌صورت واقعی محاسبه شود، آنگاه شاید هزینه ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر آنقدرها هم با نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تفاوت نکند. مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم کرج با اشاره به تاریخچه این نیروگاه، گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی منتظر قائم وابسته به شرکت توسعه برق و انرژی سپهر، شامل ۴ واحد بخار ۱۵۰ مگاواتی است که شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۳۵۰ آن را بهره برداری کرد. همچنین این نیروگاه شامل ۶ واحد گازی و سه واحد بخار ترکیبی بوده که با وجود آنها در مجموع توان تولیدی اسمی این نیروگاه حدود یک هزار و ۶۲۰ مگاوات است.