راهکار افزایش ایمنی در شبکه توزیع

وی با بیان اینکه هامون نایزه نخستین شرکت تولیدکننده پایه‌های چدن نشکن مخروطی مورد استفاده در صنعت برق در خاورمیانه و سومین در جهان است، افزود: این محصول هم اکنون تاییدیه فنی شرکت توانیر را دارد و شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور می‌توانند از این محصول برای افزایش ضریب ایمنی استفاده کنند. در همین رابطه، نخستین قرارداد برای تامین پایه‌های چدن نشکن مخروطی با شرکت توزیع برق استان اصفهان منعقد شده است. مدیرعامل شرکت هامون نایزه درباره کاربرد این پایه‌ها در مناطق مختلف جغرافیایی، گفت: در اصل این پایه‌ها به منظور افزایش ایمنی و پایداری استحکام در سیستم توزیع به کار می‌روند. اگر بخواهم به‌طور جزئی‌تر در این مورد صحبت کنم، باید بگویم که این پایه‌ها در مناطقی با آب و هوای شرجی مانند استان گیلان، مازندران، بوشهر، بندرعباس، خوزستان و... که احتمال خوردگی یا فرسایش پایه‎های معمولی است، کاربرد دارد. این پایه‌ها همچنین در مناطق کوهستانی که نصب پایه‌های سیمانی میسر نیست، کاربرد فراوانی دارد.

تکیان با اشاره به فعالیت‌های شرکت در حوزه صنعت آب نیز گفت: در حوزه آب در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از خلاقیت مهندسان، نسبت به ارتقای کیفیت لوله‌های چدن نشکن و لوله‌های مقاوم در برابر زلزله نیز اقدام کردیم. این محصول جدید تا پایان سال جاری به سبد محصولاتمان اضافه خواهد شد. وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته برای لوله‌کشی‌های آب در صنعت کشاورزی نیز از لوله‌های چدن نشکن استفاده می‌کنند، گفت: لوله‌هایی که جنس یا ماده اولیه آن‌ها از پلی اتیلن باشد، در طولانی مدت عنصری را به آب اضافه می‌کند که برای بدن انسان مضر است. مدیرعامل شرکت هامون نایزه در مورد برنامه‌های این شرکت در ۶ ماه دوم سال ۹۸ گفت: همان‌طور که گفته شد ارائه نسل جدید لوله‌های آب مقاوم در برابر زلزله اولویت نخست ما برای ۶ ماه دوم سال جاری است. ارائه ۲ محصول دیگر در حوزه آب و توسعه بازار پایه‌های چدن نشکن برق نیز از دیگر برنامه‌های مهم شرکت تا پایان سال خواهد بود.

تکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو یا زیرمجموعه‌های آن گفت: با وجود اینکه همواره بدهی‌های سنگینی (نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان) از سنوات گذشته به جا مانده، اما رخدادی که اکنون با آن رو به رو هستیم، وصول مطالبات به صورت اسناد یا اوراق قرضه است. وی در مورد فعالیت‌های صادراتی شرکت نیز اعلام کرد: خوشبختانه سال گذشته توانستیم مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده صادرات محصولات را به موقع و کامل انجام دهیم. همچنین برای سال ۹۸ نیز راهبرد مشخصی درباره صادرات پیش‌بینی کردیم که نزدیک به ۲ برابر سال گذشته بوده و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد از این برنامه ریزی محقق شده است. مدیرعامل شرکت هامون نایزه ادامه داد: یکی از مواردی که به ما کمک کرد تا مشکل کمبود نقدینگی را در مجموعه برطرف کنیم، توسعه صادرات بود. بنابراین توسعه بازارهای صادراتی یکی از برنامه‌های اصلی ما در آینده خواهد بود. هم اکنون بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق و عمان و همچنین کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا از مشتریان ما هستند.

تکیان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه صادرات گفت: در حال حاضر در تلاشیم تا معتبرترین استاندارد کیفت محصول را از آلمان دریافت کنیم که در صورت موفقیت در قضیه، محصولات ما از نظر قیمت و کیفیت رقابت‌پذیری بسیار بالایی خواهد داشت. وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صادرات محصول به خارج از کشور گفت: بزرگ‌ترین مشکل در بحث صادرات، موضوع حمل‌و‌نقل کالا و محدودیت‌های موجود به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران است. این موضوع باعث می‌شود هزینه تمام‌شده کالا برای مشتریان افزایش یابد. مدیرعامل شرکت هامون نایزه تصریح کرد: محصولات چدنی تولیدشده شرکت هامون نایزه، قیمت اولیه نسبتا بالایی دارند؛ اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشت، مزایای بی‌شمار استفاده از این محصولات است. طبق آمار مهندسی آب و فاضلاب کشور، تعداد خرابی لوله‌های چدنی به‌طور تقریبی صفر است و نه تنها هزینه‌ای به شبکه و سیستم وارد نمی‌کند، بلکه همان‌طور که گفته شد موجب افزایش ایمنی و استحکام و همچنین مقاومت در برابر زلزله خواهند شد.

تکیان ادامه داد: هم‌اکنون شبکه آب‌رسانی کشور برای اینکه فرآیند آب‌رسانی به مقصد در زمان بروز حادثه قطع نشود، اقدام به نصب مخازنی در طول مسیر می‌کند. چنانچه از این لوله‌ها در شبکه استفاده شود، دیگر نیازی به نصب این مخازن نخواهد بود و این به معنای کاهش هزینه‌ها است. وی با بیان اینکه استفاده از لوله‌های چدنی نشکن به کاهش چشمگیر هدررفت آب کمک می‌کند، افزود: همان‌طور که می‌دانید ایران کشوری است که بیشتر نواحی آن خشک و بیابانی بوده و آب یک عنصر حیاتی برای این سرزمین محسوب می‌شود. بنابراین دولت باید با تدابیر ویژه و استفاده از محصولات با کیفیت، تا حد ممکن از هدررفت آب جلوگیری کند. استفاده از لوله‌های یادشده به میزان قابل‌توجهی به کاهش هدررفت آب کمک خواهد کرد.