بهره‌برداری سومین واحد بخار نیروگاه جهرم در سال آینده

به گفته وی، در صورت بهره‌برداری از واحد سوم بخار نیروگاه جهرم، ظرفیت نهایی آن به یک هزار و ۴۴۴ مگاوات افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم با اشاره به پیشینه این نیروگاه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، در ۶ واحد گازی و سه واحد بخار خلاصه شده که ۶ واحد گازی آن در سال ۱۳۸۷ تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. کنعان ادامه داد: در سال ۱۳۹۳، از محل رد دیون، سازمان خصوصی‌سازی نیروگاه جهرم را به بانک‌های سپه، ملت، تجارت، گروه مالی ملت و پست بانک واگذار کرد که بانک سپه با داشتن ۷۱ درصد از سهام، سهامدار عمده این نیروگاه است. وی با اشاره به تکالیف مجمع پس از واگذاری نیروگاه گفت: بهره‌برداری از واحدهای گازی و تکمیل طرح‌های بخار نیروگاه و همچنین عرضه سهام این شرکت (توسعه مولد نیروگاهی جهرم) در بورس به منظور خروج بانک‌ها از بنگاهداری، از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های هیات‌مدیره بود.

کنعان درباره گشایش نماد «بجهرم» در بورس نیز گفت: پس از تلاش‌های فراوان، توانستیم هفته گذشته حضورمان در فرابورس را قطعی کنیم. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از عرضه سهام این شرکت در فرابورس انجام گرفت و ما توانستیم در این زمینه رکورد بزنیم. وی با بیان اینکه شفافیت اقتصادی و حفظ منافع سهامداران دو اولویت اصلی شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم است، گفت: برای اینکه وضعیت اقتصادی یک بنگاه همواره مطلوب باشد، مدیریت منابع باید با دانش، تخصص و تعهد ویژه انجام شود. برنامه‌ریزی و برنامه محور بودن ارکان مختلف شرکت، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل موفقیت و پویایی این بنگاه اقتصادی است. مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم با بیان اینکه در وضعیت اقتصادی فعلی، بنگاه‌هایی که بتوانند به حیات خود ادامه بدهند، کار بزرگی انجام داده‌اند، گفت: همواره تلاش کردیم تا به تمامی تعهدات خود در حوزه‌های مالی پایبند باشیم. درحال‌حاضر هیچ یک از پیمانکاران یا دستگاه‌های دولتی مانند سازمان امور مالیاتی، مطالبه‌ای از شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم ندارند.

کنعان با اشاره به انجام به موقع عملیات تعمیرات و اورهال واحدهای گازی نیروگاه جهرم گفت: در زمستان ۹۶، سه واحد و در زمستان ۹۷، یکی از واحدهای گازی نیروگاه را اورهال کردیم و توانستیم بدون هیچ‌گونه مشکلی پیک مصرف برق سال‌جاری را پشت‌سر بگذاریم. مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا زمستان سال ۱۴۰۰ هیچ‌کدام از واحدهای گازی نیروگاه جهرم نیاز به اورهال ندارند. وی با اشاره به طرح‌های انجام شده به منظور افزایش کارآیی در نیروگاه جهرم افزود: دو طرح مدیا و IGV+ برای ۶ واحد گازی، به منظور افزایش کارآیی و به دنبال آن افزایش تولید انرژی برق در دوران پیک مصرف وارد مدار می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در توضیح طرح مدیا گفت: در پاییز و زمستان به علت پایین بودن دمای محیط، توان خروجی توربین‌‌های گازی بیشتر است و به عبارت ساده با سیستم مدیا، وضعیت محیطی تابستان را شبیه به پاییز و زمستان می‌کنیم. سیستم مدیا موجب خنک شدن ۲۰ تا ۲۵ درجه‌ای هوای ورودی به توربین و افزایش ۱۴ تا ۱۵ درصدی توان خروجی توربین می‌شود. کنعان با بیان اینکه این شرکت از هیچ نوع تسهیلات بانکی استفاده نکرده، گفت: همان‌طور که می‌دانید بسیاری از نیروگاه‌های کشور در بازپرداخت تسهیلات خود با مشکل روبه‌رو هستند؛ اما نیروگاه جهرم به‌دلیل عدم استفاده از این تسهیلات با چالش بدهی‌های معوقه نیز مواجه نیست.

وی ضمن ارزیابی حضور نیروگاه‌ها در بازار سرمایه اعلام کرد: ورود یک بنگاه اقتصادی به بورس، موجب افزایش شفافیت و انضباط مالی و برنامه‌ای آن بنگاه می‌شود. بنابراین فلسفه حضور یک بنگاه اقتصادی در بازار سرمایه چیز بدی نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، کمک بازار سرمایه به بازار تولید و سود صحیح سرمایه گذاران از سرمایه‌گذاری در این بازار است. مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا یک سرمایه‌گذار پول رایج کشورش را به منظور سرمایه‌گذاری تبدیل به دلار و سکه نمی‌کند. متاسفانه در ایران به‌جز بازار ارز و سکه بازارهایی مانند بازار مسکن نیز از جذابیت بیشتری نسبت به بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. در یک اقتصاد سالم، سرمایه گذار باید تا حد ممکن از سود ناشی از تولید منتفع شود نه از بازارهای کاذبی مانند طلا و دلار.

کنعان با بیان اینکه سرمایه انسانی در ایران یکی از ارزشمندترین دارایی‌های اقتصاد این کشور است، گفت: آنچه امروز اقتصاد را با چالش مواجه ساخته، سوءمدیریت است. معتقدم چنانچه شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران حاکم باشد، بسیاری از مشکلات در اقتصاد خرد و کلان مرتفع خواهد شد. وی با انتقاد از قیمت پایین برق در ایران، گفت: متاسفانه قیمت حامل‌های انرژی در ایران بسیار پایین است و همین موضوع توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری روی نیروگاه‌ها را کاهش داده است. علاوه بر این دوره پرداخت هزینه تولید برق به نیروگاه‌ها، بسیار طولانی بوده و نیروگاه‌ها را با مشکل کمبود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش رو به رو کرده است. مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم ادامه داد: معتقدم تنها در صورت برطرف شدن این دو مشکل(پایین بودن قیمت برق و طولانی بودن دوره پرداخت)، وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت برق متحول خواهد شد؛ زیرا توسعه صنایع در سال‌های اخیر وزارت نیرو و به نوعی کشور را با مشکل کمبود برق مواجه کرده و نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های تولید برق در ایران احساس می‌شود.

کنعان در تشریح اهمیت انرژی برق گفت: صنعت برق یکی از زیرساخت‌های اصلی هر کشوری است و در صورت کمبود این انرژی با ارزش، بسیاری از صنایع برای ادامه فعالیت‌های خود با چالش مواجه می‌شوند. این موضوع ضرورت رسیدگی به وضعیت صنعت برق را دو‌چندان می‌کند.