ضرورت توسعه‌ سدسازی در ایران

ناصر ترکش‌دوز مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ایران کشوری سیل‌خیز است و بحث سیل، گسترش آن، تبعات آن و رابطه آن با انسان‌ها و شهرها و فجایعی که اگر در کنترل آن درست عمل نشود می‌تواند به‌دنبال داشته باشد، بحثی بسیار مهم و حیاتی است، چراکه با جان و مال مردم در ارتباط است.این کارشناس مهندسی آب و سدسازی نسبت به بارش‌های آتی در فصل‌های پاییز و زمستان به‌طور جدی هشدار داد و افزود: برخی بدون مطالعه و تفکر انتقاد می‌کنند و نمی‌دانند این انتقاد بدون تفکرشان بازی با جان و مال مردم است، بعضی می‌گویند با آبخیزداری می‌توان جلوی سیلاب‌ها را گرفت و نیازی به احداث سد نیست! باید برای این افراد توضیح داده شود که آبخیزداری، حداکثر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد توان پیشگیری از فرسایش خاک را داشته و نقش موثری در کنترل سیل ویرانگر ندارد، به‌ویژه که با تغییر اقلیم، وضعیت سیل‌خیزی مناطق مختلف کشور، بسیار دشوارتر شده است و در مواردی که بارندگی‌های شدید ادامه می‌یابد، مثل مورد اخیر، چنانچه بیش از سه روز بارندگی مداوم داشته باشیم، به هیچ‌وجه با آبخیزداری نمی‌شود از تخریب‌های سیل جلوگیری کرد و سیل را کنترل کرد؛ به‌طوری‌که اگر میزان بارش‌ها‌ی پیش رو در سال‌جاری حتی نصف سال گذشته هم باشد، میزان تخریب و جاری شدن سیلاب به همان مقدار سیلاب‌های اخیر خواهد بود، زیرا زمین‌ها درحال‌حاضر اشباع شده‌اند و دیگر ظرفیت خالی چندانی برای جذب در لایه‌های خاک باقی نمانده است.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند باید به رودخانه‌ها رسیدگی و آنها را لایروبی کرد و لایروبی این رودخانه‌ها در مدیریت سیل، بسیار مهم است. ما می‌گوییم، بله، رسیدگی به رودخانه‌ها و لایروبی آنها مهم است، اما تنها با لایروبی هم نمی‌توان بستر لازم برای دوره‌ بازگشت سیل‌ها را فراهم آورد و باز هم تنها کار منطقی و اساسی برای مهار سیلاب‌های عظیم و جلوگیری از بروز خسارت‌های جانی و مالی، سدسازی است. این شوخی نیست که عده‌‌ای بیایند بدون آگاهی و گاه از روی انگیزه‌های سیاسی بگویند نباید سد ساخت و سدسازی راه‌حل مهار سیلاب نیست، باید از این افراد پرسید به راستی چه سازه‌ای به جز یک سد بزرگ می‌تواند سیلابی با بزرگی دبی ۸ هزار مترمکعب بر ثانیه را مهار و کنترل کند.

این کارشناس ارشد امور آب اظهار کرد: اگر به گفته‌ این افراد ناآگاه عمل شود و روی رودخانه‌ سیلابی سدی ساخته نشود، وقتی آب وارد شهرها شد و فاجعه‌ای بزرگ رقم خورد، چه کسی پاسخگو است؟ آیا این افراد در آن زمان می‌آیند پاسخگوی اظهارات غیرکارشناسی خود باشند؟وی در ادامه با نزدیک شدن به «روز ملی صادرات» تصریح کرد: شرکت مهاب قدس طی سه سال گذشته هرساله به‌عنوان صادرکننده نمونه‌ ملی توسط سازمان تجارت ایران انتخاب شده و این در صورتی است که رسته‌ مهندس مشاور تنها ۳ سال است که در این رویداد لحاظ شده است.وی افزود: این شرکت به‌عنوان صادرکننده پیشکسوت خدمات فنی و مهندسی در ۵۰ سال گذشته توسط سازمان برنامه و بودجه شناسایی و انتخاب شد. هم اینک، «مهاب‌قدس» در جایگاهی قرار گرفته است که بسیاری از ابرشرکت‌های صاحب‌نام، برای جلب مشارکت و حضور مشترک با مهاب قدس در پروژه‌های مختلف اقصی نقاط دنیا با هم مسابقه می‌دهند.

ترکش‌دوز تصریح کرد: شاخصه‌های مختلفی در انتخاب مهاب قدس به‌عنوان صادرکننده نمونه‌ ملی تاثیرگذار بوده است. یکی از این شاخصه‌ها حفظ و نگهداری تجربیات و سرمایه‎های انسانی است. درحال‌حاضر میانگین ماندگاری نیروهای متخصص در این شرکت ۱۸ سال است و طی یک دهه گذشته، همواره تلاش کردیم نیروهای نخبه و ماهر با مدارک عالیه را از دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی جذب کنیم تا از حداقل ضریب خطا در فرآیندهای مشاوره‌ای برخوردار باشیم. طراحی و اجرای ساختار تضمین کیفیت یا جایگزینی «خرد جمعی» به‌جای «خرد فردی»، «برنامه‌ریزی و افزایش همدلی و هم‌افزایی» در میان مدیران ارشد، از شاخصه‌های اصلی در شرکت مهاب قدس است. ما با بهره‌گیری از دانش تحلیلگران خود، به مرور زمان حضور در بازارهای خارجی را بررسی و با ایجاد و توسعه‌ زیرساخت‌های لازم این مهم را اجرایی کردیم.

مدیرعامل مهاب قدس همچنین افزود: این شرکت با بهره‌مندی از خدمات بیش از ۲ هزار نیروی ماهر در ۵۱ رشته‌ تخصصی و بهره‌گیری از بهترین نخبگان و فارغ‌التحصیلان معتبرترین دانشگاه‌های جهان و با تاکید بر «حفظ و ارتقای کیفیت» در اجرای پروژه‌ها، «تعهد و مسوولیت‌پذیری»، «نخبه‌گرایی» و «جلب اعتماد» وظایف خود را با موفقیت به اتمام رسانده است. با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد و مردم ایران، به‌عنوان نماینده‌ شایسته‌ ‌جامعه‌‌ مهندسی کشور با حضور قدرتمند خود در مناقصات بین‌المللی با جلب نظر و مجاب کردن به حمایت سازمان‌ها، نهادهای مالی و معتبر جهانی از جمله بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آفریقا و سایر مراجع مهم بین‌المللی، توانستیم با پیروزی بر رقبای جهانی خود در عرصه ‌صدور خدمات فنی و مهندسی نام خود را در میان ۱۰ شرکت برتر دنیا در این حوزه به ثبت برسانیم و در بیش از ۱۲۰ مناقصه جهانی در فهرست کوتاه قرار بگیریم و برنده‌ نهایی ۳۰ مناقصه از این ۱۲۰ مناقصه برگزار شده باشیم.

خوشبختانه، به تازگی نیز توانستیم با راه‌اندازی نمایندگی خود در نپال، نسبت به انجام پروژه‌های عمرانی در این کشور اقدام کنیم. نپال، یکی از کشورهای پربارانی است که ظرفیت تولید انرژی برق‌آبی بالایی دارد. (این کشور تصمیم دارد در دو برنامه پنج ساله، ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی برق ‌آبی ایجاد کند.) سابقه‌ شرکت مهاب قدس در زمینه‌ سدسازی و نیروگاه‌های برق‌آبی در پروژه‌های بین‌المللی که در بیش از ۱۶کشور انجام داده است، مهم‌ترین دلیل انتخاب این شرکت به‌عنوان مشاور این پروژه است. بی‌تردید، بقای شرکت منوط به توسعه‌ فعالیت‌های مهاب قدس در بازارهای خارجی است و امیدوارم همچنان که تا به امروز سودآوری شرکت در این بخش بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده، از این پس نیز این روند موفقیت ادامه‌دار باشد.