تولید در محاصره چالش‌های داخلی

لاله زمانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز، با اعلام این مطلب به«دنیای‌اقتصاد» گفت: قوانین و مقررات دست‌وپاگیر دیگر مانع توسعه تولیدات داخلی است. به‌عنوان مثال، هم اکنون به‌دلیل محدودیت‌های مالی و بانکی که کشور با آن مواجه است، نمی‌توانیم هزینه مواد اولیه خود را به‌طور مستقیم به هیچ کدام از بانک‌های خارجی واریز کنیم. بنابراین به ناچار از راه صرافی‌ها و با هزینه بالاتر این فرآیند را طی می‌کنیم. حال مشکلی که در اینجا مطرح می‌شود، عدم ترخیص کالا از گمرک به‌دلیل ایرادات این ارگان دولتی به فرآیند واردات است. رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز ادامه داد: کمبود نقدینگی که یکی از مشکلات همیشگی صنایع بوده، در زمان حال به یک چالش اساسی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده است. همچنین بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل طولانی شدن روند وصول مطالبات، قادر به حفظ ریتم منظم تولید نیستند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان، واردات محصولات مشابه است. متاسفانه در سال‌های اخیر واردات رسمی محصولات مشابه‌ صورت گرفته است و این درحالی است که ما به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان باکیفیت مقره‌های سیلیکونی، تاکنون این محصول را به نزدیک به ۱۰ کشور دنیا صادر کرده‌ایم. زمانی، به دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: در سالی که رونق تولید نام دارد، شرکت‌های تولیدکننده داخلی علاوه بر مشکلات نقدینگی با مشکلات دیگری همچون تامین اجتماعی، وصول مطالبات به‌صورت اسناد خزانه اسلامی درگیر هستند و این موضوع، مانع ارتقای کیفیت محصولات می‌شود. البته درخصوص اسناد خزانه باید به این موضوع نیز اشاره کرد که متاسفانه هنوز روند مشخصی برای وصول این اسناد در نظر گرفته نشده است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز با اشاره به تاریخچه و زمینه‌های فعالیت این شرکت گفت: شرکت تابان نیرو شیراز از سال ۱۳۷۱ با هدف مشارکت در احداث خطوط توزیع و انتقال کشور فعالیت خود را آغاز کرد. از سال ۱۳۸۱ بخشی از فعالیت این شرکت در زمینه تولید مقره‌های کامپوزیت آغاز شد. این مجموعه با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، با انگیزه و خلاق در زمینه ساخت انواع مقره‌های سیلیکونی همواره یکی از شرکت‌های پیشگام در صنعت برق کشور بوده و اولویت خود را مبتنی بر ایمنی و سلامت محیط کار، نوآوری و کیفیت مثال‌زدنی تولیدات طبق آخرین تکنولوژی ساخت روز قرار داده است.