معضلات تولیدکنندگان تابلو برق

محمدعلی سعادتی رئیس هیات‌مدیره شرکت جابون، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت برق، گفت: برای بررسی موانع، مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت برق و به‌طور مشخص حوزه تولید، باید ضمن توجه به وضعیت بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی ایران، به ناهماهنگی‌ها و سوءتدبیر‌هایی که منجر به نتیجه نامطلوب شد نیز توجه کرد. وی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، گفت: معتقدم چنانچه تحریم‌های تحمیل شده بر اقتصاد ایران بر اقتصاد دیگری اعمال می‌شد، در مدت زمان کوتاهی آن اقتصاد فلج می‌شد؛ اما خوشبختانه این تحریم‌ها نه‌تنها نتوانست دشمنان را به اهداف‌شان برساند، بلکه فرصت‌هایی را نیز در اختیار تولیدکنندگان گذاشت. رئیس هیات‌مدیره شرکت جابون تصریح کرد: به‌نظرم با افزایش هماهنگی میان نهادها و همچنین برخورد مدبرانه با مسائل، بسیاری از چالش‌های صنایع برطرف خواهد شد. هم‌اکنون بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی تولیدکنندگان تابلو برق، وضعیت رکودی – تورمی حاکم بر اقتصاد است.

سعادتی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی از جمله شرکت تولیدی جابون، تنها از ۳۵درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند، گفت: در چنین وضعیتی نه‌تنها هزینه تولید افزایش می‌یابد، بلکه دیگر جایی برای سرمایه‌گذاری جدید نیست. متاسفانه ناتوانی در سرمایه‌گذاری روی توسعه صنعت تابلوسازی، موجب تنزل جایگاه ایران در میان کشورهای تولیدکننده این محصول شده است. وی افزود: عدم پرداخت به‌موقع مطالبات تابلوسازان و آزادی تضامین شرکت‌های تولیدی، دیگر مشکل این بخش بوده که ضربه سنگینی به تولیدکنندگان وارد و به‌دنبال آن معضل کمبود نقدینگی را تشدید کرده است. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلو برق، ادامه داد: فرآیندهای اداری و حقوقی نسبت به گذشته بهبود یافته؛ اما هنوز بسیاری از تولیدکنندگان نمی‌توانند حق و حقوق خود را در زمینه آزادی وصول مطالبات و آزادی تضامین احقاق کنند. سعادتی ادامه داد: چندی پیش قوه‌قضائیه سامانه‌ای را برای ثبت شکایت برای آزادی تضامین شرکت‌های خصوصی راه‌اندازی کرد. مدیرعامل شرکت ما (جابون) به‌منظور پیگیری همین مورد اقدام به ثبت شکایت در سامانه‌ای کرد. چند روز بعد در تماس تلفنی با شرکت، اعلام شد: چنانچه این مشکل منجر به تعطیلی واحد تولیدی شده باشد، دستگاه قضا به آن ورود می‌کند.

وی افزود: تامین ارز به‌منظور واردات مواد اولیه یا تجهیزات موردنیاز واحدهای تولیدی، دیگر معضل این روزهای واحدهای تولیدی است. طولانی بودن زمان تخصیص، ریسک و هزینه بالای انتقال ارز، از جمله موارد تاثیرگذار در هزینه تمام‌شده محصول است. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلو برق با اشاره به هزینه‌های واسطه‌های داخلی و خارجی در هنگام انتقال ارز، گفت: درحال‌حاضر تولیدکنندگان باید ۱۰ تا۱۵درصد ارزش خرید را به‌واسطه‌ها بپردازند؛ در غیر این صورت کار خریدهای خارجی انجام نمی‌شود. سعادتی با انتقاد از روند طولانی ترخیص کالا از گمرک، گفت: پیش‌تر ترخیص کالا از گمرک به‌طور میانگین سه روز کاری زمان می‌برد؛ در حالی که اکنون برای ترخیص همان کالا با وجود توسعه دولت الکترونیک، به‌طور میانگین ۷ روز کاری زمان نیاز است. وی در مورد مالیات بر تسعیر نرخ ارز که از تولیدکنندگان وصول می‌شود نیز اظهار کرد: افزایش نرخ ارز به استثنای بالا بردن قدرت رقابت با فروشندگان خارجی سود دیگری برای تولیدکنندگان ندارد و نباید از آنان به این دلیل مالیات اضافه دریافت کرد. به‌عنوان مثال، فرض کنید تولیدکننده‌ای در حساب بانکی خود در داخل کشور یک میلیون یورو موجودی دارد. چنانچه قیمت ارز افزایش یابد، قیمت کالاها یا مواد اولیه وارداتی نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین تولیدکننده نباید بابت موجودی این حساب ارزی مالیاتی پرداخت کند.

رئیس هیات‌مدیره شرکت جابون درباره مالیات ارزش افزوده نیز مطرح کرد: بسیاری از مشتریان صنف تابلو برق، شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی هستند. وصول مالیات ارزش افزوده از این مشتریان فرآیند دشوار و زمانبری است و در موارد متعدد خریداران تا مدت‌ها و گاه هیچ‌وقت مالیات ارزش افزوده خود را پرداخت نمی‌کنند. سعادتی اعلام کرد: موانع و مشکلات دیگری از جمله هزینه‌های بیمه تامین‌اجتماعی بر سر راه تولید و توسعه وجود دارد. در هر حال امیدوارم مسوولان با رفع این مشکلات و حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی، با افزایش اشتغال‌زایی کشور را بیش از پیش از مزایای خودکفایی و افزایش تولید داخلی بهره‌مند کنند. رئیس هیات‌مدیره شرکت جابون با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت این شرکت، گفت: بیش از سه دهه پیش شرکت جابون با امکانات بسیار محدود و بهره‌مندی از همکاری حدود ۱۰ نفر، فعالیت خود را در صنعت تابلوسازی برق در وضعیتی شروع کرد که تابلوسازان توانمند و باتجربه از ده‌ها سال قبل در این صنعت حضور داشتند. سعادتی تصریح کرد: اگرچه در ابتدا امکانات و میزان تولید جابون چندان قابل‌توجه نبود، اما این شرکت با تلاش مستمر، بهره‌مندی از نیروهای متخصص و به‌کارگیری ماشین‌آلات مدرن، توانست به سرعت جایگاه ویژه خود را کسب و تثبیت کند. به گفته وی، عمده فعالیت شرکت جابون، ساخت تابلوهای برق فشار ضعیف و متوسط (ثابت-کشویی) تا سطح ولتاژ ۳۶KV است.