مزیت لوله‌های چدن نشکن  در صنعت آب و برق

مجید تکیان مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه، با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امروزه در دنیا لوله‌های چدن نشکن به‌دلیل مقاومت در برابر خوردگی، دوام بالا و عدم نفوذ مواد آلوده به‌دلیل عایق مناسب، بیشترین کاربرد را در بحث توزیع و انتقال آب آشامیدنی دارند. وی با بیان اینکه این لوله‌ها دیرتر از سایر کشورهای توسعه‌یافته در صنعت آب و فاضلاب استفاده شد، افزود: در سال‌های گذشته کارفرمایان به‌دلیل گران بودن لوله‌های چدن نشکن نسبت به لوله‌های آهنی و پلی‌اتیلن، از این نوع لوله‌ها استفاده نمی‌کردند؛ اما خوشبختانه شرکت‌های آب و فاضلاب رفته‌رفته به این نتیجه رسیدند که پایداری شبکه و سلامت آب آشامیدنی، نسبت به هزینه ریالی اولویت دارد. همچنین دوام و ماندگاری بالای این لوله‌ها و عدم نیاز به تعمیر یا تعویض لوله پس از چند سال استفاده، نظر کارفرمایان درباره استفاده از لوله‌های چدن نشکن را تغییر داد.  مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه تصریح کرد: متاسفانه میزان هدررفت آب در شبکه توزیع آب کشور رقم قابل‌توجهی است.

طبق اعلام رسانه‌های رسمی داخلی، نزدیک به ۲۴ درصد از آبی که از مبدا آزاد می‌شود تا به‌دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد، در شبکه توزیع از بین می‌رود که البته دلایل مختلف و متعددی دارد. تکیان با بیان اینکه در صورت استفاده از لوله‌های چدن نشکن در شبکه توزیع آب هدررفت این مایع حیات به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد، گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده، امیدواریم سال آینده (۱۳۹۹) بتوانیم دست‌کم ۲ پروژه را به منظور استفاده از لوله‌های چدن نشکن در شبکه توزیع آب آشامیدنی با هدف کاهش هدر رفت و با سرمایه‌گذاری صددرصدی بخش‌خصوصی انجام دهیم.  مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این شرکت، گفت: فعالیت شرکت هامون‌نایزه از سال ۱۳۸۵ شروع شد و در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. تولید انواع لوله‌های چدن نشکن مورد استفاده در توزیع و انتقال آب آشامیدنی با بهره‌گیری از جدیدترین ماشین‌آلات و فناوری‌های روز دنیا و مطابق با استانداردهای جهانی از جمله ۱ISO۲۵۳ و EN۵۴۵، بیشترین سهم در سبد محصولات شرکت هامون‌نایزه را به خود اختصاص داده است.  تکیان با بیان اینکه نخستین تولیدکننده پایه‌های برق چدن نشکن در کلاس‌های کاری ۲۰ و ۳۲ کیلوولت در خاورمیانه هستیم، ادامه داد: به توجه به رتبه جمهوری‌اسلامی ایران در میان کشورهای زلزله‌خیز دنیا، استفاده از محصولاتی که در برابر ارتعاشات مقاوم باشند، امری ضروری است.  وی با بیان اینکه پایداری شبکه توزیع برق برای وزارت نیرو یک اولویت است، افزود: پایه‌های برق سیمانی در مناطقی مانند شمال و جنوب ایران که آب و هوای شرجی دارند و خورندگی خاک بسیار بالا است، مناسب نیست؛ زیرا رطوبت هوا به مرور زمان باعث خوردگی سیمان و میلگرد درون پایه‌های برق سیمانی شده و ممکن است با وزش یک باد شدید، پایه برق افتاده و برق مناطق فراوانی را قطع کند.  مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه درباره پروژه‌های موفق شرکت هامون‌نایزه در سال ۹۸ در زمینه پایه‌های برق چدن نشکن گفت: شرکت‌های توزیع برق عمده مشتریان ما در بحث پایه‌های برق چدن نشکن را تشکیل می‌دهند و بزرگ‌ترین مشتری ما تاکنون شرکت توزیع برق استان اصفهان بوده است. 

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت هامون‌نایزه، گفت: تولید ۲ محصول جدید در حوزه صنعت آب و فاضلاب و تولید یک محصول جدید در حوزه لوله‌های چدن نشکن به منظور حرکت به سمت تکمیل زنجیره تولید، از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت است.  مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه در پاسخ به این سوال که چگونه در بی‌ثباتی بازارهای اقتصادی توانستید معضل کمبود نقدینگی را برطرف کنید، گفت: ضمن بهره‌گیری از خرد جمعی، توانستیم با کمک برخی بانک‌ها، خط اعتباری داخلی را به منظور تامین اعتبار لازم برای تامین‌کنندگان مواد اولیه خود بازکنیم.  همین موضوع به ما کمک کرد تا ضمن مدیریت هزینه تاخیر زمان دریافت مطالبات، معضل کمبود نقدینگی که امروزه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجه هستند را تا حد زیادی برطرف کنیم. تکیان درباره صادرات محصول به خارج از کشور نیز گفت: از ابتدای تاسیس شرکت، صادرات به‌عنوان یکی از مباحث و محورهای اساسی شرکت مطرح بود. در هدف‌گذاری ابتدایی مدیران شرکت، قرار شد در ۱۰ سال به ۶۰ میلیون دلار صادرات سالانه دست یابیم. در چهار سال نخست، شرکت مطابق با هدف‌گذاری انجام شده فعالیت‌های صادراتی خود را انجام می‌داد. متاسفانه با تغییر وضعیت اقتصادی و افزایش ناامنی در منطقه خاورمیانه، صادرات به مرور کاهش یافت. وی افزود: باتوجه به موارد یاد شده، از سال ۱۳۹۶ تاکنون به‌دلیل مطالعه، بررسی و ورود به بازارهای صادراتی جدید، توانستیم نمودار صادرات شرکت را دوباره صعودی کنیم. هم‌اکنون برخی از کشورهای اروپایی از جمله اوکراین، اسلوونی، بوسنی و اسپانیا، بازارهای مهم صادراتی شرکت هستند. مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه با اشاره به موانع و مشکلات پیش‌روی تولید و صادرات محصول گفت: شاید یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش‌هایی که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران است. افزایش هزینه‌ها و به‌دنبال آن افزایش قیمت تمام‌شده در درازمدت، موجب عدم رقابت‌پذیری محصولات در بازارهای صادراتی می‌شود و این تنها بخشی از مشکل ناشی از تحریم‌ها است.  تکیان با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۵۰ نفر به‌طور مستقیم در هامون‌نایزه مشغول به کار هستند گفت: در صورت رسیدن ظرفیت تولید به رقم نهایی، میزان اشتغال در شرکت نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ نفر خواهد بود.