ضرورت تغییر نگاه سیاست‌گذاران به صنعت برق

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی تصریح کرد: عدم افزایش تعرفه برق در سال‌های اخیر، معضل کمبود نقدینگی نیروگاه‌ها را بیش از پیش بزرگ کرده است. همچنین قیمت بسیاری از تجهیزات و قطعات مورد استفاده در نیروگاه‌های حرارتی، افزایش یافته و مدیر یک نیروگاه برای تامین این قطعات با مشکل مواجه است. فرهور درباره تعطیلی این نیروگاه به‌دلیل آلودگی هوا، گفت: حفظ محیط‌زیست یک تکلیف اجتماعی است و تمامی افراد یک جامعه، وظیفه حفظ و حراست از محیط‌زیست را بر عهده دارند. در دومین روز از بهمن ماه، میزان مصرف گاز طبیعی در کشور، ۷۹۲ میلیون مترمکعب بوده که بیش از ۸۰ درصد آن، مربوط به مصرف گاز خانگی است. این درحالی است که اگر تمامی نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور بخواهند با سوخت گاز طبیعی کار کنند به ۱۷۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیاز دارند.وی ضمن درخواست از مصرف‌کنندگان به منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز، افزود: چنانچه هر شهروند تنها ۱۰ درصد از مصرف گاز و برق را کاهش دهد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز کمتر مصرف خواهد شد.مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه در صورت کمبود گاز در کشور، نخستین جایی که سوخت گاز طبیعی‌اش قطع خواهد شد نیروگاه‌ها هستند، گفت: وزارت نیرو نیز همین سیاست را دارد و چنانچه کمبودی در بحث انرژی برق پیش آید، اولویت تامین برق برای مصرف‌کنندگان خانگی است.

 

فرهور ادامه داد: استاندار نماینده دولت در استان است و اگر استاندار قزوین و مقامات قضایی به این جمع‌بندی رسیده باشند که نیروگاه باید خاموش و تعطیل شود، چاره‌ای به‌جز پذیرش این حکم نداریم.وی گفت: به‌جز نیروگاه‌های رودشور و کاسپین، الباقی نیروگاه‌های حرارتی کشور کلاس E هستند و راندمان آنها از یک میزان بیشتر افزایش نمی‌یابد. در واقع برای افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی، باید سیاست‌گذاران، نگاه خود را به این صنعت تغییر دهند.مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی با اشاره به پیک مصرف برق سال آینده (۱۳۹۹)، گفت: به‌طور معمول تعمیرات نیروگاه از اواخر مهر تا اردیبهشت ماه انجام می‌شود تا مشکلی از بابت تامین برق در دوران پیک وجود نداشته باشد. همچنین برنامه‌ریزی مناسبی برای ساخت و تامین برخی از قطعات صورت گرفته و به نظرم جای نگرانی در نیروگاه شهید رجایی برای تولید برق در تابستان ۹۹ نیست.فرهور درباره سرمایه‌گذاری روی واحدهای نیروگاهی جدید و نوسازی واحدهای قدیمی گفت: باید بتوانیم برای کمک بیشتر به اقتصاد کلان کشور، راندمان نیروگاه‌ها را افزایش دهیم. برای این کار بازنشست شدن یکسری از نیروگاه‌های قدیمی اجتناب‌ناپذیر است. اما تامین سرمایه برای ساخت نیروگاه جدید، کار آسانی نیست و نیازمند زمان و تغییر نگاه سیاست‌گذار به صنعت برق است.

این کارشناس صنعت برق افزود: معتقدم نیروگاه‌هایی که راندمان آنها بسیار پایین است، باید به تدریج با نیروگاه‌های CHP (تولید پراکنده) تعویض شوند. در گام بعدی، باید نوسازی نیروگاه‌هایی که قدمت آنها بیش از ۲۰ سال است در دستور کار قرار گیرد.مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی تصریح کرد: اگر بتوانیم نوسازی نیروگاه‌ها را به معنای واقعی کلمه انجام دهیم، بخش بزرگی از کمبودها در زمان پیک برای مدت کوتاه برطرف خواهد شد و هزینه‌های آتی تعمیرات کاهش خواهد یافت. به گفته فرهور، با توجه به افزایش جمعیت و میزان مصرف برق در کشور راه‌اندازی نیروگاه جدید ضرورتی است که نباید از آن غافل شد؛ اما همان‌طور که گفته شد تمام ظرفیت‌های سرمایه‌ای، نباید روی احداث نیروگاه جدید متمرکز شود.وی با بیان اینکه طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دولت در سال آینده با کسری بودجه روبه‌رو است، افزود: مدیران ارشد صنعت برق باید برنامه‌های مدونی را به منظور ایجاد درآمد، افزایش بهره‌وری و حل معضل کمبود نقدینگی داشته باشند تا تولید برق و پایداری شبکه با چالش مواجه نشود.مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی ادامه داد: در پایان لازم می‌دانم به مبحث مهم آموزش نیز اشاره کنم؛ زیرا به نظرم آموزش درست به کارکنان به‌شدت بر کاهش هزینه‌ها موثر است.براساس این گزارش، نیروگاه برق شهیدرجایی واقع در ۲۵ کیلومتری اتوبان قزوین – کرج، با ۷ واحد بخار و ۶ واحد گاز با مجموع ظرفیت اسمی ۲ هزار و ۴۰ مگاوات از سال ۱۳۷۱ فعال است. خروجی این نیروگاه در سال نزدیک به ۱۲میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در سال بوده که برای تولید این میزان انرژی، نزدیک به ۳ میلیارد مترمکعب گاز معادل نیاز است.