آمادگی نیروگاه‌ها برای تامین برق پیک 99

همچنین سال‌جاری در شرایطی شروع شد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت بخشی از صنایع و واحدها محدود شده است، ولی انتظار می‌رود با بهبود شرایط و پس از کنترل شیوع این ویروس، فعالیت واحدهای خدماتی، آموزشی و تولیدی که به‌دلیل شیوع این ویروس متوقف شده یا سطح فعالیت آنها کاهش پیدا کرده است، با شتاب بیشتری از سرگرفته شود. این امر نیز افزایش تقاضا برای برق را در پی خواهد داشت. این درحالی است که با توجه به نام‌گذاری سال‌جاری از طرف مقام معظم رهبری با عنوان سال‌جهش تولید، انتظار می‌رود در بخش تولید کشور شاهد رشد و جهش قابل‌توجهی باشیم. بدیهی است یکی از زیرساخت‌های مهم برای تحقق این امر، تامین مطمئن و پایدار برق موردنیاز صنایع است. موارد فوق ضرورت آمادگی نیروگاه‌ها برای تامین برق موردنیاز کشور مخصوصا در پیک تابستان را دوچندان می‌کند. در راستای آمادگی نیروگاه‌ها برای تولید برق مخصوصا در تابستان پیش رو، اقدامات قابل‌توجهی از جمله موارد ذیل در بخش تولید نیروگاه‌های حرارتی انجام شده است:

۱- انجام تعمیرات واحدهای نیروگاه‌های حرارتی: مطابق استانداردها و دستورالعمل‌های موجود، واحدهای نیروگاهی باید در بازه‌های زمانی مشخص که حداقل یک یا دو بار در سال است، تحت تعمیرات قرار گیرند تا امکان تداوم بهره‌برداری مطمئن و پایدار از واحدها وجود داشته باشد. حجم تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده واحدهای نیروگاه‌های حرارتی در دوره حاضر بالغ بر ۷/ ۱ میلیون مگاوات ساعت – روز است.

این حجم تعمیرات شامل ۶۷۰ برنامه تعمیراتی است که بیش از ۱۰۰ مورد آن تعمیرات اساسی و سنگین است که باید در بازه زمانی مهرماه تا اردیبهشت اجرا شود.

با برنامه‌ریزی مناسب و تامین و تدارک قطعات و تجهیزات موردنیاز، همچنین بسیج نیروها و شرکت‌های تعمیراتی در بخش تولید برق و به‌رغم کمبودها و محدودیت‌های موجود، تعمیرات واحدهای نیروگاهی حرارتی انجام شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته و تا پایان اردیبهشت، کلیه تعمیرات واحدهای نیروگاهی به پایان می‌رسد و واحدها آماده بهره‌برداری جهت تولید برق در تابستان پیش‌رو

خواهند بود.

این مهم درحالی محقق شده است که در این دوره از تعمیرات نیروگاه‌ها، محدودیت‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای برای نیروگاه‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است. شیوع این ویروس و لزوم رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور حفظ و صیانت از نیروی انسانی و پرسنل متخصص نیروگاه‌ها که جزو عناصر کلیدی صنعت برق است، محدودیت‌هایی را در بهره‌برداری و اجرای تعمیرات واحدهای نیروگاهی به نیروگاه‌ها تحمیل کرده است.

این امر درحالی است که به‌واسطه ماهیت استراتژیک و اساسی که برق به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی کشور دارد، تداوم تولید مطمئن و پایدار آن ضرورتی غیرقابل انکار است؛ بنابراین پس از شیوع ویروس کرونا، لازم بود با تدوین دستورالعمل‌های خاص بخش تولید برق و متناسب با شرایط خاص این صنعت و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان، شرایط در نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای‌ مدیریت شود که ضمن حفاظت از نیروی انسانی، در بهره‌برداری از نیروگاه‌ها هیچ‌گونه خللی وارد نشده، همچنین تعمیرات واحدهای نیروگاهی به موقع انجام و واحدها آماده بهره‌برداری شوند.

 در این میان، بلافاصله پس از اعلام شیوع این ویروس، با تشکیل کمیته‌های تخصصی، دستورالعمل‌های لازم تدوین و به کلیه نیروگاه‌ها ابلاغ شد.

 در این دستورالعمل‌ها سعی شده است ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، بخشی از فعالیت‌های غیرضروری حذف شده و میزان تردد پرسنل به حداقل برسد. در عین حال، در وظیفه اصلی نیروگاه‌ها که تامین برق و انجام تعمیرات واحدها است، خللی وارد نشود. همچنین با اجرای راهکارهایی از جمله مدیریت مدت زمان بهره‌برداری از واحدها، موارد معدودی از تعمیرات که از نظر فنی امکان انتقال به بعد از پیک تابستان را داشته است، به نیمه دوم سال منتقل شده است.

۲- استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی موجود: یکی دیگر از راهکارهای اجرا شده برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها در تابستان، استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه در کشور است. به این منظور با شناسایی نقاط قابل‌بهبود در نیروگاه‌ها و اجرای طرح‌های فناورانه ظرفیت واحدهای موجود افزایش یافته است.

 این طرح‌ها شامل طرح‌های رفع محدودیت تولید در واحدهای بخاری و طرح‌های ارتقای ظرفیت در واحدهای گازی است که در تعدادی از نیروگاه‌های منتخب اجرا شده است. اجرای این طرح‌ها به‌واسطه وجود زیرساخت‌های موردنیاز در نیروگاه‌ها، با هزینه به مراتب کمتر نسبت به احداث واحدهای جدید نیروگاهی صورت گرفته است. در ضمن برخی از این طرح‌ها متناسب با شرایط اقلیمی کشور بوده و مختص شرایط آب و هوایی ایران است. در نتیجه اجرای طرح‌های فوق، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰مگاوات به ظرفیت واحدهای نیروگاهی موجود در تابستان افزوده شود. طرح‌های فوق با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توسط شرکت‌های ایرانی به انجام رسیده است.

۳- افزایش ظرفیت تولید با نصب واحدهای نیروگاهی جدید: علاوه بر موارد فوق و با توجه به افزایش سالانه نیاز مصرف شبکه سراسری برق، برنامه‌ریزی برای احداث و راه‌اندازی واحدهای جدید نیروگاهی انجام شده است.

 طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پیک تابستان آتی بیش از ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به واحدهای حرارتی موجود افزوده خواهد شد.

 با عنایت به اقدامات صورت گرفته فوق، نیروگاه‌های حرارتی آمادگی کامل برای تولید در پیک تابستان را خواهند داشت.